بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

0
2,156
متخصص گوش و حلق و بینی

متخصص گوش و حلق و بینی همان گونه که از اسمش برمی‌آید وظیفه‌ی تشخیص و درمان بیماری‌های مرتبط با این سه ناحیه و سایر مناطق مربوط به آن را برعهده دارد. در متن پیش رو سعی می‌کنیم شما را مختصری با بهترین متخصص گوش و حلق و بینی چه کسی است و شرح وظایف این گروه از پزشکان آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران کیست؟
  • تاریخچه‌ی تخصص گوش و حلق و بینی
  • متخصص گوش وحلق و بینی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟
  • چه زمانی لازم است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم؟
  • بهترین متخصص گوش و حلق و بینی چگونه به شما کمک می‌کند؟

متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟

در آغاز بد نیست شما را با کلمه‌ی لاتین  Otorhinolaryngology – به اختصار ORL – که اتولارنگولوژی نیز خوانده می‌شود آشنا کنیم. این رشته یک تخصص وابسته به جراحی در پزشکی است که با جراحی و مدیریت درمانی مشکلات سر و گردن در ارتباط می‌باشد. پزشکانی که در این رشته تخصص می‌گیرند، متخصص ENT (ear, nose, throat) یا در زبان فارسی متخصص گوش و حلق و بینی لقب می‌گیرند.

لازم به ذکر است که در بعضی از کشورها این متخصصین به عنوان جراح سر و گردن نیز شناخته می‌شوند؛ چرا که این گروه از پزشکان در هر دو حوزه‌ی پزشکی تشخیصی و جراحی های درمانی قادر به فعالیت هستند.

بیمارانی که به متخصصین ENT مراجعه می‌کنند، در پی درمان مشکلات گوش، بینی، حلق، قاعده‌ی جمجمه، سر و گردن هستند؛ این مشکلات درواقع بیماری‌هایی است که بر فعالیت‌هایی نظیر جویدن، نوشیدن، صحبت کردن، تنفس، بلع و شنوایی تأثیر می‌گذارند.

جراح گوش و حلق و بینی می‌تواند به درمان جراحی و بازتوانی توده‌های سرطانی بدخیم و خوش‌خیم و نیز جراحی پلاستیک و زیبایی حوزه سر و گردن نیز بپردازد.

تاریخچه‌ی تخصص گوش و حلق و بینی

تاریخچه این تخصص در پزشکی به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که پزشک‌ها به این نتیجه رسیدند ناحیه‌های سر و گردن از کنار هم قرار گرفتن چند دستگاه مرتبط تشکیل شده است. درنتیجه‌ی تلاش های پزشکان برای تواصل به فنون و ابزار معاینه و درمان مشکلات سر و گردن، تخصصی شکل گرفت که گوش و حلق و بینی (به کوتاه ENT) خوانده شد.

بنابر اعلام American Academy of Otolaryngology، این تخصص با سابقه‌ترین تخصص پزشکی در ایالات متحده به شمار می‌آید. تخصص گوش و حلق و بینی از بسیاری جهات – با توجه به اعمال متنوعی که بر روی بافت‌های پیچیده سر و گردن انجام می‌شود – با دیگر تخصص‌های پزشکی متفاوت است. تاریخچه اتولارنگولوژی را می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

  1. به صورت شفاهی از دوران نقالی و اسطوره‌های باستانی
  2. اطلاعات باقی مانده از دوران ماقبل تاریخ (چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح)
  3. اطلاعات مربوط به مصر، مینوان (تمدنی که بین 3000 تا 1100 سال پیش از میلاد در جزیره کرت شکوفا بود) و چین
  4. اطلاعات مربوط به دوران شکوفایی تمدن یونانی و هندو
  5. اطلاعات بدست آمده از روم، بیزانس و شبه جزیره عربستان
  6. دانش‌های قرون وسطی و دوران رنسانس
  7. آگاهی‌های کسب شده جدید مربوط به مدرنیته (قرن نوزدهم و بیستم میلادی)

شیوع بیماری‌های گوش و حلق و بینی به طرز اعجاب‌آوری در میان مردم دنیا زیاد است. برخی روش‌های درمانی سنتی که از دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت، کماکان استفاده‌های خاص خود را در این زمینه دارد.

سبزیجات، میوه‌ها، عصاره گیاهان و حتی ادرار گاو و انسان در گذشته برای درمان بسیاری از مشکلات ناحیه سر و گردن استفاده می‌شد. در روستاهای دوردست شمال یونان عفونت حاد گوش میانی (acute otitis media) هنوز با ریختن ادرار انسان در مجرای گوش درمان می‌گردد.

متخصص گوش وحلق و بینی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

متخصص گوش و حلق و بینی

پیشنهاد مطالعه: بهترین جراح زیبایی گوش

اما شاید برای ارائه پاسخی جامع به این پرسش که «متخصصین گوش و حلق و بینی چه بیماری هایی را درمان می‌کنند؟»، لازم باشد هر یک از بخش های زیرمجموعه این تخصص را تلویحاً بررسی کنیم:

  • گوش

متخصصین ENT در زمینه مداخلات درمانی و جراحی مربوط به کاهش و از دست دادن شنوایی، عفونت‌های گوش، مشکلات تعادلی، سوت کشیدن گوش که در علم پزشکی tinnitus خوانده می‌شود، درد عصبی و بیماری‌های اعصاب صورت و جمجمه واجد تعلیمات لازم هستند. آن‌ها همچنین مشکلات مادرزادی مربوط به گوش داخلی و خارجی را درمان می‌کنند.

  • بینی

انجام و توصیه‌های مراقبتی از حفره بینی و سینوس‌ها از توانایی‌های اولیه‌ی هر متخصص گوش و حلق و بینی است. این گروه از متخصصین، آلرژی‌ها (حساسیت‌ها)، التهابات سینوس (سینوزیت)، بیماری‌های قوه‌ی بویایی، پولیپ‌ها و انسداد ناشی از انحراف دیواره میانی بینی را تشخیص داده و درمان آن‌ها را برعهده دارند. آن‌ها همچنین بینی را از جهت زیبایی مورد عمل جراحی قرار می‌دهند که به آن جراحی راینوپلاستی (rhinoplasty) گفته می‌شود.

  • حلق

این گروه از متخصصین در حوزه مدیریت بیماری‌های حلق و حنجره و نیز بخش بالایی دستگاه تنفسی-گوارشی یا مری (شامل بیماری های مربوط به تارهای صوتی و بلع) صاحب نظر می‌باشند.

  • سر و گردن

در ناحیه سر و گردن، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی کسی است که آموزش های لازم برای درمان بیماری های عفونی، تومورها، تروما یا آسیب فیزیکی به صورت و بدشکلی‌های آن را دریافت کرده و جراحی‌ها را به هر دو صورت زیبایی و بازسازی انجام می‌دهند.

چه زمانی لازم است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم؟

گرچه پزشکان عمومی می‌توانند در مواردی بیماری‌های مربوط به این حوزه را مدیریت و درمان کنند، اما ممکن است بنا به ضرورت شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهند. چنان چه هر یک از علائم و نشانه‌های زیر را داشتید، پزشک خود را در جریان بگذارید:

-وزوز گوش

توده گوش

-سرگیجه و احساس عدم تعادل

-سینوزیت یا التهاب سینوس‌ها که اغلب خود را به صورت سردرد نشان می‌دهد

-کاهش قدرت شنوایی که ممکن است در اثر یک التهاب ساده باشد.

-ناهنجاری‌های مزمن مربوط به لوزه‌ها در هر دو گروه سنی اطفال و بالغین

-برآمدگی در گردن که می‌تواند نشان‌دهندی‌ی سرطان دهان، گلو و یا تیروئید باشد

-از دست دادن ناگهانی قدرت شنوایی که نیاز به تست شنوایی دارد

-عفونت‌های مزمن گوش به خصوص در اطفال

چنان چه کودکی دارید که با مشکلات مربوط به حوزه‌ی گوش و حلق و بینی دست و پنجه نرم می‌کند، بهتر است او را به یک متخصص ENTنشان دهید. مواردی از قبیل شست‌وشوی گوش تنها توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می‌شوند.

متخصص ENT  چگونه به شما کمک می‌کند؟

پس از گرفتن شرح حال دقیق، متخصص گوش و حلق و بینی از طریق ابزارهای خاصی به معاینه‌ی گوش و حلق و بینی شما می‌پردازد. ابزارهایی از قبیل اتوسکوپ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان عمق گوش را مشاهده و مواردی از قبیل عفونت گوش، پر شدن گوش و سایر موارد را از طریق آن تشخیص داد.

متخصص گوش و حلق و بینی

پیشنهاد مطالعه: بهترین جراح بینی استخوانی

پس از معاینه‌ی کامل و برحسب شرایط پزشک ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک درخواست کند. همچنین ممکن است انجام تصویربرداری‌های تکمیلی از قبیل سی‌تی اسکن و یا ام‌آرآی برای تشخیص نهایی ضرورت داشته باشد.

در پایان توصیه می‌کنیم علائم مرتبط به گوش و حلق و بینی را جدی بگیرید. هر تظاهر کوچکی می‌تواند پیش‌نمایش یک بیماری جدی باشد.

منابع:

https://www.intercoastalmedical.com/2020/01/28/what-is-the-difference-between-an-otolaryngologist-and-an-ent/

https://en.wikipedia.org/wiki/Otorhinolaryngology

https://www.earnosethroat-associates.com/what-is-ent-medicine.html

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما مشاوره بگیرید.

5/5 - (14 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید