آیا استفاده از هندزفری میتواند به گوش آسیب برساند ؟

0
3,305
503805.jpeg alt_text
503805.jpeg caption

گوش یکی اعضای بدن انسان است که  از غضروف و چند استخوان کوچک و همچنین پرده گوش (صماخ) تشکیل شده است. کانال گوش از سه قسمت تشکیل شده که در ادامه یکدیگر هستند. بیرونی ترین قسمت آن شامل لاله گوش و غضروف بیرونی آن بوده و وظیفه اصلی آن جمع کردن صدا و انتقال آن به گوش میانی هست. حد فاصله بین گوش خارجی و گوش میانی، صماخ نامیده میشود. گوش درونی هم شامل چند استخوان کوچک و عصب شنوایی می باشد. در داخل گوش درونی مایعی وجود دارد که وظیفه اصلی آن  حفظ تعادل هست.

وظیفه اصلی گوش انسان

 

استفاده از هندزفری

وظیفه اصلی گوش انسان شنوایی بوده و به این ترتیب اصوات را به پیام عصبی تبدیل میکند. مرکز شنوایی در مغز انسان لوب تمپورال (گیجگاهی) می باشد. پس از درک پیام عصبی، صداها قابل درک می شوند. محدوده شنوایی صدا توسط گوش انسان دارای حداقل و حداکثر فرکانس میباشد. به طور متوسط گوش انسان امواج صوتی در محدوده ۲۰هرتز الی۲۰ کیلو هرتز را تشخیص میدهد. البته این محدوده شنوایی از هر فرد به فرد دیگر کمی متفاوت است. اما نکته ای که مطرح است آستانه شنوایی است که حد تحمل گوش را شامل میشود. حد تحمل یا همان آستانه شنوایی گوش یک انسان معمولی بین ۰ الی ۱۵ سیبل میباشد صدایی فراتر از این مقدار به گوش انسان آسیب میرساند. صداهایی که محدوده شنوایی آن کمتر از ۲۰ هرتز باشد، برای گوش انسان قابل درک و شنیدن نیستند. صداهایی هم که بالاتر از ۲۰ کیلوهرتز باشند، هم بالاتر از محدوده شنوایی بوده و برای انسان قابل درک و شنیدن نیستند. بسیاری از حیوانات اصواتی بالاتر از محدوده شنوایی انسان تولید می کنند که برای انسان قابل درک و شنیدن نیستند.

استفاده از هندزفری

مطالعات نشان میدهد نسل جدید بسیار علاقمند به شنیدن موسیقی با صدای بلند هستند. همچنین شدیدا علاقمند به شنیدن موسیقی با استفاده از mp3 player میباشد. البته شنیدن موسیقی چون باعث آرامش میشود مورد علاقه تمامی گروههای سنی میباشد اما لازم است صدای آن بسیار تنظیم و کنترل شده باشد تا باعث آزار و آسیب به ساختمان داخلی گوش نشود. در مورد استفاده از هندزفری ها (handsfree) چنانچه صدای شنیده شده موسیقی در هندزفری کم باشد یعنی در محدوده آستانه شنوایی انسان باشد هیچ محدودیتی در استفاده از این وسیله وجود ندارد و میتواند شنیدن موسیقی را لذتبخش کند. اما چنانچه این صدا بیش از آستانه شنوایی باشد بسیار آزاردهنده بوده و به پرده گوش آسیب میرساند. صداهای با انرژی بالا، می توانند سبب آسیب به پرده صماخ شده و درموارد شدید حتی سبب پارگی آن هم بشود و صدمات جبران ناپذیری برای فرد ایجاد کنند. همچنین هندزفری مورد استفاده میبایست از لحاظ فیزیکی (اندازه و شکل) استاندارد باشد تا گوش را با آسیب فیزیکی و بیرونی مواجه نکند. نکته دیگر که استفاده مداوم از هندزفری را تحت تاثیر قرار می دهد، امکان انتقال عفونت های میکروبی و قارچی  از طریق آن میشود. گوش انسان محیطی گرم و مرطوب و تاریک و مناسب جهت رشد باکتری ها می باشداستفاده روزانه از هندزفری میتواند سبب افزایش رشد باکتری ها شود و این امر احتمال عفونت گوش را افزایش می دهد. در مواردی که هندزفری به صورت مشترک استفاده شود، این احتمال بیشتر می شود. در پایان باید گفت که در دنیای پرسرو صدا و پر مشغله امروزی حضور در محیط هایی با آلودگی صوتی فراوان لازم است کمتر انجام گیرد زیرا پرده صماخ گوش را با آسیبهای جبران ناپذیری مواجه میکند. لذا مراقبتهای فیزیکی بهداشتی و رعایت آستانه شنوایی برای تمام گروههای سنی امری بسیار مهم است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید