همه چیز در خصوص مصرف آنتی بیوتیک ها

0
20,741
461731.jpeg alt_text
461731.jpeg caption

آنتی بیوتیک ها داروهایی برای از بین بردن و نابود کردن عوامل میکروبی بیماری زا می باشند.  این دسته از داروها از زمان کشف آنها و گسترش پیدا کردن انواع انها ، توانسته اند جان بسیاری از آدم هارا نجات دهند. پنی سیلین اولین آنتی‌بیوتیک شناخته شده بود که به محض کشف شدن توانست غوغایی را در دنیای پزشکی برپا کند و جان بسیاری از افراد را نجات دهد.

 

بیماری ها و آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک باید برای درمان عفونت باکتریال استفاده شود و هیچ جایگاهی در درمان عفونت‌های ویروسی ندارد. متاسفانه بسیاری از مردم با پیدا کردن هرگونه علائمی از جمله سرماخوردگی شروع به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می کند، در حالی که این داروها هیچ تاثیری در درمان، بهبود علائم و کاهش طول دوره بیماری ویروسی ندارند.

 

 

 

مصرف آنتی بیوتیک ها

 

چرا آنتی بیوتیک نخوریم ؟

نکته قابل توجه و غم‌انگیز اینجاست که با مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها کم کم باکتری ها نسبت به این داروها مقاومت پیدا می‌کنند . در نتیجه برای درمان عفونت های حاصل از آنها نیاز به ساختن آنتی‌بیوتیک‌های جدید توسط دانشمندان می باشد و دیگر به داروهای قبلی پاسخگو نمی باشند.  در حال حاضر نیز بسیاری از میکروبها به انواعی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده اند و همین امر موجب شده که یک عفونت ساده منجر به بستری فرد در بیمارستان گردد. زیرا میکروب به درمان دارویی خوراکی پاسخ نداده و نیاز به درمان های قوی و تزریقی می باشد. مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک ، بدون تجویز پزشک کاری کاملا اشتباه و غیر علمی می باشد و می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای جامعه به بار آورد زیرا با مقاوم شدن میکروبها به داروهای آنتی بیوتیکی، این امر می تواند منجر به گسترش این عوامل بیماری زا بین مردم گردد و تولید عفونت های خطرناک و مقاوم به درمانی را کند . همچنین در بدن هر انسانی از جمله در دستگاه گوارش ما باکتری های مفیدی زندگی می‌کنند که با فعالیت خود به عملکرد مناسب سیستم های مختلف بدن کمک می کنند و از رشد باکتری های بیگانه و بیماری زا جلوگیری می کنند. مصرف بی‌رویه و نامناسب آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند این باکتری های مفید را از بین ببرد و فرصت را برای رشد باکتری های بیماریزا فراهم کند.

 

خوراکی های مفید حین مصرف آنتی بیوتیک 

از آنجایی که مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند موجب برهم خوردن باکتری های دستگاه گوارش و علائمی از جمله اسهال شود می‌توان در حین مصرف و بعد از اتمام دوره آنتی بیوتیک از مواد غذایی استفاده کرد که این میکروب‌های مفید را مجددا احیا گرداند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به غذاهای حاوی فیبر بالا اشاره کرد که به احیا و افزایش باکتری های دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین مصرف پروبیوتیک و پربیوتیک نیز کمک کننده است.

  • دوره درمان را کامل کنید

برخی از افراد به محض برطرف شدن علائم ناشی از عفونت مصرف آنتی بیوتیک را قطع میکنند ولی نکته قابل توجه در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها این است که باید دوره درمان آنها کامل شود . ممکن است علائم بیماری به صورت موقت برطرف شده باشد ولی کامل نکردن دوره درمان می‌تواند منجر به عود عفونت و حتی بدتر شدن بیماری شود.  دوره مصرف آنتی بیوتیک بر اساس نوع بیماری، عامل ایجاد بیماری، محل درگیری و سن افراد ممکن است متفاوت باشد و بهتر است در مورد نحوه مصرف و دوره درمان طبق نظر پزشک خود عمل کنید.

 

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف چه کنیم ؟

در صورتی که یک نوبت مصرف آنتی بیوتیک را فراموش کردید بهتر از همان زمان آنتی بیوتیک را مصرف کنید و ساعت ادامه آنتی‌بیوتیک را تغییر دهید. نیازی به مصرف دو عدد آنتی بیوتیک همزمان نمی باشد. باید بدانید وقتی که مصرف آنتی بیوتیک را فراموش میکنیم سطح خونی دارو کم کم کاهش پیدا می کند و در صورت عدم ادامه مصرف دارو، سیر بهبودی و مدت زمان لازم برای بهبودی افزایش پیدا می کند. پس بهتر است در صورت فراموش کردن یک نوبت آنتی بیوتیک به محض یادآوری مصرف شود. بهتر است کپسول های آنتی بیوتیک را با آب فراوان استفاده کنید .

 

تداخل دارویی و آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها گاهی با مصرف برخی از داروهای دیگر تداخل پیدا می‌کنند و در صورتی که شما از بیماری زمینه‌ای رنج می‌برید و داروهای دیگری مصرف می‌کنید حتماً نام داروهای خود را به پزشکتان اطلاع دهید تا در صورت لزوم آنتی‌بیوتیک شما را تغییر دهد و آنتی بیوتیک مناسب با شرایط شما را انتخاب کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید