آیا سن در باروری مردان موثر است؟

0
2,786
515111.jpeg alt_text
515111.jpeg caption

مهم ترین نکته در قدرت باروری مردان، داشتن اسپرم کافی و سالم است، چرا که از میلیون های اسپرم، تنها تعداد کمی قادرند خود را به تخمک برسانند و آن را بارور کنند. بنابراین یکی از مؤثرترین عوامل در تعیین باروری مردان، داشتن درصد بالایی از اسپرم های طبیعی است. اسپرم در بیضه ها ساخته شده و در قسمت خارجی آن ذخیره می شود و در زمان انزال از طریق مجاری آلت تناسلی از بدن خارج می شود. تولید اسپرم حدود 3 ماه طول می کشد؛ اسپرم ها بعد از تولید به مدت 15-25 روز در قسمت خارجی بیضه ذخیره می شوند تا بالغ شوند و توانایی حرکت پیدا کنند. در این هنگام، غده پروستات مایعی حیاتی و مناسب جهت تسهیل حرکت اسپرم تولید می کند.

 

کیفیت اسپرم مردان 

عوامل مختلفی می توانند روی کیفیت اسپرم مردان و در نتیجه قدرت باروری آنان تأثیر بگذارند که در ادامه به آن پرداخته شده است:

 

چاقی

اضافه وزن و چاقی موجب کم شدن اسپرم و کاهش قدرت حرکت و شناور بودن آن شده و در نتیجه موجب کاهش قدرت باروری مردان می شود. برخی از مطالعات نیز نشان داده است که چاقی با آسیب به DNA اسپرم مردان، موجب کاهش قدرت باروری آنان می شود.

 

تغذیه

داشتن تغذیه خوب و استفاده از تمام گروه های مواد غذایی، همچون میوه ها، سبزیجات و …، به دلیل داشتن ویتامین هایی همچون ویتامین C، فیبرها و آنتی اکسیدان های مختلف، موجب افزایش سلامت اسپرم ها و در نتیجه افزایش قدرت باروری مردان می شود.

 

کنترل فشارخون و دیابت

کنترل فشارخون و دیابت موجب افزایش قدرت باروری مردان می شود.

 

باروری مردان

فیبروز کیسه ای

این بیماری موجب بزرگ تر شدن رگ ها و گرم شدن بیضه می شود، از آنجایی که افزایش دما سبب آسیب دیدن اسپرم می شود، ابتلا به این بیماری باعث از بین رفتن اسپرم ها و کاهش قدرت باروری می شود. 

 

استفاده از مکمل های تستوسترون

تستوسترون یکی از هورمون های مهم مردان است که در باروری نقش دارد، استفاده از مکمل های حاوی این هورمون، موجب کاهش سطح تولید این هورمون در بدن و در نتیجه کاهش قدرت باروری می شود.

 

شیمی درمانی و پرتودرمانی

برخی از داروهای مصرفی در شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است موجب ناباروری دائمی شوند.

 

واریکوسل

واریکوسل انواع مختلفی دارد و یکی از مشکلات شایع بعد از بلوغ در مردان است. در این بیماری، کیسه و شبکه وریدی اطراف بیضه دچار واریس شده و بزرگ می شوند و با اثر بر کیفیت و کمیت اسپرم ها موجب کاهش قدرت باروری مردان می شود.

 

ورزش

داشتن فعالیت بدنی منظم و ورزش با تأثیر مثبت بر کمیت و کیفیت اسپرم، موجب افزایش قدرت باروری مردان می شود. البته ورزش های سنگین در دوره اقدام برای پدر شدن، می تواند موجب کاهش تحرک و کیفیت اسپرم و در نتیجه کاهش قدرت باروری شود.

 

سن 

قدرت باروری مردان در مقایسه با زنان، دیرتر و با کاهش سطح تستوسترون از سن 50 سالگی، افت پیدا می کند. بالا رفتن سن در مردان، موجب کاهش تعداد اسپرم های سالم، کاهش تحرک آن ها و همچنین آسیب به DNA اسپرم ها شده، در نتیجه فرزندانی که پدرانی با سن بالا دارند، مستعد ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی، اوتیسم و … هستند.

 

سیگار کشیدن

براساس تحقیقات صورت گرفته، استعمال دخانیات رابطه مستقیمی با افت کیفیت اسپرم دارد. در واقع مردانی که سیگار می کشند اسپرم های کم تر، کم تحرک تر و غیرسالم دارند و حتی ممکن است DNA اسپرم های آنها آسیب دیده باشد و در نتیجه باعث تولد فرزندانی با مشکلات مادرزادی جدی شود.

 

شرایط محیطی

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر کیفیت اسپرم و باروری مردان، شرایط محیط کار و زندگی آنها است. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، سمی و فلزات سنگین موجب تضعیف اسپرم ها و کاهش قدرت باروری می شود. علاوه بر موارد مذکور، موارد دیگری نیز می تواند موجب کاهش کیفیت اسپرم و کاهش باروری مردان شود، از جمله: قرار دادن لپ تاپ روی پا، می تواند باعث بالا رفتن دمای کیسه بیضه و در نتیجه آسیب دیدن اسپرم و کاهش قدرت باروری شود؛ پوشیدن لباس های زیر بسیار تنگ نیز اثر منفی بر کیفیت اسپرم و قدرت باروری دارد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید