بیماری کیست هیداتیک

0
1,940
697346.jpeg alt_text
697346.jpeg caption

بیماری انگلی هیداتیدوزیس یا هیداتید کیست هیداتیک توسط انگلی به نام انگل اکینوکوکوس  گرانولوزوس ایجاد می شود. ایت بیماری یکی ازمهمترین بیماریهای مشترک یا زئونوز انگلی بوده و چه از نظر پزشکی و چه از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارد. سالانه حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر در سراسر جهان به کیست هیداتید مبتلا می شوند.

بیماری کیست هیداتیک

کیست هیداتیک از قدیمی ترین بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوانات است. کیست هیداتید در تمامی مناطق جهان دیده می شود اما در مناطق روستایی که مواد زائد کشتار دام به صورت غیربهداشتی و ناصحیح دفع میشود، شایعتر می باشد. مهمترین گونه انگل ایجاد کننده کیست هیداتید درایران، اکینوکوکوس گرانولوزوس نام دارد که نوعی کرم نواری کوچک است. هر کرم روزانه تعداد بسیار زیادی تخم می گذارد. تخم های کرم همراه با مدفوع سگ آلوده خارج شده و در محیط پراکنده می گردند. انسان و حیوانات با خوردن این تخم ها همراه با آب، غذا و سبزیجات، آلوده می شوند. پس از خورده شدن تخم توسط میزبان واسط مانند انسان، جنین از تخم خارج شده و از طریق گردش خون به بافت های مختلف مانند کبد و ریه می رود. کرم بالغ در روده سگ سانان و دیگر پستانداران گوشتخوار از جمله روباه ها، شغالها، کفتار و گرگهای صحرائی به عنوان میزبان قطعی انگل زندگی می کند.  در بند آخر کرم بالغ  تعداد زیادی تخم وجود دارد که به همراه مدفوع سگ دفع می شود.

نشانه های تخم انگل

تخم انگل بسیار کوچک و غیرقابل رؤیت است. تخم ها در خاک مرطوب و سایه تا چندین ماه به حیات خود ادامه می دهند. مهمترین راه ابتالی انسان به این کیست، ورود تخم انگل ازطریق دست و سبزیجات آلوده به دستگاه گوارش می باشد. تخم ها پس از خورده شدن توسط انسان یا دام در روده بازشده و جنین کوچکی از آن خارج شده که ۶ عدد قالب دارد. جنین به واسطه قلاب ها در مخاط روده نفوذ کرده و به عروق خونی می رسد و از طریق عروق خونی می تواند به کلیه نقاط بدن می رود. پس از توقف در اعضا مختلف بدن مانند کبد، ریه، مغز، استخوان و طحال در آنجا  شروع به رشد کرده و به شکل کیسه ای در می آید که به آن کیست هیداتیک گویند. هر کیست، پر از مایع شفاف است که حاوی جنین یا لاروهای متعدد می باشد. در صورتی که کیست هیداتید در ارگان های حیاتی بدن تشکیل شود بسیار خطرناک و تهدید کننده حیات است.

شایعترین ارگانیست که کیست در آن تشکیل می شود

کبد شایعترین ارگانیست که کیست هیداتید در آن تشکیل می شود. بیماران مبتلا اغلب هیچ علامتی ندارد و تنها در صورت بزرگ شدن اندازه این کیست و در نتیجه بزرگ شدن کبد دچار علامت می شوند.  جدی ترین عارضه بیماری هیداتیک کبد، پارگی کیست است که می تواند واکنشهای مهمی از جمله عفونت، انسداد، حساسیت، شوک آنافیالکسی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

تشخیص کیست هیداتید

تشخیص کیست هیداتید از طریق تصویر برداری و یا آزمایشات سرولوژیک مثل الایزا انجام می گیرد. جهت درپان، علاوه بر مصیف داروهای ضد انگل، نیاز به جراحی و خارج کردن کیست های هیداتید بزرگ است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از بهترین پزشکان متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید