بهترین تست تشخیصی بعد از تماس با فرد مبتلا به کووید 19

0
845
596167.jpeg alt_text
596167.jpeg caption

یکی از بزرگترین دغدغه های افراد جامعه در این روزها داشتن تماس با افرادی است که چند روز بعد از تماس با آنها از ابتلایشان به کرونا مطلع شده اند و حالا نگران ناقل بودن خود هستند.

علت نگرانی برای تشخیص زودهنگام افراد ناقل کووید 19 

همانطور که میدانید متاسفانه درصورتی که فرد تماس مشکوکی داشته باشد و ناقل باشد میتواند موجب ابتلای سایر افراد درمعرض تماس از جمله افراد خانواده ، همکاران  و افراد حاضر در اماکن نیز شود. با توجه به این موارد و ناقل بودن تعداد زیادی از مردم، پزشکان دنبال تستی برای تشخیص زودهنگام کووید 19 قبل از بروز علایم و همه گیری ان در افراد یک خانواده هستند. هر فرد میتواند عامل ابتلای افراد زیاد دیگری باشد و هدف سازمان جهانی بهداشت شناسایی زودهنگام ناقلین جهت جلوگیری از همه گیری بیماری است. در این مقاله به بررسی بهترین روش تشخیصی و زمان انجام ان برای تشخیص کرونا می پردازیم. اگر فردی با فرد مبتلا به کووید 19 ارتباط داشته است و از این طریق ویروس کووید 19 به او انتقال پیدا کرده و ناقل شده باشد، اولین تست ازمایشگاهی که بعد از تماس در این فرد ممکن است مثبت شود کدام است ؟ این فرد چگونه میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن بفهمد که دچار این بیماری شده است یا خیر ؟

مقایسه انواع تست های کووید 19

در مورد آنتی بادی ها هر زمانی نمیتونیم اطلاعات درستی کسب کنیم. از زمانی که فرد مبتلا می شود و علامت پیدا میکند ، چیزی حدود 10 تا 14 روز طول میکشد تا انتی بادی ها تازه شروع به افزایش پیدا کنند و عملا در مراحل اولیه بیماری انجام این تست بی فایده است. مهمترین تستی که می شود در زمان تماس با فرد مبتلا استفاده کرد تست PCR است.روش انجام این تست کمی سخت است ولی از دقت خوبی برخوردار است و جالب اینکه خیلی زودتر از همه تست ها مثبت میشود. اگر فردی در تماس با فرد مبتلا باشد بر اساس دوره کمون یا نهفتگی حدود 2 تا 20 روز طول میکشد تا علامت دار شود،  یعنی از زمان تماس تا زمان پیدا شدن علامت حدود دو هفته زمان میبرد. ولی خیلی از افرادی که در تماس با فرد مبتلا بودند نگران ناقل بودن خود هستند و درصدد انجام تستی برای تشخیص زودهنگام بیماری در کمترین زمان ممکن هستند. مزیت تست PCR این است که از یک هفته قبل از بروز علایم یا بعبارت دیگر از یک هفته بعد از تماس با فرد مشکوک میتواند مثبت شود. 

معایب تست PCR 

1. هزینه زیاد

2. قابلیت انجام ان در برخی از ازمایشگاه ها

3. برخلاف انتی بادی است که درصد بالایی از بیماران را مثبت نشان می دهد. 

4. روش انجام و انتقال مشکل

در روش PCR قطعات ویروس در نمونه بافتی یافت می شود. 

انواع نمونه ها 

از بین نمونه ها بهترین ان لاواژ برونکوالوئولار است. در این روش فرد متخصص ریه به کمک برونکوسکوپی از ترشحات دستگاه تنفسی فرد نمونه میگیرد و از ان برای ازمایش PCR استفاده می شود که در این موارد حساسیت 90 تا 95 درصد است. 

  • یعنی از هر صد فرد مبتلا به کووید 19 حدود 90 درصد انها تست مثبت دارند. 
  • روش دیگر نمونه خلط است که در 70 تا 80 درصد موارد مثبت می شود. 
  • نمونه اخر که این روزها انجام می شود نمونه ته حلق و یا سواپ نازوفارنکس است که 40 تا 60 درصد و گاها تا 70 درصد موارد مثبت می شود. 
  • یعنی از هر 100 نفر مبتلا به کووید حدود 60 نفر مثبت می شوند و سایرین ممکن است مبتلا باشند و بیماری کرونا داشته باشند ولی تست PCR انها منفی باشد. 

در نهایت میتوان نتیجه گرفت که بهترین تست و زودترین تستی که میتواند یک هفته بعد از تماس مثبت شود تست PCR است و تست PCR که معمولا در مراکز انجام میشود از نمونه ته حلق  یا PCR سواپ نازوفارنکس است. درکشورهای توسعه یافته در حال تلاش برای انجام تست PCR در مطب پزشک هستند ، بطوریکه انجام تست بجای محیط ازمایشگاه در اختیار پزشک و در مطب انجام شود.  برای تست انتی بادی کیت اماده شده و در مطب قابل انجام است و برای تست PCR هم در حال تلاش هستند. اینکار میتواند کمک زیادی در تشخیص زودهنگام بیماری کووید 19 داشته باشد و بسیار باارزش است زیرا اگر فردی مبتلا به کرونا باشه و بتوانیم بیماری یابی مناسب کنیم ، میتوانیم از انتقال بیماری از این فرد به سایر افراد جامعه جلوگیری کنیم.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید