بیماری منیر و روش های درمان آن

0
1,605
350287.jpeg alt_text
350287.jpeg caption

احتمالا اسم این بیماری برای بسیاری از شما نا آشنا است. بیماری منیر از جمله اختلالات ناتوان کننده محسوب می شود که علامت اصلی ان سرگیجه است. 

تعریف سرگیجه 

سرگیجه به معنای سیاهی رفتن چشم ها نیست بلکه به معنای دور چرخیدن اطراف به دور سر شما می باشد. سرگیجه یکی از مشکلات شایع در بین بزرگسالان است که علل متفاوتی برای ان مطرح شده است. از مشکلات عصبی و مخچه ای، کم خونی، مشکلات گوش داخلی و بسیاری از علل دیگر مثل ضربه به سر می توانند عامل بروز سردرد و سرگیجه در افراد باشند. 

بیماری منیر 

 یکی از علل سرگیجه با منشا گوش داخلی در بالغین بیماری منیر است. این بیماری بیشتر در سنین 30 تا 60 سالگی رخ می دهد، گرچه بازه سنی مشخصی برای ان وجود ندارد.  

علل بیماری منیر 

علت دقیق این بیماری ناشناخته می باشد، اما در این بیماری معمولا سابقه ژنتیکی وجود دارد که یک سری عوامل محیطی موجب شروع یا تشدید حمله بیماری می گردند. برخی علت بیماری منیر را افزایش فشار گوش داخلی می دانند. از جمله فاکتورهای محیطی مستعد کننده بیماری میتوان به میگرن، دیابت، فشار خون، هرگونه ضربه به سر، الرژی و عفونت های ویروسی اشاره کرد. 

علایم بیماری منیر 

  • بروز سرگیجه ناگهانی به صورت متناوب و حمله ای
  • وز وز گوش یا وجود صدای صوت در گوش
  • گاهی کاهش شنوایی
  • تهوع و استفراغ
  • احساس سنگینی و فشار در داخل گوش
  • عدم تعادل

 

اکثر موارد یک گوش گرفتار می شود ولی در مواردی در حدود 10 تا 15 درصد موارد ممکن است هردو گوش گرفتار شوند. علایم معمولا به صورت حمله ای رخ می دهد و فرد در فاصله بین حملات خوب و بدون علامت است. فاصله بین حمله ها از چند هفته تا چند ماه متفاوت است. در زمان حمله ممکن است فرد توانایی انجان فعالیت های روزمره خود را از دست بدهد. گاهی حتی حمله ها موجب بیدار شدن فرد از خواب میگردد.  علامت اصلی ازار دهنده بیمار سرگیجه است که میتواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول بینجامد. گاهی در حین حمله ها فرد تعادل خود را از دست می دهد. سرگیجه همراه با حالت تهوع و استفراغ ازار دهنده ای همراه می باشد.  گاهی تنها علامت بیمار کاهش شنوایی یا احساس فشار در گوش است. این بیماری روند مزمنی دارد و در بسیاری از موارد منجر به کاهش شنوایی دایمی در فرد بیمار میگردد. 

علایم خطر بیماری منیر

بروز هرگونه کاهش یا اختلال سطح هوشیاری غیرطبیعی است و در صورت بروز باید تحت بررسی جهت سایر علل ایجاد کننده ان قرار گیرد. 

درمان بیماری منیر 

  • سعی کنید حین حمله دراز بکشید و مدتی را استراحت کنید. 
  • رعایت رژیم غذایی از جمله کاهش مصرف نمک در کنترل این بیماری کمک زیادی میکند. 
  • درمان دارویی باید تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی شروع شود. 

در حین حمله ها از داروهای ضد سرگیجه مثل بتا هیستیدین برای کنترل سرگیجه و عدم تعادل و از داروهای ضد تهوع برای کنترل تهوع و استفراغ استفاده می شود.  روش جراحی زمانی استفاده می شود که شدت حمله ها ناتوان کننده و شدید شده باشد و راهی برای کنترل انها وجود نداشته باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید