استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری

0
3,413
123577.jpeg alt_text
123577.jpeg caption

کاندوم یکی از وسایل پیشگیری از بارداریست که بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این وسله پیشگیری بر روی آلت مرد قرار گرفته و مانع از ورود اسپرم ها به واژن و در نتیجه بارداری می شود. تا کنون اثربخشی کاندوم ها در برابر پیشگیری از حاملگی و انتقال بیماریها اثبات شده است. کاندوم در برابر خطرناک ترین عفونت های مقاربتی مانند HIV ویروسی که باعث ایدز می شود، بسیار مؤثر است . آنها همچنین درمقابل بارداری ناخواسته و سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیازیس مؤثر هستند. استفاده از کاندوم باعث پیشگیری از سرطان دهانه رحم، و بیماری مرتبط با HPV (زگیل های تناسلی) می شود. بسیار مهم است که افراد برای رابطه جنسی، برای محافظت از سلامتی و زندگی خود و دیگران به کاندوم دسترسی و از اصول استفاده از آن آگاهی داشته باشند.

عوارض جانبی کاندوم و نحوه استفاده از آن

در بیشتر موارد، عوارض جانبی ناشی از استفاده از کاندوم وجود نداشته و به راحتی می توان انواع مختلفی از شکل ها، اندازه ها و طعم های مختلف آن استفاده کرد. مطالعات بیشماری نشان داده اند که ارائه اطلاعات به افراد در مورد کاندوم منجر به افزایش فعالیت جنسی آنها نمی شود. کاندوم در پیشگیری از بارداری تا ۹۸ درصد موثر است. البته اگر بصورت صحیح استفاده شود. برای مثال اثربخشی کاندوم درمواردی که کل آلت با کاندوم پدشیده نمی شود تا ۸۲ درصد کاهش می یابد. یعنی از هر ده بار رابطه جنسی، دو بار احتمال بارداری وجود خواهد داشت. با این حال، استفاده کاندوم بهترین محافظ برای زوجینی است که تمایل به جلوگیری از حاملگی دارند. برخی از معایب و نکاتی که می بایست در هنگام استفاده از کاندوم مدنظر داشت به شرح ذیل است:
1- عموماً کاندوما دارای مقاومت کافی می باشند، اما اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند ، ممکن است شکافته یا دچار پارگی شوند. برای جلوگیری از این اتفاق ناخواسته، قبل از استفاده آنها را امتحان کرده تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید
2- برخی از افراد ممکن است به لاتکس ، پلاستیک یا مواد داخل کاندوم حساسیت داشته باشند.
3- هنگام استفاده از کاندوم ، آقایان مجبور هستند پس از انزال و قبل از نرم شدن آلت تناسلی خود، آن را بیرون کشیده و کاندوم را محکم نگه داشته و دور بیاندازند.

  چه چیزی می تواند کاندوم را کم اثرتر کند؟

اسپرم گاهی حتی در هنگام استفاده از کاندوم می تواند در حین رابطه جنسی وارد واژن شود. این ممکن است در مواقعی رخ دهد که:
1-    آلت تناسلی پیش از قرار دادن کاندوم ،وارد واژن شود
2-    کاندوم دچار  پارگی شود.
3-    کاندوم در اثر ناخن ها یا جواهرات تیز آسیب ببینند.
4-    استفاده از روان کننده های روغنی مانند لوسیون، روغن بچه یا ژل های پایه نفتی با کاندوم های لاتکس یا پلی ایزوپرن می تواند به کاندوم آسیب رساند
5-    اگر فکر می کنید اسپرم وارد واژن شده است ، ممکن است نیاز به پیشگیری از بارداری اضطراری داشته باشید. شما می توانید از بارداری اضطراری تا پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده (هنگام ورود اسپرم به واژن) استفاده کنید. با توجه به این واقعیت که هر روز افراد زیادی دچار بارداری ناخواسته، و یا مبتلا به بیماری های مقاربتی (که در صدر آنها بیماری ایدز قرار دارد) می شوند، وقت آن رسیده است که از هرگونه "فوبیا و ترس از کاندوم" فراتر رفته و مزایای سلامتی این وسیله پزشکی مؤثر و ارزان ترویج شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید