بیماری گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

0
2,136
7437.jpeg alt_text
7437.jpeg caption

گلوکوم یا آب سیاه اختلالات چشمی هستند که منجر بـه آسیب پیشرونده عصب بینایی میگردد. این بیماری دومین عامل کوری در آمریکا می باشد. گلوکوم اغلب بدنبال افزایش فشار داخلی چشم ( فشار مایع پشت قرنیه) ایجاد می گردد و  عموما با کاهش دید محیطی شروع می شود. اگر تشخیص و درمان صورت نگیرد، منجر به کاهش دید مرکزی شده و به دنبـال آن نابـینایی اتفاق می افتد. در ساختار چشم، بین قرنیه (لایه شفاف جلو چشم) و عنبیه ( قسمت رنگی چشم) مایعی زلال قرار گرفته است که به آن زلالیه گفته می شود. این مایع وظیفه تغذیه بافتهای مجاور را بعهده دارد و توسط اجسام مژگانی (حلقه های بافتی پشت بخش رنگی چشم یا عنبیه) ساخته شده و از میان مردمک عبور می کند و از کانالهایی ریز به نام شبکه ترابکولار که در زاویه چشم قرار گرفته اند از چشم خارج میشود. به زاویه بین عنبیه و قرنیه زاویه چشم گفته می شود. ضربه مستقیم به چشم، بعضی از اعمال جراحی چشم، بسته شدن زاویه چشم، عوامل محیطی و ژنتیکی در ابتلا به گلوکوم دخیل هستند. چهارنوع اصلی آب سیاه وجود دارد : زاویه باز اولیه، زاویه بسته اولیه، ثانویه و آب سیاه کودکان.

شایعترین فرم گلوکوم کدامند؟

نوع زاویه باز اولیه شایعترین فرم گلوکوم می باشد. در این حالت کانالهای خروجی جهت خروج زلالیه به صورت مناسب عمل نمیکنند و با وجود اینکه زاویه چشم باز است، زلالیه به خوبی خارج نمی شود. در نتیجه مایع در فضای پشت قرنیه احتباس یافته و باعث افزایش فشار چشم می شود. در گلوکوم زاویه باز معمولا بیمار فاقد درد بوده و تنها نشانه آن از بین رفتن دید محیطی چشم است.

گلوکوم زاویه بسته چیست؟

در گلوکوم زاویه بسته، بطور ناگهانی زاویه چشم بسته شده و مانع از خروج زلالیه می شود. افزایش فشار ناگهانی چشم سبب ایجاد درد در چشم می شود. علائم دیگر گلوکوم زاویه بسته شامل دیدن هاله دور نور، قرمزی چشم، تاری دید، تهوع، و استفراغ و گاهی بیحالی می باشد. تشخیص و درمان به موقع مانع از پیشرفت گلوکوم شده و به بازگشت بینایی کمک می کند.

عوامل خطر ابتلا به گلوکوم

  • نزدیک بینی: افراد با نزدیک بینی شدید در معرض خطر بیشتر آب سیاه زاویه باز اولیه میباشند.
  • دوربینی افراد دوربین در معرض خطر بیشتر آب سیاه زاویه بسته میباشند.
  • ابتلا به بیماری دیابت

پیشگیری از ابتلا به گلوکوم

افراد در معرض خطر به گلوکوم باید توسط چشم پزشک بررسی شده و فشار چشم و زاویه دید محیطی مرتبا معاینه شود.

درمان گلوکوم

 

گلوکوم یا آب سیاه

درمان گلوکوم در مرحله اول با تجویز قطره های کاهنده تولید زلالیه انجام می گیرد و در صورت عدم واسخ به درمان، با لیزر و یا جراحی درمان صورت می گیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید