تاثیر آلودگی هوا بر کرونا

0
781
229868.jpeg alt_text
229868.jpeg caption

تاثیرآلودگی هوا بر کرونا

 

ما برای تأمین اکسیژن مورد نیاز خود نفس می  کشیم، و هنگام تنفس هوا را وارد ریه  های خود می  کنیم، در صورتی که ترکیباتی همچون دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، گرد و غبار، و … در هوا وجود داشته باشد، با پدیده آلودگی هوا مواجه هستیم، که نفس کشیدن در این هوا، باعث آسیب دیدن ریه  ها و بروز بیماری  های ریوی می  شود. از آنجایی که اکسیژن مورد نیاز بدن از طریق ریه  ها تأمین می  شود، آسیب دیدن آن  ها، باعث کاهش اکسیژن  رسانی و ایجاد اختلال در عملکرد بدن، ابتلا به بیماری  های مختلف و آسیب  های بیشتر می  شود. در واقع، آلودگی هوا آثار زیان بار زیادی برای موجودات زنده از جمله انسان  ها دارد. 

 

بیماری های ناشی از آلودگی هوا

 

آلودگی هوا و ویروس کرونا

 

سالانه در جهان افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا دچار بیماری شده و جان خود را از دست می  دهند. طبق آمارها، سالانه 11 هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می  دهند، برای مثال مرگ و میر بیماران، در 6.5 درصد موارد ناشی از سکته قلبی، 8 درصد ناشی از سکته مغزی و 11 درصد ناشی از سرطان ریه می  باشد، از سوی دیگر، در 8.9 درصد موارد هم آلودگی هوا باعث کوتاه شدن عمر و مرگ طبیعی افراد شده است.

 

کرونا در آلودگی هوا

بیماری کرونا، یک بیماری مسری و تنفسی است که این روزها در حال گسترش و گرفتن قربانی است. این بیماری، موجب آسیب دیدن ریه ها و مجاری تنفسی می  شود و در موارد شدید، موجب مرگ بیمار می  شود. سازمان بهداشت جهانی معتقد بود که ارتباطی بین آلودگی هوا و کرونا وجود ندارد، اما با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر، مشخص شد که ویروس کرونا از طریق ذرات کوچک  تر از 2.5 میکرون منتقل می شود، بنابراین آلوده بودن هوا باعث افزایش سرایت این بیماری و شیوع بیشتر کرونا می  شود. از سوی دیگر، تحقیقات نشان داد که آلودگی هوا باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود و بدن توان مقابله با بیماری های مختلف از جمله کرونا را از دست می  دهد، در نتیجه سرعت انتقال و شدت این بیماری با آلودگی هوا افزایش پیدا می  کند. براساس جدیدترین پژوهش  ها، در صورتی که میزان ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوا افزایش پیدا کند، باعث افزایش 15-8 درصدی احتمال مرگ ناشی از بیماری کرونا می-شود. شدت آلودگی هوا در پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا، و بروز پدیده وارونگی دما بیشتر از سایر زمان هاست، در واقع این وضعیت باعث می  شود که هوای آلوده سطح شهر را بپوشاند و تنها با وزش باد و بارش باران برطرف می  شود؛ بنابراین در این شرایط احتمال سرایت ویروس کرونا بسیار بیشتر از سایر مواقع است. از سوی دیگر، تجمع افراد در محیط  های بسته، و عدم تهویه مناسب، می  تواند احتمال ابتلا به کرونا را در افراد افزایش دهد. در واقع تنها کافی است که یک نفر در یک اتاق مبتلا به کرونا باشد، تا سایر افراد در صورت عدم رعایت پروتکل  های بهداشتی، به این بیماری مبتلا  شوند، از سوی دیگر، به دلیل بروز بیماری  های زمینه  ای ناشی از آلودگی هوا، شدت بیماری کرونا در بیمارانی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، بیشتر از سایرین می  شود و احتمال مرگ آن  ها افزایش پیدا می  کند.

 

تاثیر آلودگی هوا بر بیماران قلبی

همان طور که ذکر شد، ذرات معلق موجود در هوای آلوده، باعث آسیب  های قلبی و ریوی می  شود و در طولانی مدت باعث تشدید این بیماری  ها می  شود. براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته، آلودگی هوا باعث آسیب دیدن سلول  ها و بروز التهاب مزمن ریه، در افرادی که به مدت طولانی در معرض هوای آلوده قرار دارند، می  شود، این مسئله باعث سرکوب سیستم ایمنی و عدم مقابله با عفونت  های تنفسی در این افراد می  شود. مطالعه دیگری نشان داد که، میزان مرگ ناشی از بیماری کرونا و تعداد افراد بستری، در مناطقی که هوای آلوده دارند بیشتر از سایر مناطق است. البته، هنوز سازمان بهداشت جهانی، تأثیر آلودگی هوا بر این بیماری را تأیید نکرده است، اما براساس نتایج این مطالعات، از آنجایی که آلودگی هوا نیز باعث آسیب دیدن ریه  ها می  شود، بنابراین می  تواند باعث شیوع بیشتر کرونا و تشدید علائم این بیماری شود؛ بنابراین قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، باعث تشدید علائم کرونا می  شود.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید