انواع روش جلوگیری از بارداری اورژانسی

0
11,188
279632.jpeg alt_text
279632.jpeg caption

این روش ها شامل دارو یا وسایلی می شوند که به عنوان روش های پیشگیری از بارداری بعد از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده مورد استفاده قرار می گیرند. قرص های جلوگیری از بارداری اورژانسی به داروهایی اطلاق می شود که هورمونی بوده و به اصطلاح داروی صبح روز بعد نیز شناخته می شوند. این داروها چنان چه تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف شوند می توانند از بارداری جلوگیری کنند. علاوه بر قرص هایی که می توانند به منظور جلوگیری از بارداری اورژانسی به کار برده شوند، دستگاه های داخل رحمی از جنس مس (IUD) نیز جزو روش های موثر پیشگیری از بارداری اورژانسی به حساب می آیند. 

عوارض جانبی روش های جلوگیری از بارداری اورژانسی

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی

 

عوارض قرص اورژانسی شامل موارد زیر می گردد:

اگر چه احتمال بروز تمامی این عوارض وجود دارد ولی دو عارضه تهوع و استفراغ در اکثریت افراد دیده می شود. بهتر است برای مقابله با این عارضه های شایع ناشی از روش های جلوگیری از بارداری اورژانسی داروی ضد تهوع دیمن هیدرینات 25-50 میلی گرم نیم ساعت قبل از مصرف داروی هورمونی و یا 4 الی 6 ساعت بعد از مصرف آن استفاده کنید. البته ویتامین B6 نیز در بهبود این عوارض بسیار موثر است. 

 

انواع قرص اورژانسی ضد بارداری

امروزه داروهای هورمونی تازه ای وارد بازار شده اند ولی به عنوان اولین روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی می توان به قرص های HD و LD اشاره نمود. چنان روش های پیشگیری قبلی به طور کامل انجام نشده باشد و یا اطمینان نسبت به عملکرد صحیح آن ها نباشد، هم چون مواردی مثل پارگی کاندوم، از بین رفتن اثر داروهای پیشگیری و یا غیره می توان از این داروها استفاده نمود. 

•    بهتر است قرص LD چهار عدد هم زمان و 12 ساعت بعد نیز مصرف آن تکرار گردد.

•    قرص HD نیز به همین ترتیب و تنها با اختلاف دو عدد هم زمان و تکرار مصرف 12 ساعته آن می باشد. 

دقت کنید که عارضه این دارو به نسبت سایر داروهای پیشگیری از بارداری اورژانسی شدیدتر می باشد. قرص لوونورژسترل Levonorgestrel داروی جدید دیگری است که می توان بدین منظور از آن استفاده کرد. این داروی هورمونی با دو دوز تجاری موجود است. این دارو با نام های تجاری لونژیل (اووسیز) نیز در ایران به فروش می رسد. 

•    مصرف دو عدد قرص لوونورژسترل 0.75 میلی گرم به صورت هم زمان با هم و تکرار مصرف یک عددی از آن بعد از گذشت 12 ساعت. این دوز با این شرایط تنها زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که فرد تنها در دوره پنج روزه از رابطه جنسی محافظت نشده قرار گرفته باشد. 

•    مصرف تنها یک عدد از این قرص با دوز 1.5 میلی‌گرم بلافاصله بعد از رابطه محافظت نشده

 

چند نکته در مورد مصرف قرص های جلوگیری از بارداری اورژانسی

•    چنان چه جنین در رحم وجود داشته باشد این دارو باعث سقط جنین نمی شود و تنها اثر آن قبل از فرآیند تخمک گذاری در رحم می باشد. از این دارو نمی توان برای اتمام بارداری استفاده نمود.

•    این داروها مانع ابتلا به عفونت های منتقله از راه جنسی نمی شوند و تنها می توانند اثر پیشگیری از بارداری را داشته باشند.

•    اگر چه این داروها به خودی خود زیان آور نیستند ولی می توانند فرد را دچار عوارض جانبی نمایند. 

•    این داروها نمی توانند روشی موثر و مادام برای پیشگیری محسوب شوند، بنابراین نیاز به استفاده از روش های مناسب محافظتی هم چنان برای افراد وجود خواهد داشت. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید