تغذیه مناسب برای تغذیه ریه ها

0
1,717
تغذیه مناسب برای تغذیه ریه ها

به گفته متخصص ریه و بیماری های تنفسی داشتن رژیم غذایی سالم می تواند موجب تقویت ریه ها شود. برای مثال: استفاده از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 موجب بهبود بیماری آسم می شود؛ غذاهای حاوی ویتامین های C موجب پاکسازی ریه ها می شود؛ غذاهای حاوی اسیدفولیک علاوه بر کمک به پاکسازی ریه ها موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه و کمک به مبارزه با آن می شود.

استفاده از مواد غذایی حاوی منیزیم موجب افزایش ظرفیت ریه ها، بهبود عملکرد آن می شود، مواد غذایی حاوی کارتنوئیدها خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد، همچنین این آنتی اکسیدان ها با تبدیل به ویتامین A می توانند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهند. به این ترتیب، مصرف برخی مواد غذایی برای سلامت ریه های مفید است که در ادامه به آن پرداخته شده است:

سیر

سیر فواید زیادی برای سلامتی دارد که دلیل آن داشتن ماده ای به نام آلیسین است. علاوه بر اینکه سیر خواص ضدمیکروبی، ضدسرطانی و کاهش دهنده فشار خون دارد، براساس مطالعات صورت گرفته، مصرف آن در بیماران مبتلا به بیماری های ریوی و سرطان ریه، اثر مثبتی بر سلامتی ریه ها دارد. استفاده از سیر در سالاد، چاشنی سالاد و غذا موجب تقویت ریه و محافظت از آن در برابر بیماری ها و عفونت ها می شود.

اسفناج

مصرف اسفناج به دلیل داشتن اسید فولیک موجب سلامت ریه ها می شود و حاوی ترکیباتی است که از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کرده، التهاب را کاهش داده و با سرطان مبارزه می کنند.

سیب

مصرف روزانه سیب به سلامت ریه ها کمک می کند. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات شیمیایی دیگری همچون کاتچین ها، اسید کلروژنیک و فلوریدزین است که خطر آسم، سرطان، التهاب و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

تقویت ریه ها

پیشنهاد مطالعه: خطرات مواد شوینده

ماهی های چرب

مصرف ماهی های چرب همچون سالمون، کپور و … به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D، برای افراد مبتلا به آسم مفید است و علاوه بر کمک به سلامتی ریه ها، موجب سلامت کلی بدن می شود.

زنجبیل و زردچوبه

زنجبیل حاوی ترکیبی به نام جینجرول است که در پیشگیری از آسم مؤثر است. زنجبیل و زردچوبه حاوی ترکیبات ضدالتهاب هستند و مصرف آنها از بافت و DNA ریه ها در برابر آسیب های مختلف جلوگیری می کند. علاوه بر این، زنجبیل موجب آرامش عضلات و باز شدن مجاری هوایی و بهبود تنفس می شود.

توت ها

توت ها به دلیل داشتن ویتامین C، فلاونوئید و … موجب تقویت ریه ها می شود؛ و همچنین مصرف این توت ها باعث کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از قلب و مبارزه با سرطان می شود.

زردآلو

این میوه به دلیل داشتن ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن و لیکوپن از ریه ها محافظت کرده و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی ترکیبات آن، با رادیکال های آزاد مضر مبارزه کرده و خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی دارد.

بروکلی

مصرف بروکلی به دلیل داشتن سولفورفان، خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهاب، ضدسرطان و ضدمیکروبی دارد و از سرطان ریه، معده و سینه جلوگیری می کند.

گریپ فروت

گریپ فروت به دلیل داشتن ویتامین C، ویتامین B6، اسید فولیک، منیزیم و …، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهاب است. و مصرف آن در وعده صبحانه موجب کاهش التهاب دستگاه تنفسی و کمک به دفع سموم بدن می شود.

موز

موز به دلیل داشتن پتاسیم فراوان، موجب بهبود عملکرد ریه ها می شود. این ماده معدنی به سلامت ریه ها و بهبود عملکرد آن کمک می کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C فراوان، با کاهش التهاب راه های هوایی در مبتلایان به آسم، به بهبود سلامت ریه ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ماکیان

مصرف گوشت مرغ و بوقلمون به دلیل داشتن پروتئین بدون چربی، موجب کاهش 10 درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه می شود.

فلفل دلمه ای قرمز

این ماده غذایی علاوه بر لیکوپن حاوی ویتامین C و بتاکاروتن است و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی از ریه ها و سایر اندام های حیاتی در برابر بیماری ها و اختلالات محافظت می کند.

کدوتنبل

کدو تنبل به دلیل داشتن ترکیباتی همچون کارتنوئیدها، بتاکاروتن، لوتئین، زاکزانتین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است و به سلامت ریه ها کمک می کند. همچنین براساس مطالعات صورت گرفته، وجود کارتنوئیدها در سطح خون موجب عملکرد بهتر ریه ها در افراد مسن و جوان می شود.

چای سبز

مصرف چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن از فیبروز ریوی، که یک بیماری ریوی رایج است، جلوگیری می کند.

کلم قرمز

این ماده غذایی به دلیل داشتن مقادیر فراوان آنتوسیانین و فیبر، موجب بهبود عملکرد ریه می شود. براساس مطالعات صورت گرفته، عملکرد ریه در افرادی که رژیم غذایی پرفیبر دارند، بهتر از افرادی است که در رژیم غذایی خود فیبر کمی گنجانده اند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید