آسیب های بالم لب

0
4,463
245639.jpeg alt_text
245639.jpeg caption

بالم لب نوعی پماد است که به دلیل داشتن ترکیبات آبرسان و نرم کننده، باعث آبرسانی به لب ها، لطافت و زیبایی آن ها می شود. این محصولات به دلیل کنترل چربی لب، از بروز چسبندگی، خشکی و ترک خوردگی لب ها جلوگیری می کنند. معمولاً برخی از بالم لب ها، حاوی ترکیباتی همچون لانولین، موم زنبور عسل، وازلین، روغن نارگیل، روغن دانه آفتابگردان و پارافین است که نقش نرم کنندگی دارند. برخی دیگر ممکن است حاوی ترکیباتی همچون کوآنزیم Q10، ویتامین C و ویتامین E باشند. برخی از بالم لب ها هم برای کاهش چین و چروک لب استفاده می شوند و حاوی ترکیباتی همچون هیالورونیک اسید، کلاژن و دی پالمیتول هیدورکسی پرولین هستند که با پیری پوست مقابله می کنند. اما باید توجه داشت که برخی از این محصولات به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی مضر، نه تنها فایده ای برای لب ها ندارند، بلکه باعث آسیب دیدن لب ها و بروز عوارض می شوند. همچنین ممکن است برخی از مواد موجود در بالم لب، مضر نباشند، اما برای پوست لب مناسب نباشند، به آن آسیب بزنند و باعث بروز واکنش های آلرژیک شوند، مانند ویتامین E.

 

آسیب های بالم لب

آسیب های بالم لب به دلیل ترکیبات سمی و مضر موجود در آن است که در ادامه به آن پرداخته شده است:

 

• پارابن

این ماده تقریباً در 75 تا 90 درصد محصولات مراقبت از پوست وجود دارد و باعث بروز اختلال در عملکرد غدد درون ریز و هورمون ها می شود؛ در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان سینه و پوست را افزایش می دهد. علاوه بر این، ظاهراً پارابن در مردان باعث کاهش تستوسترون و فراوری اسپرم می شود.

 

• پترولیوم

این ماده که مشابه بنزین است، در صورتی که تصفیه شود، ترکیب خوبی برای استفاده در محصولات زیبایی می شود، اما با توجه به سخت بودن فرایند تصفیه، معمولاً پترولیوم موجود در محصولات زیبایی حاوی ناخالصی و مواد سمی، از جمله هیدروکربن های چند حلقه ای است که باعث ایجاد سرطان سینه می شوند. بالم لبی که حاوی پترولیوم باشد، باعث ایجاد یک لایه نفوذناپذیر روی پوست لب می شود که علاوه بر خفگی پوست، موجب بیشتر شدن فراوری باکتری ها و ترکیبات سمی می شود.

 

بالم لب

 

 

• فنل، منتول و سالیسیلیک اسید

وجود این ترکیبات در بالم لب، باعث تحریک پوست لب ها و از بین رفتن لایه های خارجی آن می شود.

 

• رایحه و عطر

رایحه و عطر افزوده شده به بالم لب، ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که به جای بهبود پوست لب ها، باعث آسیب دیدن و اذیت کردن آن شود. برای مثال وجود عصاره دارچین در بالم لب، باعث تحریک پوست لب می شود. همچنین در صورتی که لب زخم شده باشد، بالم لب حاوی اسانس ممکن است باعث سوزش لب ها شود.

 

• پروپیل گلیکول

این ترکیب یک ماده سمی است که ممکن است در بالم لب وجود داشته باشد. قرار گرفتن در معرض این ماده ممکن است باعث بروز تشنج شود، به همین دلیل استفاده از محصولات حاوی این ماده در دوران بارداری و در کودکان زیر 6 سال ممنوع است.

 

• الکل

وجود الکل در بالم لب، باعث خشکی بیشتر لب ها می شود.

با توجه به مطالب مذکور، بالم لبی مناسب است که دارای شرایط زیر باشد:

-حاوی انواع ویتامین ها باشد

-حاوی آنتی اکسیدان باشد

-طبیعی باشد

-بدون اسانس باشد.

با توجه به اینکه هر محصولی که روی لب می مالید ممکن است وارد دهان شود و یا از طریق پوست جذب شود، می توانید در منزل با استفاده از روغن نارگیل یا زیتون و رنگ های طبیعی مانند چغندر، بالم لب طبیعی بسازید. برای این کار کافی است که چغندر قرمز را خرد کرده و با نصف لیمو و دو قاشق روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و در یخچال قرار دهید. بعد از سفت شدن مخلوط می توانید از آن به عنوان بالم لب طبیعی استفاده کنید.

روش تهیه بالم لب طبیعی

همچنین، با مخلوط کردن یک قاشق روغن زیتون، یک قاشق روغن نارگیل و سه چهارم قاشق عسل، می توانید به سادگی یک بالم لب خانگی برای لب های خشک و ترک خورده خود بسازید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت و مشاوره بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید