تغییرات خوش خیم پستان

0
7,511
359091.jpeg alt_text
359091.jpeg caption

تغییرات پستان شامل به هر تغییر در بافت یا حالت طبیعی پستان مانند لمس توده، ترشح از نوک پستان و یا درد در پستان اطلاق می شود. گرچه اغلب این تغییرات خوش خیم هستند، اما بعلت شیوع بالای سرطان های پستان، هر تغییری نیاز به بررسی دارد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین دکتر پروتز سینه

علل تغییرات پستانی

  • تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی

در طول یک سیکل ماهیانه در زنان، پستان ها تحت تاثیر هورمون ها دستخوش تغییرات می شوند. یک هفته قبل از عادت ماهیانه و حین آن پستان ها متورم و دردناک شده و به نوعی حساسیت سینه ها آغاز می شود و پس از آن خود به خود بهبود می یابند.

  • فیبرآدنوم پستان

فیبرو آدنوم ها توده های خوش خیمی پستان هستند که از بافت فیبروز و گلندولار پستان منشا می گیرند. این ضایعات خوش خیم بندرت به سرطان تبدیل می شوند. این توده ها نرم و معمولا فاقد درد هستند و به راحتی زیر دست جایجا می شوند. در سونوگرافی حاشیه تودها کاملا مشخص است. گاهی برای تشخیص دقیق به انجام بیوپسی نیاز است. در افرادبالای چهل سال توصیه می گردد توده خارج شود، اما اگر فرد مبتلا زیر ۴۰ سال سن داشته باشد نیاز به پیگیری و انجام سونوگرافی پستان در فواصل معین دارد. اما اگر در هر سنی  فیبرآدنوم ها بیش از ۴ سانتیمتر قطر داشته باشند باید توسط جراحی خارج گردند.

  •  کیست های پستانی

معمولا طی یک سیکل ماهیانه، تحت تاثیر هورمون های جنسی، در داخل مجاری پستان مایعی تولید شده و در همان مجاری جذب می گردد. اگر این مایع بطور کامل جذب نشود منجر به ایجاد کیست های پستانی می شود. کیست های پستانی در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایع ترند. کیست های ساده معمولا خوش خیم هستند و به سرطان تبدیل نمی شوند. اما اگر در سونوگرافی کیست بدخیم گزارش شود احتمال تبدیل به بدخیمی وجود دارد. کیست ها اغلب بی علامت هستند و بطور اتفاقی کشف می شوند.

  • بیماری فیبرو کیستیک پستان

در این بیماری، بافت پستان تحت تاثیر هورمون های جنسی، در حوالی عادت ماهیانه دردناک می شود و در لمس ندول های کوچک متعدد و نسبتا دردناک در هر دو پستان لمس می شود. این تغییرات خوش خیم بوده و معمولا نیاز به درمان ندارد. برای تشخیص نیاز به انجام سونوگرافی است. رژیم غذایی در بهبود بیماری نقش موثری دارد. توصیه می شود افراد مبتلا مصرف کافئین (قهوه، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا)، مواد غذایی پرچرب (فست فود)، سیگار را محدود کنند. عصاره گل مغربی و ویتامین ای در درمان تغییرات فیبروکیستیک موثرند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید