اختلال شخصیت وابسته

0
1,032
381654.jpeg alt_text
381654.jpeg caption

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته قویا به سمت دیگران کشیده می شوند. با این حال آن ها به قدري به دیگران متکی و بی اراده هستند که وقتی دیگران از عدم خودمختاری آن ها به تنگ می آیند، به آنچه خلاف میلشان است، می رسند. آن ها که از بی کفایتی خودشان مطمئن هستند، نمی توانند بدون کمک دیگران حتی تصمیمات بسیار جزیی بگیرند. برای مثال امکان دارد مردی بدون مشورت کردن با کسی که با وی زندگی می کند نتواند هر روز لباس های خود را انتخاب کند. امکان دارد او در زمینه های مهم تر زندگی، برای این که دنبال چه کاری بگردد، با چه افرادی دوست شود و چگونه زندگی اش را برنامه ریزی کند، به همسر خود متکی باشد.

اختلال شخصیت وابسته چگونه است ؟

دیگران ممکن است افراد مبتلا به این اختلال را (کنه) توصیف کنند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته در صورتی که افرادی را در کنار خود نداشته باشند احساس ناامیدی و رها شدگی می کنند. آن ها از اینکه افراد نزدیک ترکشان کنند، می ترسند. آن ها نمی توانند خودشان فعالیت های تازه ایی را آغاز کنند زیرا احساس می کنند اگر کسی اعمال آن ها را هدایت نکند، مرتکب اشتباه خواهند شد. آن ها برای اجتناب از این که مورد تنفر واقع شوند، به افراط کشیده می شوند. برای مثال با این که می دانند نظرهاي دیگران گمراه کننده هستند با آن ها موافقت می کنند. گاهی برای اینکه مورد تایید دیگران واقع شوند و دوستشان بدارند، مسئولیت هایی را تقبل می کنند که هیچ کسی آن ها را نمی پذیرد. اگر کسی از آن ها انتقاد کند احساس می کنند خرد شده اند. امکان دارد آن ها با تمام وجود خود را درگیر روابطی کنند و بعد از قطع شدن آن، از پای درآیند. این وابستگی مفرط باعث می شود آن ها فورا به دنبال رابطه ی دیگر بگردند تا این خلا را پر کنند.

تشخیص اختلال شخصیت وابسته

نظریه روان پویشی افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته را به این صورت در نظر می گیرد که ارضاي مفرط یا نادیده گرفتن نیازهاي وابستگی آن ها توسط والدین باعث بروز این اختلال می شود. نظریه روابط شی این افراد را به صورت دلبسته نا ایمن در نظر می گیرد که همواره از رها شدن می ترسند. آن ها به علت عزت نفس پایین، براي راهنمایی و حمایت به دیگران وابسته می شوند. رویکرد شناختی- رفتاری اعلام می دارد که افراد وابسته باور دارند که بی کفایت و درمانده اند بنابراین نمی توانند خودشان مشکلات را حل و فصل کنند.از نظر آن ها راه حل طبیعی یافتن فردی است که از آن ها مراقبت کند و آن ها را از قید تصمیم گیري های مستقل آزاد کند.

اختلال شخصیت وابسته و درمان آن

برخلاف سایر اختلال های شخصیت، در رابطه با درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، خوشبینی زیادی وجود دارد. اغلب افراد مبتلا به این اختلال برای تغییر کردن انگیزه دارند. روان درمانگر روش هایی را برای بیمار تدارك می بیند تا به کمک آن ها برای انجام دادن فعالیت های روزمه اش استقلال بیش تری را تمرین کند. در ضمن بیمار می آموزد کمبود مهات های خود در زمینه های خاص را شناسایی کند و توانایی های لازم براي انجام دادن این مهارت ها را فرا گیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید