افزایش ناگهانی اشتها ناشی از چه بیماری هایی است؟

0
55,977
160961.jpeg alt_text
160961.jpeg caption

همه شما در اوقاتی از زندگی خود افزایش اشتها را تجربه کرده اید و بدون آنکه دلیل این افزایش اشتها را بدانید تمایل دارید مقدار بیشتری غذا نسبت به قبل مصرف کنید. طبیعی است که بعد از ورزش بدنی یا برخی فعالیت های دیگر، اشتهای بیشتری داشته باشید. اما اگر اشتهای شما در مدت زمان طولانی به میزان قابل توجهی افزایش یابد، می تواند نشانه بیماری جدی مانند دیابت یا پرکاری تیروئید باشد. مشکلات روحی روانی مانند افسردگی و استرس نیز می تواند منجر به تغییر اشتها و پرخوری شود.

علل افزایش اشتها

برخی از دلایل افزایش اشتها در بدن عبارتند از:

 

1. فشار های روحی روانی

2. اضطراب

3. افسردگی

4. سندرم قبل از قاعدگی (به علائم جسمی و عاطفی قبل از شروع قاعدگی گفته می شود)

واکنش به برخی از داروهای خاص، مانند کورتیکواستروئیدها، سیپروهپتادین و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتلین

5. بارداری (اشتهای زیاد در اوایل بارداری معمولا به دلیل بالا رفتن هورمون پروژسترون در بدن است اما اشتهای زیاد در سه ماهه دوم و سوم بارداری ناشی از رشد جنین در رحم مادر، آمادگی برای زایمان و تولید شیر خواهد بود)

6. Bulimia (نوعی اختلال در خوردن است که در آن فرد مقدار زیادی غذا مصرف می کند و سپس استفراغ را القا می کند یا از مسهل استفاده می کند تا از افزایش وزن خودداری کند)

7. پرکاری تیروئید (در پرکاری غده تیروئید بعلت افزایش ترشح هورمون های تیروئیدی اشتهای فرد افزایش می یابد)

8. بیماری گریوز (بیماری خود ایمنی است که در آن تیروئید شما هورمونهای تیروئید زیادی تولید می کند)

9. هیپوگلیسمی یا قند خون پایین دیابت، بیماری مزمن است که در آن بدن شما در تنظیم سطح قند خون و ترشح انسولین مشکل دارد. بعلت کاهش انسولین بدن، سلول ها قادر به استفاده از قند موجود در خون نبوده و بنابراین تصور می کنند بدن غذایی دریافت نکرده است و به مغز پیام گشنگی را مخابره می کنند تا قند بیشتری دریافت کنند.) بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، سعی نکنید با استفاده از داروهای سرکوب کننده های اشتها بدون نسخه که در تبلیغات می بینید، افزایش اشتهای خود را درمان کنید.

درمان اشتهای افزایش یافته به علت افزایش اشتها شما بستگی دارد. بنابراین برای بررسی افزایش اشتها به پزشک مراجعه کنید. اگر به دیابت مبتلا شده اید، پزشک یا متخصص رژیم غذایی می توانند به شما در یادگیری نحوه مدیریت میزان قند خون کمک کنند.

 

درمان افزایش ناگهانی اشتها

اگر عامل افزایش اشتهای شما بیماری دیابت باشد باید سریعا درمان شوید و داروی لازم دریافت کنید. چون  در بیماری دیابت میزان قند سلول های کاهش می یابد و در نتیجه در صورت نرسیدن قند کافی به سلول ها ممکن است شما دچار کاهش سطح هشیاری یا کما شوید.

قند خون پایین که همچنین به عنوان هیپوگلیسمی شناخته می شود یک اورژانس پزشکی محسوب شود. اگر به درستی درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری یا حتی مرگ شود.

 

افزایش اشتها

 

اگر مشکلات افزایش اشتهای شما ناشی از داروها باشد، پزشک ممکن است داروهای جایگزین را توصیه کند یا دوز شما را تنظیم کند. هرگز مصرف داروهای تجویز شده را متوقف نکنید و بدون اینکه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، دوز داروی خود را تغییر ندهید. در بعضی موارد، پزشک ممکن است پزشک مشاوره روانشناسی را توصیه کند. به عنوان مثال، در اختللال بولمیا، افسردگی یا سایر وضعیت سلامت روان مانند اضطراب بیش از حد، معمولاً مشاوره روانشناختی به عنوان بخشی از درمان است.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید