تاثیرات خواب منظم و کافی بر سلامت

0
2,606
121502.jpeg alt_text
121502.jpeg caption

از لحاظ بیولوژیکی خواب به حالتی گفته میشود که کنترل کورتکس (قشر) مغز بر کنترل رفتار انسان، کاهش پیدا میکند. به دنبال چنین حالتی عملکرد های ارادی انسان متوقف میشود. مرکز کنترل تنفس و ضربان قلب و سایر اعمال غیر ارادی در ساقه مغز می باشد و در حالت کاهش هوشیاری نیز همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد.

خواب از چند بخش تشکیل شده است؟

خواب از چند سیکل متوالی تشکیل شده و هر سیکل از دو فاز خواب عمیق و خواب سبک تشکیل شده است.

  • رویا دیدن در فاز خواب سبک به وقوع می پیوندد.

خواب کافی و با کیفیت مناسب،بر تمرکز و عملکرد سیستم عصبی،عضلانی ،قلب و عروق و..تاثیر مثبت دارد. میزان خواب کافی در سنین مختلف متفاوت هست. نوزادان و کودکان خردسال نیاز به خواب بیشتری در مقایسه با جوانان و بالغین دارند. خواب در دوران سالمندی و پیری نیز حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در بهبود وضعیت جسمانی و باز توانی آنان دارد.

خواب در ایام بیماری های جسمانی

در ایام بیماری های جسمانی  به منظور حفظ انرژی، بدن به طور خودکار، نیاز به خواب افراد را افزایش میدهد و از این طریق به تسریع روند بهبود افراد کمک میکند. با توجه به تاثیری که خواب کافی و با کیفیت در بهبود عملکرد ارگان ها و سیستم های مختلف دارد، کم خوابی میتواند سبب ایجاد اختلال در عملکرد این سیستم ها شود.

تاثیرات خواب منظم و کافی

مطالعات نشان داده است که خواب منظم و کافی سبب کاهش التهابات در بدن میشود و با توجه به اینکه التهابات عامل اساسی در بروز بیماریهای مختلف نظیر سکته های قلبی و مغزی هست،میتواند از بروز این بیماری ها جلوگیری کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، متوسط فشار خون در افرادی که خواب کافی ندارند، بیشتر از سایر افراد هست. امروزه خواب ناکافی عامل بسیاری از بیماری های سیستم عصبی نظیر ام‌اس و آلزایمر شناخته شده است و مطالعات روی مبتلایان به بیماری های مزمن عصبی، نشان داده است که خواب ناکافی  میتواند سبب تشدید علائم آنها بشود.

تاثیرات کم خوابی بر بدن

کم خوابی، با تاثیری که روی مغز و سیستم هورمونی دارد،تمایل افراد به مصرف خوراکی های شیرین را افزایش میدهد و در طولانی مدت میتواند سبب افزایش وزن شود. همچنین پژوهش ها نشان داده است که بی خوابی مقاومت به هورمون انسولین در سطح سلولها را افزایش داده و سبب هیپرگلایسمی (بالا بودن قند خون) شده و ریسک ابتلا به دیابت تیپ دو را افزایش می دهد. چشم ها یکی از ارگان های مهم وحیاتی بوده که کم خوابی میتواند  بر عملکرد آنها تاثیر گذارد و سبب تاری چشم و کم بینایی شود. خواب ناکافی سبب تشدید استرس و اضطراب در افراد میشود و توصیه میشود در شرایط بحرانی، ضمن استراحت و قرنطینه در منزل، خواب کافی نیز داشت.

خواب کافی سبب تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس ها 

تاثیر خواب بر سلامت

خواب کافی سبب تقویت سیستم ایمنی در برابر ابتلا به انواع بیماری های ویرال و باکتریال میشود  و حتی مطالعات نشان داده اند افرادی که خواب و استراحت کافی دارند،از یک ایمنی ذاتی در برابر ابتلا به بیماریهای، برخوردار هستند. به همین جهت در شرایط بحرانی توصیه میشود علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و داشتن تغذیه مناسب، خواب و استراحت کافی داشت و از این طریق بدن را از شرایط استرس زا و ضعف سیستم ایمنی نجات داد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید