تاثیر استفاده از موبایل بر کودکان

0
860
415240.jpeg alt_text
415240.jpeg caption

امروزه بازی های موبایل یکی از اصلی ترین وسایل سرگرمی کودکان است که در این دوران با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس وقت بیشتری از روز، کودکان را درگیر و جذب خود می‌کند. در این دوران همچنین فیلم ها و انیمیشن های زیادی مخصوص کودکان و متناسب با گروه های سنی مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند.  بچه ها به گوشه ای میروند و ساعت ها مشغول بازی با موبایل میگردند و با توجه به اینکه در این روزها والدین در اکثر موارد هردو شاغل هستند و فرصت وقت گذاشتن و بازی کردن با کودک خود را ندارند با تهیه فیلم های کارتونی و آموزشی قصد پر کردن تایم فرزندان خود را به بهترین نحو دارند‌. والدین باید بدانند که وقتی کودک با نگاه کردن طولانی مدت به صفحه های نمایشی یا دیدن انیمیشن های مخصوص کودک وقت زیادی از خود را هدر می دهد علاوه بر آسیب وارده به چشم ها، حتی هوش هیجانی کودک تحت تاثیر قرار میگیرد. امروزه گوشی موبایل جز جدانشدنی زندگی کودکان شده و شاید در آموزش دروس نیز به انها کمک کرده باشد ولی اگر این وسیله به درستی استفاده نشود میتواند بیش از هر عاملی به کودک شما و سلامتی جسمی و ذهنی او آسیب برساند. حتی اقشار ضعیف جامعه از نظر اقتصادی نیز گوشی موبایل را در اختیار کودکانشان قرار میدهند.

 

 مهمترین وظیفه والدین برای فرزندان

شاید مهمترین وظیفه والدین برای فرزندان، گذاشتن چند ساعت زمان در روز برای بازی کردن، قصه خواندن و حرف زدن با بچه ها باشد. کودکان باید از دوران کودکی متوجه شوند که برای والدین خود از ارزش و جایگاه بالایی برخوردارند. وقتی کودک زمان کمی با والدین خود در ارتباط است ممکن است این مسایل به ظاهر ساده در آینده موجب بروز اختلالات عاطفی و کمبود اعتماد به نفس در کودک گردد. فراهم کردن دستگاه های بازی یا صفحه های نمایشگر بزرگ و خاص، تبلت های هوشمند هیچ کدام به رشد روحی و اعتماد به نفس کودک کمک نمیکنند. بلکه شاید برعکس طرد شدن کودک در زمان کار کردن والدین ممکن است موجب بروز احساس طرد شدگی در کودک دلبند شما گردد. بسیاری از بازی های موبایل که برای سرگرم کردن بچه ها استفاده می شود محتوای فکری خطرناکی دارند و موجب بروز خشونت و پرخاشگری در کودکان میگردد‌. بهتر است مدت زمان استفاده از لب تاپ و صفحه های نمایشی با کمتر از دو ساعت در روز کاهش داده شود و بازی هایی با محتوای آموزشی و سنی متناسب با کودکان روی تبلت کودکان نصب گردد.

 

 

تاثیر موبایل بر کودکان

آسیب های ناشی از موبایل و صفحه های نمایشی 

ضعف بینایی یکی از مهم ترین مشکلات استفاده از گوشی موبایل است. از آنجایی که کودکان تایم زیادی را با گوشی موبایل حتی در تاریکی سپری می‌کنند در آینده اثرات مخربی روی بینایی انها خواهد داشت. همچنین استفاده از گوشی موبایل در شب موجب کاهش ترشح هورمون خواب شده و بی خوابی کودک در شب با عواقبی از جمله کاهش تمرکز در طول روز، خواب الودگی، بیش فعالی و عوارضی از جمله افسردگی و بیشتر شدن میزان چاقی در جامعه کودکان همراه است. همچنین استفاده از موبایل موجب اثرات عصبی مخربی میشود. استفاده از موبایل می‌تواند موجب بروز یا تشدید سردردهای میگرنی گردد. هوش هیجانی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. اضطراب و استرس یکی از محصولات استفاده زیاد از گوشی همراه در بین کودکان است. بعلت گوشه نشینی کودک علاوه بر کاهش تحرک و افزایش وزن، کودک فرصت لازم برای برقراری رابطه اجتماعی در جامعه را پیدا نمی‌کند و روحیه منزوی به خود می‌گیرد. کاهش تحرک کودک موجب تحلیل رفتن عضلات می شود و در سنین رشد حتی ممکن است روند رشدی کودک را تحت تاثیر قرار دهد و میزان کوتاهی قد در جامعه افزایش پیدا کند. همچنین استفاده زیاد از گوشی همراه می‌تواند موجب آسیب به تاندون های انگشتتان دست شود. بهتر است با مدیریت صحیح خانواده زمان استفاده از گوشی های موبایل توسط کودکان محدود گردد و والدین زمان بیشتری را برای بازی کردن و آموزش های اولیه کودکان خود اختصاص دهند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید