بهبود جای زخم و بخیه

0
19,219
160687.jpeg alt_text
160687.jpeg caption

بهبود جای زخم و بخیه

 

زمانی که بدن به دلیل آسیب دیدگی دچار زخم می شود، کلاژن به ترمیم زخم کمک می کند، اما جای زخم روی پوست باقی می ماند.
گاهی هم ممکن است به دلیل عمیق بودن زخم و جراحت ایجاد شده، ترمیم زخم به بخیه نیاز داشته باشد؛ جای بخیه هم بعد از بهبود معمولاً روی پوست باقی می ماند.
آثار باقی مانده از زخم و بخیه بر روی پوست، برای برخی افراد آزاردهنده است و باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود، به همین دلیل به دنبال راهی برای برطرف کردن آن هستند.
در ادامه به معرفی روش های طبیعی بهبود زخم و جای بخیه پرداخته شده است:

 

زردچوبه

استفاده از زردچوبه روی زخم، از گذشته تاکنون رایج بوده و باعث انعقاد سریع خون می شود؛ در نتیجه مانع از بروز عفونت می شود. از سوی دیگر، کورکومین موجود در زردچوبه باعث بهبود جای زخم و ترمیم آن می شود.

 

سیر

قرار دادن سیر رنده شده یا خرد شده بر روی زخم درست است که باعث سوزش می شود، اما علاوه بر ضدعفونی کردن محل زخم، باعث بهبود سریع تر زخم و از بین رفتن جای آن می شود. استفاده از سیر برای زخم های قدیمی هم می تواند باعث از بین رفتن جای زخم و بخیه شود.

 

عسل

قرار دادن عسل بر روی زخم های تازه با کم کردن رطوبت، مانع از رشد باکتری ها شده و به بسته شدن زخم کمک می کند. همچنین مالیدن مقداری عسل بر روی جای زخم، باعث از بین رفتن آن می شود.

 

آلوئه ورا

استفاده از ژل این گیاه، به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و ضدلک، به بهبود و ترمیم زخم و جای آن کمک می کند. علاوه بر این، ترکیب آن با گلاب یا آبلیمو، باعث افزایش اثرگذاری آن، و تسریع بهبود زخم می شود.

 

روغن نارگیل

مالیدن این روغن روی محل زخم، به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدلک آن، باعث از بین رفتن جای زخم و بخیه می شود.

 

روغن زیتون

مالیدن روغن زیتون گرم شده روی محل زخم، باعث جذب سریع تر آن و بهبود جای زخم و بخیه می شود.

 

پیاز

پیاز به دلیل داشتن آلیسین، به بهبود جای زخم کمک می کند و مانع از بروز عفونت می شود. به این منظور باید 2-3 بار در هفته، پیاز را رنده کرده و به مدت 30 دقیقه روی محل زخم قرار دهید.

 

روغن درخت چای

این روغن به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی، به بهبود جای زخم و بخیه کمک می کند.

 

دارچین

دارچین نیز دارای خاصیت ضدالتهابی است و استفاده از آن به صورت خمیر و ترکیب شده با گلاب، روغن زیتون، روغن نارگیل، عسل یا روغن درخت چای، باعث افزایش خاصیت آن و بهبود سریع تر جای زخم می شود.

 

روغن اسطوخودوس

از آنجایی که استفاده از این روغن باعث بهبود چین و چروک های پوستی می شود، مصرف آن به بهبود جای زخم کمک می کند.

 

خیار

خیار خواص زیادی برای پوست دارد و دانه های آن به دلیل خاصیت التیام بخشی، باعث بهبود جای زخم و بخیه می شود و به ترمیم پوست کمک می کند.

 

ژل سیلیکونی

استفاده از این ژل، که به صورت لایه های مختلف در داروخانه ها موجود است، باعث از بین رفتن جای زخم می شود.

 

بهبود جای زخم و بخیه

 

 

 

 

روغن ویتامین E

ماساژ دادن روزانه دو بار روغن ویتامین E بر روی محل زخم، به مدت 10 دقیقه و شستن آن بعد از 20-30 دقیقه با آب گرم، پس از 20-30 روز باعث بهبود جای زخم می شود. اما باید توجه داشت که ممکن است بعضی از افراد به این روغن حساسیت داشته باشند، بنابراین لازم است ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید.

 

سرکه سیب و عسل

استفاده از این ماسک باعث از بین رفتن جای زخم و بخیه می شود. به این منظور باید به مقدار مساوی عسل و سرکه سیب را مخلوط کرده، و هفته ای 1-2 بار، هر بار به مدت 30 دقیقه رو پوست قرار داده و بعد با آب ولرم بشویید.

 

چای سبز

 اگر دم کرده ی چای سبز را به صورت سرد، با پنبه بر روی محل زخم بمالید، به از بین رفتن جای زخم و بخیه کمک می کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید