چگونه از سرایت آبله مرغان جلوگیری کنیم؟ [تست بیماری با هوش مصنوعی]

1
51,348
پیشگیری از سرایت آبله مرغان

یکی از بیماریهای واگیردار که معمولا اکثر افراد قبل از رسیدن به بزرگسالی به آن مبتلا میشوند، بیماری آبله مرغان یا واریسلا بوده که از بیماریهای خفیف و با قابلیت انتقال بسیار زیاد به شمار می‌رود. در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا به بررسی این بیماری و راه جلوگیری از آن می‌پردازیم.

 عامل انتقال آبله مرغان

عامل انتقال این بیماری که جز عفونتهای ویروسی محسوب میشود، ویروس هرپس زوستر می‌باشد. هنگامی‌ که یک فرد در معرض ویروس آبله مرغان قرار می‌گیرد، حدود ۲۱ روز طول میکشد تا علائم در فرد نمایان گردد. علائم این بیماری این است که ابتدا فرد دچار تب شده و بدن درد و استخوان درد شده و پس از آن بثورات جلدی در پوست ظاهر می‌گردد. سردرد، حالت تهوع و یا احساس خستگی مفرط نیز گاهاً در فرد دیده می‌شود.

تست آنلاین تشخیص بیماری 

جلوگیری از ابتلا به آبله مرغان

راههای انتقال آبله مرغان

راه اصلی انتقال این بیماری از طریق هوا می‌باشد. در حقیقت به دو صورت  آبله مرغان از فرد بیمار به افراد سالم انتقال می‌یابد، یا به صورت مستقیم و تماس با فرد آلوده و یا به صورت غیر مستقیم که همان لمس اشیاء و سطوحی است که توسط فرد بیمار استفاده شده و به مایع درون جوشها آلوده شده است.

دوره بیماری آبله مرغان

از زمان ظاهر شدن جوشهای قرمز و بثورات جلدی در پوست بین ۵ تا۱۰ روز علائم فرد بهبود می‌یابد. همچنین از ۲ روز قبل و تا ۷ روز بعد از بروز این علائم فرد ناقل ویروس آبله مرغان می‌باشد که حدود ۹۰ درصد احتمال انتقال از فردی به فرد دیگر صورت می‌پذیرد.

فصل شیوع آبله مرغان

آبله مرغان عمدتاً در فصل بهار و یا اویل تابستان شیوع پیدا می‌کند.

شکل ظاهری ضایعات آبله مرغان

در روزهای اول جوش‌های صورتی و یا قرمز رنگ در پوست دیده می‌شود. پس از آن جوشهایی مانند تاول که از مایعی پر شده، ممکن است در بدن فرد ظاهر شود که بسیار ملتهب است و احساس خارش فراوانی را در بدن فرد ایجاد می‌کند. این علائم پس از چند روز بهبود می‌یابد.

شکل ظاهری آبله مرغان

تشخیص آبله مرغان (علائم آبله مرغان)

در مورد تشخیص بیماری آبله مرغان باید گفت که چنانچه علائمی مانند آبریزش بینی، تب ویروسی، بروز بثورات جلدی و التهاب در پوست فرد به خصوص در سینه، کمر، شکم و صورت دیده شود، بیماری قابل تشخیص می‌باشد.

اما میتوان با انجام آزمایش خون و تست آنتی بادی IgM از ورید بازو، به وجود عفونت فعال ویروس آبله مرغان و بررسی سیستم ایمنی در فرد مشکوک پی برد. البته تست آزمایش خون زمانی مطرح می‌شود که پزشک مشکوک باشد و یا به تشخیص قطعی احتیاج دارد. در غیر این صورت نیازی به انجام آزمایش خون نمی‌باشد.

این بیماری در کودکان خفیف تر بروز می‌نماید و هرچه سن فرد بیشتر باشد و در بزرگسالی اتفاق بیفتد، علائم بیماری شدیدتر و فرد به زونا مبتلا می‌شود.

برای تشخیص علائم بیماری با کمک هوش مصنوعی در سایت طبینجا روی لینک زیر کلیک کنید.

تست آنلاین تشخیص بیماری طبینجا

چگونه از آبله مرغان پیشگیری کنیم؟

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان تزریق واکسن آبله مرغان می‌باشد. این واکسن تا ۹۰ درصد فرد را از ابتلا به این بیماری مصون می‌کند. البته در بسیاری از کشورها واکسینه شدن در برابر ویروس عامل بیماری آبله مرغان برای تمامی افراد انجام می‌گیرد. اما در کشور ما در سیستم درمانی این اتفاق نمی‌افتد و واکسینه شدن کاملا اختیاری می‌باشد. چنانچه شخصی در طول زندگی به این بیماری مبتلا شود و یا از واکسن استفاده نماید در بیشتر موارد برای تمامی عمر خود مصون خواهد بود.

روش درمان آبله مرغان

درمان آبله مرغان

چنانچه افراد در طی زندگی خود از واکسن آبله مرغان استفاده نکنند و به بیماری مبتلا شوند باید گفت که درمان قطعی دارویی وجود ندارد. پس میشود اذعان کرد که بهترین درمان، پیشگیری میباشد. اما برخی از داروهای خانگی میتواند شدت بیماری را کاهش دهد مانند حمام جوش شیرین، پماد کالامین، کمپرس یخ و… مصرف برخی آنتی هیستامینها نظیر سیتریزین و یا دیفن هیدرامین می‌تواند به بهبود علائم کمک کند.

در آخر باید گفت که بسیاری از افرار به ویژه کودکان بیماری خفیفی را تجربه می‌کنند. اما ابتلا به آبله مرغان برای گروههای پرخطر مانند خانم باردار، افراد مسن و یا بزرگسال که در کودکی مبتلا نشده‌اند و یا افرادی دارای نقص سیستم ایمنی هستند، می‌تواند خطرناک واقع شود که می‌بایست این موارد مورد توجه قرار گیرد.

در صورت ابتلا به بیماری آبله مرغان شما می‌توانید با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی طبینجا بصورت آنلاین نوبت دکتر داخلی بگیرید.

5/5 - (8 امتیاز)

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید