آنفولانزای خوکی جدید و علایم آن

0
1,159
269923.jpeg alt_text
269923.jpeg caption

در میانه همه گیری COVID-19، آخرین چیزی که ما به آن نیاز داریم، همه گیری دیگری است. اما دانشمندان در حال حاضر در چین هشدار می دهند که ویروس جدید آنفولانزا در خوک ها را شناسایی کرده اند که احتمالاً می تواند باعث یک بیماری همه گیر آنفولانزا در آینده شود. ویروس موسوم به G4 EA H1N1 ترکیبی ژنتیکی از H1N1 "آنفولانزای خوکی" است که در سال 2009 باعث همه گیر آنفولانزا و سایر ویروس های آنفولانزا شد. این مطالعه نشان داد که ویروس جدید آنفولانزا با "پتانسیل همه گیری" در خوک ها یافت، و کارگرانی را در دامداری های خوک ها در چین آلوده کرده، اما مهمتر از همه، هیچ نشانه ای مبنی بر شیوع ویروس از فرد به فرد دیگر وجود ندارد.

کارشناسان می گویند که چرخه جدید آنفولانزای خوکی می تواند از خوک به سمت افراد جهش داشته، اما تاکنون انتقال بین انسانی صورت نگرفته است.

یک چرخه جدید آنفولانزا به نام ویروس G4 در خوک ها در چین شناسایی شده و ممکن است این بیماری همه گیر شود.

اگرچه ویروس، نسخه آنفولانزای خوکی است، بین افراد شیوع ندارد، هرچند به طور بالقوه می تواند سازگار شده تا قابل انتقال بین انسان شود.

ویروس G4 یک تهدید قریب الوقوع نیست، اما مسئولان بهداشتی در راستای پیشگیری و آماده سازی برای یک بیماری همه گیر احتمالی باید بر آن نظارت کنند.

 

پیشگیری از آنفولانزای خوکی جدید

آنها هشدار داده اند که ویروس تهدیدی غریب الوقوع برای سلامتی انسانها نیست. در عین حال کنترل این ویروس در جمعیت خوکها و نظارت بر علائم آن در انسان باید فوراً صورت گیرد. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، همه گیری آنفولانزای H1N1 در سال 2009 بین 151.700 تا 575.400 مرگ در سراسر جهان به همراه و 1.4 میلیارد نفر به آن مبتلا شدند. پس از پایان دوره، این ویروس به یکی از ویروس های آنفولانزای فصلی تبدیل شد که هر ساله در جوامع انسانی به گردش در می آید. سرانجام، ظاهراً ویروس از انسان به خوک ها سرایت کرده، جایی که با سایر ویروس های آنفولانزا ترکیب و G4 EA H1N1 را ایجاد کرده اند. در مطالعه جدید، محققان نزدیک به 30،000 نمونه برداری بینی از خوک ها که در کشتارگاه ها در 10 استان چین جمع آوری شده بین سال های 2011 تا 2018 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. با این حال، بسیاری از این ویروس ها به مدت طولانی ناقل نبوده و در برخی سالها همه گیر شدند. اما G4 EA H1N1 همچنان مشاهده و از سال 2016 تاکنون دلیل آنفولانزا در خوک ها بوده است. آزمایشات موجود در ظروف آزمایشگاهی نشان داد که این ویروس می تواند به گیرنده های سلول های انسانی متصل و در سلولهای مجاری تنفسی انسان همانند سازی کند. علاوه بر این محققان دریافتند که در حدود 10٪ مبتلایان آنتی بادی هایی دارند که نشان از ابتلایشان به ویروس می دهد. گفته می شود برای كارگران جوان 18 تا 35 ساله، درصد آزمایش های مثبت،20٪ است و این نشان می دهد كارگران جوان خطر بیشتری در ابتلا به عفونت ویروسی دارند. اگرچه گفته میشود این ویروس "خصوصیات اساسی ویروس همه گیر" را دارا است، اما متخصصان هشدار می دهند که این بدان معنی نیست که به طور قطع باعث همه گیری آتی خواهد شد.

انتقال بیماری ها از حیوانات به انسان ها

مطالعات جدید یادآور میشود سلامتی ما دائماً در معرض خطر ظهور پاتوژن های حیوانی، بویژه حیوانات دامداری ها، که با آنها ارتباط بیشتری نسبت به حیوانات وحشی داریم، می باشد. روش های انتقال از خوک به انسان، خفاش به انسان یا حیوانات وحشی دیگر به انسان متفاوت است. پیش بینی اینکه ویروس چگونه و چه زمانی می تواند جهش یافته و قابل انتقال به انسان شود، دشوار است، اما این چیزی است که باید آن را مورد توجه قرار دهیم. بدیهی است، جهش بزرگی که ویروس برای تبدیل شدن به بیماری همه گیر نیاز دارد باید برداشته شود، تا قابل شیوع انسانی باشد. این ویروس وقتی فقط در حالی که محدود به انتقال از خوک به انسان است. با این حال، افراد مبتلا،  عفونت بیماری را به افراد دیگر پخش نکرده و ناقل محسوب نمی شوند. ویروس آنفلوانزا جدید از آنفولانزای مرغی، H1N1 و آنفولانزای خوکی تشکیل شده و به نظر می رسد در سلول های انسانی به خوبی رشد می کند. علی رقم این پتانسیل بالا، هنوز این ویروس ظهور نکرده و هیچ مشکل جدی ایجاد نکرده است. این نوع جهش یک تغییر بزرگ است، اما جهش های نامنظم و خودبخودی در ویروس های آنفولانزا شایع بوده و منجر به بازآرایی و نوترکیبی در آنها میشود. افرادی که ارتباط نزدیکی با خوک ها دارند برای عفونت باید تحت نظر بگیرند. آنها همچنین باید علیه سایر ویروس های آنفولانزا واکسینه شوند تا ویروس G4 نتواند خود را با انواع دیگر بازترکیب و سرایت کند.

چه موارد دیگری باید درباره ویروس آنفولانزای G4 دانست؟

G4 در حال حاضر بین افراد شیوع نمی یابد، اما برخی از متخصصان بهداشت نگران این ویروس هستند که می توانند در بین افراد جهش یافته و قابل انتقال شوند. این واقعیت که دانشمندان در حال حاضر دانش زیادی در مورد این گونه جدید آنفولانزا جمع می کنند نشانه خوبی است. هرچه بینش بیشتری در مورد خصوصیات ویروس داشته باشند، می توانند ویروس را کنترل و از وقوع شیوع آن جلوگیری کنند. این دانش دانشمندان را در درک چگونگی تهیه واکسن در برابر ویروس G4 در صورت نیاز در آینده، کمک خواهد کرد. ساخت واکسن جدید آنفولانزا بسیار ساده است، به خصوص هنگامی که دانشمندان آرایش ژنتیکی یک چرخه آنفولانزا را می دانند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید