چگونه استروژن را افزایش دهیم؟

0
49,751
52036.jpeg alt_text
52036.jpeg caption

استروژن هورمونی است که باعث رشد جنسی و تولید مثل می شود. استروژن مسئول انجام طیف وسیعی  عملکردها از جمله تنظیم چرخه قاعدگی و رشد و نمو سینه ها  در بدن زن میباشد. سطح استروژن ممکن است به دلیل اختلالات ژنتیکی یا سو تغذیه کاهش یابد، اما مهمترین عامل خطر برای کاهش سطح استروژن افزایش سن است. در دوران یائسگی تولید استروژن در بدن زنان کاهش می یابد، که می تواند منجر به علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق و کاهش میل جنسی شود. بنابراین  میزان استروژن  دریافتی از طریق مواد غذایی در سلامت زنان در سنین یائسگی از اهمیت بالایی برخوردار است. فیتواستروژن ها که به عنوان استروژن رژیم غذایی نیز شناخته می شوند، به طور طبیعی ترکیبات گیاهی هستند که  به روشی مشابه استروژن تولید شده توسط بدن انسان عمل می کنند.

راهکارهای افزایش سطح استروژن بدن

۱. مواد غذایی غنی از استروژن میل کنید.

دانه های کتان یکی از منابع غنی استروژن هستند و  در صدر لیست غذاهای حاوی فیتواستروژن قرار دارند. دانه های کتان از آنجایی که حاوی فیبر رژیم غذایی و اسیدهای چرب امگا 3 هستند، در کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کنند. آنها به راحتی می توانند در رژیم غذایی شما گنجانیده شوند. می توانید از دانه های کتان  به عنوان غلات صبحانه استفاده کنید و یا آن را به اسموتی ها و نوشیدنی ها اضافه کنید.

 

محصولات سویا حاوی نوعی فیتواستروژن به نام ایزوفلاون هستند که باعث تقویت سطح استروژن در زنان می شود.  خوردن غذاهای سویا فواید زیادی دارد. می توانید سویا، شیر سویا یا ماست سویا را مصرف کنید. شیر سویا به راحتی در دسترس است. یکی دیگر از محصولات سویا توفو است که از شیر سویا تهیه شده و یک غذای محبوب  تقویت کننده استروژن است.

 

  • آجیل و خشکبار

آجیل ها مغذیترین غذاهایی هستند که می توانید در میان وعده میل کنید. آجیل هایی مانند پسته، بادام زمینی و گردو سرشار از استروژن گیاهی هستند. 

 

  • میوه های خشک

میوه های خشک از جمله غذاهای سالم هستند و سرشار از مواد مغذی هستند. آنها حاوی مقدار قابل توجهی فیتواستروژن هستند و می توانند در هر ساعت از روز مصرف شوند.

 

چه چیزهایی هورمون زنانه را کاهش می دهد؟

۲. سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن اثرات منفی بر روی سیستم غدد درون ریز داشته و توانایی بدن را برای تولید استروژن کاهش می دهد. استعمال سیگار در زنان قبل از سنین یائسگی با اختلال عملکرد قاعدگی، ناباروری و یائسگی زودرس ارتباط دارد.

۳. ورزش سنگین انجام ندهید

 ورزش سنگین با افت سطح استروژن مرتبط است. اما ورزش کردن در حد متعادل نه تنها به حفظ سلامت بدن شما کمک می کند بلکه  خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را نیز کاهش داده و طول عمر کلی را افزایش دهد.

۴. مصرف قند خود را کاهش دهید. 

قند می تواند منجر به عدم تعادل هورمون در بدن شود. به جای استفاده از کربوهیدراتها و قندهای ساده از کربوهیدرات های پیچیده مثل غلات کامل استفاده کنید.

به عنوان مثال، به جای آرد سفید، آرد سبوس دار را انتخاب کنید. از ماکارونی گندم کامل یا برنج قهوه ای استفاده کنید.

۵. قهوه بنوشید.

 زنانی که بیش از دو فنجان قهوه در روز می نوشند (200 میلی گرم کافئین)  میزان استروژن بالاتری نسبت به زنانی که قهوه نمی نوشند دارند. در حالی که کافئین ممکن است سطح استروژن را افزایش دهد، به نظر نمی رسد نقشی در افزایش میزان باروری داشته باشد.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید