تغذیه مناسب برای درمان کم خونی

0
1,503
319306.jpeg alt_text
319306.jpeg caption

تغذیه مناسب برای درمان کم خونی

 

آهن یکی از مواد ضروری برای بدن است که به خونسازی و تشکیل گلبول های قرمز کمک می کند، علاوه بر این، اکسیژن مورد نیاز اعضای مختلف بدن به وسیله هموگلوبین تأمین می شود. همچنین آهن وظایف دیگری از جمله تبدیل بتاکاروتن به ویتامین A، حذف چربی های خون، کلاژن سازی و تولید آنتی بادی و تقویت سیستم ایمنی بدن بر عهده دارد. کمبود آهن باعث کاهش میزان هموگلوبین خون شده و بدن با کمبود اکسیژن مواجه می شود و فردی که دچار فقر آهن است معمولاً احساس خستگی می کند. کمبود آهن عوارض زیادی دارد و براساس مطالعات صورت گرفته، فقرآهن در دوران جنینی و دو سال اول زندگی باعث آثار منفی و غیرقابل جبرانی بر رشد و تکامل مغزی می شود. علاوه بر این، فقر آهن باعث تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به عفونت و بیماری های مختلف می شود. در ادامه به خوراکی هایی که حاوی آهن هستند و به درمان کم خونی ناشی از فقرآهن کمک می کنند، پرداخته شده است:

برای درمان کم خونی چی بخوریم؟

اسفناج

 سبزیجاتی که مانند اسفناج برگ های تیره دارند غنی از آهن هستند و مصرف آن ها می تواند به برطرف شدن فقر آهن کمک کند. این سبزی علاوه بر آهن، حاوی اسیدفولیک، کلسیم، ویتامین C، B12، K و فیبر است و باعث افزایش سطح انرژی می شود.

 

آجیل ها و دانه ها

 تخم کدو، بادام هندی و پسته منابع غنی از آهن هستند و مصرف آن ها آهن مورد نیاز بدن را تأمین کرده و به رفع کم خونی ناشی از فقرآهن کمک می کند.

 

گوشت قرمز و درمان کم خونی

 گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی آهن است، بنابراین مصرف گوشت قرمز بدون چربی، می تواند آهن مورد نیاز بدن را تأمین کند. استفاده از مواد حاوی ویتامین C در کنار گوشت قرمز، باعث جذب بیشتر آهن آن می شود.

 

دانۀ سویا و رفع کم خونی

 این ماده غذایی علاوه بر داشتن پروتئین، منبع خوبی از آهن است و مصرف آن آهن موردنیاز بدن را تأمین می کند.

 

تغذیه مناسب برای درمان کم خونی

 

ماهی و صدف

 غذاهای دریایی همچون ماهی و صدف، حاوی آهن هستند و مصرف آن ها همراه با لیمو ترش باعث افزایش جذب آهن شده و به رفع کم خونی کمک می کند.

 

شیره

 شیره میوه هایی همچون انگور، خرما و توت، سرشار از آهن است و مصرف روزانه آن ها به صورت ترکیبی، آهن مورد نیاز بدن را تأمین کرده و می تواند به رفع کم خونی کمک کند.

 

حبوبات

 حبوبات به ویژه عدس، منابع غنی از آهن هستند و مصرف آن ها موجب تأمین آهن مورد نیاز بدن می شود. عدس علاوه بر آهن، حاوی پروتئین، ویتامین B، منیزیم و روی است.

 

تخم مرغ

 این ماده غذایی به دلیل داشتن آهن بالا، به تأمین آهن بدن کمک کرده و کم خونی را رفع می کند.

 

کنجد سیاه

 این دانه ها سرشار از آهن هستند و مصرف مخلوطی از کنجد سیاه که چند ساعت در آب خیس شده و سپس رنده شده، همراه با عسل، باعث تأمین آهن موردنیاز بدن می شود.

 

جگر گاو

 این ماده غذایی حاوی مقادیر زیاد آهن، پروتئین، ویتامین های B کمپلکس، ویتامین A و ویتامین D است. بنابراین مصرف آن موجب تأمین آهن مورد نیاز بدن و رفع کم خونی می شود.

 

شکلات تلخ

 شاید عجیب به نظر برسد، اما شکلات تلخ مقادیر زیادی آهن دارد و می تواند به رفع کم خونی کمک کند، اما باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

 

آب گوجه‌فرنگی

 میزان آهن موجود در این ماده غذایی، کمتر از سایر مواد است، اما به دلیل داشتن لیکوپن، ویتامین B و مواد معدنی، مصرف آن به رفع کم خونی کمک می کند.

 

سیب‌زمینی

سیب زمینی پخته شده با پوست حاوی آهن، ویتامین B، C و پتاسیم است و مصرف آن در رفع کم خونی مؤثر است.

 

انار

 این میوه حاوی مقادیر بالایی از آهن است که باعث افزایش خونسازی و رفع کم خونی می شود.

آلو

 مصرف روزانه آلو به دلیل داشتن آهن، برای درمان کم خونی مؤثر است.

 

زردآلو

 این میوه به دلیل داشتن آهن، خونساز است و باعث تأمین آهن موردنیاز بدن می شود. علاوه بر این، مصرف برگه زردآلو نیز برای رفع کم خونی مناسب است.

 

کشمش

 کشمش منبع غنی از آهن است و به دلیل داشتن پتاسیم و ویتامین B، می توان از آن به عنوان یک میان وعده ی مقوی استفاده کرد. علاوه بر مواد غذایی مذکور، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C، باعث افزایش جذب آهن می شود و به رفع کم خونی کمک می کند. برای مثال مصرف کیوی، کلم بروکلی، پرتقال، خربزه، نارنگی، توت فرنگی و فلفل باعث جذب بیشتر آهن و رفع کم خونی می شوند.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید