بیماری نقرس چه عوارضی دارد؟

0
4,376
316776.jpeg alt_text
316776.jpeg caption

نقرس چیست؟

نقرس یک بیماری التهابی متابولیک هست که شایعترین تظاهر آن، التهاب مفصل می باشد. در این بیماری رسوب و تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل اتفاق می افتد و در اثر تجمع آن، التهاب مفاصل ایجاد می شود. به دنبال رسوب کریستالها، مفصل درگیر دچار کاهش حرکت هم می شود.

یکی از شایعترین علامت هایی که از بیماری نقرس به وجود می آید چیست؟

مفصل  پا شایعترین مفصلی هست که در این بیماری درگیر می شود. مفاصل ارنج، شانه و زانو هم به میزان کمتر درگیر می شوند. مفصل ملتهب و درگیر، دردناک بوده و از نظر ظاهری دچار تورم و تجمع مایع و قرمزی می شود. علاوه بر مفاصل، کریستال های اسید اوریک به صورت قوام خمیری در بافت ها رسوب می کند و سبب برآمدگی هایی شده که مکان شایع آنها در پشت انگشتان بوده و به آنها توفوس گفته می شود. کریستالهای اسید اوریک می تواند در بافت کلیه رسوب کند و سبب افزایش کراتینین خون و نارسایی کلیه شوند.

نقرس بیماران ثروتمندان

شیوع بیماری عمدتا در دهه پنجم و ششم‌ زندگی بوده و بر اساس مطالعات آماری انجام شده، عمده بیماران جنس مذکر هستند و جنس مونث به میزان کمتری درگیر می شوند. این بیماری مزمن بوده و دارای حملات متناوب و بهبودی پس از آن می باشد. شیوع این بیماری در کشورهای پیشرفته رو به افزایش است و در ایران حدود ۱۳ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر می باشد.

ابتلا به این بیماری ارتباط مستقیم با افزایش سطح اوره خون دارد و در گذشته به این بیماری، بیماری پادشاهان گفته میشود، چرا که پادشاهان به علت مصرف گوشت قرمز، کم تحرکی و پرخوری بیشتر به آن مبتلا می شدند‌. اولین بار حدود ۲۵۰۰ سال  قبل از میلاد مسیح، مصری ها وجود التهاب در مفصل شست پا را تشخیص دادند‌. چهارصد سال قبل، بقراط هم به وجود این بیماری پی برده بود. حکیم رازی هم درباره بیماری نقرس در کتاب الحاوی خود سخن گفته است.

بهترین راه درمان نقرس چیست؟

در فاز حمله بهترین درمان استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروییدی همچون ایندومتاسین می باشد که علاوه بر کاهش درد میتوانند از التهاب مفاصل هم بکاهند.

در فواصل بین حملات از داروهای که تولید اسید اوریک را کاهش می دهند و یا به دفع آن کمک میکنند،استفاده می شود.از این دسته میتوان به کلشی سین و آلوپورینول اشاره کرد. رعایت رژیم غذایی کم پروتیین و کم نمک هم از حملات جلوگیری می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین و فوق تخصصین کلیه نوبت خودتون رو بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید