بیماری بهجت و علائم آن

0
3,269
412377.jpeg alt_text
412377.jpeg caption

بیماری بهجت یک بیماری روماتولوژیک هست که به دنبال واسکولیت سیستمیک (التهاب عروق) ایجاد می شود.

بیشترین شیوع بیماری

مطالعات آماری نشان داده ست که بیشترین شیوع بیماری بهجت مربوط به مسیر جاده ابریشم شامل کشورهای چین و ژاپن، ایران و ترکیه می باشد. بیشتر مبتلایان در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال هستند و ابتلای کودکان به این بیماری بسیار نادر می باشد. اگرچه مردان و زنان هر دو به یک نسبت به این بیماری مبتلا می شوند، شدت علائم در مردان بیشتر هست.

علل بیماری بهجت

مطالعات انجام شده تا کنون علت دقیق ابتلا به این بیماری را شناسایی نکرده اند. بر اساس شواهد موجود، وجود فرد مبتلا به این بیماری در یک خانواده، می تواند ریسک فاکتوری برای ابتلای سایر افراد خانواده باشد، اما تا کنون ژن خاصی برای بیماری کشف نشده است.

علائم بیماری

بیماری بهجت طیف وسیعی از علائم بالینی می باشد‌ شدت علائم در مبتلایان یکسان نمی باشد. شایعترین علامت بالینی در این افراد، زخم ها و ضایعات دهانی می باشد. زخم ها قاعده ای سفید رنگ همراه با مرکز کمی فرو رفته دارند و از لحاظ ظاهری شبیه آفت های دهانی می باشد. این آفت ها می تواند در سیستم تناسلی هم باشد. در مردان روی پنیس و در زنان در دستگاه تناسلی خارجی بیشتر نمایان می شود. این افراد مکررا دچار آفت های دهانی راجع می شوند.

درگیری پوست در بیماری بهجت

بیماری بهجت می تواند درگیری های مختلفی در پوست ایجاد کند. علامت اختصاصی درگیری پوستی در این بیماری، تست پاترژی می باشد. در این تست به دنبال تحریک خفیف پوستی مثل فرو کردن سوزن قسمت وسیعی از سطح پوست دچار التهاب و قرمزی می شود‌.

خطر از دست دادن بیماری

حدود ۵۰ درصد مبتلایان دچار درگیری چشمی به صورت یووئیت می شوند. در مردان با احتمال ۷۰ درصد این علامت بروز پیدا می کند. گاهی اوقات درگیری چشم به شکل التهاب عصب اپتیک و کاهش بینایی فرد می شود.در حدود ۳۰ درصد بیماران، دچار التهاب مفصل به ویژه مچ پا و زانو می شوند. مفصل مبتلا دچار تورم، درد و کاهش حرکت می شود. در مواردشدید به دنبال التهاب عروق مغز می تواند دچار سردرد، سرگیجه، تشنج و حتی بروز اختلالات روانی در فرد مبتلا بشود.

تشخیص بیماری بهجت

بیماری بهجت

تشخیص بیماری بالینی بوده و یافته های آزمایشگاهی کمک چندانی به تشخیص نمی کند. در آزمایشات می تواند فاکتورهای التهابی بالا باشد که از آنجا که در التهابی افزایش  پیدا می کند، اختصاصی نمی باشد. در صورت درگیری عروق مغزی ام آر آی و سی تی اسکن می تواند کمک کننده باشد‌.

در مواقع عود بیماری چه اقداماتی باید انجام داد؟

در مواقع عود بیماری از کورتون جهت درمان استفاده می شود. در فواصل بین شعله ور شدن بیماری، داروهایی همچون هیدروکسی کلروکین توصیه می شود. در برخی مبتلایان هم ممکن هست سالهای زیادی بیماری سرکوب باشد و به درمان خاصی نیاز نداشته باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید