اهمیت پیش غذا و دسر در سلامتی

0
5,480
769073.jpeg alt_text
769073.jpeg caption

اهمیت پیش غذا و دسر در سلامتی

 

پیش غذا قسمتی از شام یا ناهار است که قبل از غذای اصلی سرو میشود. خوردن پیش غذا قبل از غذای اصلی مهم و مفید است زیرا به هضم غذا کمک کرده و باعث سلامت بدن میشود. همچنین پیش غذا میتواند باعث اشتها برای سرو غذای اصلی باشد و فرد را آماده کند تا غذای اصلی را مصرف نماید.

 

نکات مهم در مصرف پیش غذا

۱_ نکته حائز اهمیت در پیش غذا این است که پیش غذا باید سبک و کم حجم باشد تا فرد را دچار سیری کاذب نکند. مصرف غذاهای پر کالری باعث کاهش اشتهای فرد میشود.

۲_پیش غذا باید از مواد اشتها آور و در زمان مناسب سرو شود. فاصله زمانی زیاد بین غذای اصلی و پیش غذا نیز، باعث احساس سیری زودرس در فرد میشود.

 

پیش غذاهای مفید

 

اهمیت پیش غذا و دسر در سلامت

 

سوپ ها

 سوپ یک پیش غذای مناسب به ویژه در فصول سرد سال است. یک سوپ ساده بدون خامه گزینه بسیار خوبی برای پیش غذا است.

 

سالادها

 انواع سالاد ها گزینه بسیار مناسب برای پیش غذا است.سالادهایی مانند: سالاد سیب زمینی،سالاد الویه، سالاد سزار،سالاد شیرازی، سالاد ماکارونی و … در واقع سالاد ها ترکیبی از سبزیجات خام و یا پخته به همراه سس مناسب است.

 

فینگرفود ها

 فینگرفودها به دلیل ظاهر بسیار جذاب طرفداران فراوانی را در وعده پیش غذا دارا هستند.

 

برخی غذاهای سبک

 میرزاقاسمی، کشک و بادمجان، کله جوش و برخی عذاهای محلی نیز جایگاه ویژه ایی را در پیش غذاهای ایرانی دارند.

 

دسر و اهمیت آن

دسر، وعده ایست که معمولاً در پایان یک وعده غذایی سرو می شود. اغلب دسرها شیرین هستند.اما گاهی امکان دارد که انواع پنیرها در وعده دسر مصرف شوند.

 

اهمیت مصرف دسر

نیمی از انرژی بدن از قندها و نیمی از کربوهیدراتها تامین میشود. دسرها سرشار از قند هستند، این قند مصرف شده باعث تحریک ترشح انسولین در بدن و تامین انرژی برای هضم آسانتر میشود. مصرف دسر اگر به صورت میوه باشند بسیار برای بدن مفید هستند. همچنین مصرف دسر باعث شادی و سرزندگی میشوند. اما واقعیت آن است که بدن چندان احتیاجی به دسر بعد از غذا ندارد. زیرا این انرژی مورد نیاز خود را میتواند با سوزاندن کربوهیدراتها تامین کند. پس این سوء تفاهمی بیش نیست که می گویند اگر بعد از غذاهای چرب، شیرینی جات بخوریم از مضرات چربی غذا کاسته می شود. این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسر بعد از غذا، جزء ذائقه ما ایرانی ها است.

 

انواع دسر

از انواع دسر میتوان ژله ها، پودینگ ها، کیک و کلوچه، بستنی و شیرینی را نام برد. اما مصرف میوه ها و یا خشکبار مانند کشمش، انجیرخشک و گزینه مناسبتری برای وعده دسر است. آنچه حائز اهمیت است این است که چنانچه در مصرف دسرها زیاده روی شود، بدن قند اضافه را تبدیل به چربی کرده و باعث افزایش وزن و چاقی مفرط میشود. لذا توصیه میشود بهتر است دسر در فاصله زمانی حدود یکساعت پس از غذای اصلی مصرف شود. همچنین مصرف دسرها بدلیل قند فراوان به افراد دیابتی توصیه نمیشود. 

 

عوارض مصرف دسر برای کودکان

در کودکان نیز مصرف دسر باعث خرابی دندانها میشود. درکل مصرف دسر در حد اعتدال اشکالی ندارد اما اگر باعث وسوسه شدن و مصرف فراوان آنها میشوند که خوردن آن چندان توصیه نمیشود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید