تفاوت متخصص زنان و ماما؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

0
7,232
532978.jpeg alt_text
532978.jpeg caption

 

  • تفاوت متخصص زنان و ماما؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

 

زمانی که می‌فهمید حامله اید یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، انتخاب یک مراقب سلامت است که بر بهداشت دوران بارداری تسلط کافی داشته باشد؛ اغلب افراد بین انتخاب یک ماما و یا متخصص زنان و زایمان شک می‌کنند.

با اینکه هر دو در حوزه‌ی مراقبت‌های دوران بارداری خبره هستند، اما با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه می‌شوید که برخی افراد شدیدا به ماما و برخی دیگر شدیدا به تکیه بر متخصص زنان و زایمان تاکید دارند.

با اینکه این هر دو با مراقبت‍‌ها و بهداشت دوران بارداری سر و کار دارند، اما بنظر می‌رسد که فلسفه‌ی کاری هر دو متفاوت است. در برخی شرایط خاص ممکن است لازم باشد که از کمک هر دو استفاده کنید.

در متن پیش رو قصد داریم تا شما را با وظایف هر یک از این دو گروه و تفاوت‌های این دو آشنا کنیم. در پایان نیز نکاتی برای سهولت انتخاب بین این دو خواهیم گفت.

 

 

در این مقاله می‌خوانید:

  • تفاوت متخصص زنان و زایمان و ماما چیست؟
  • توصیه‌هایی برای انتخاب بین متخصص زنان و زایمان و ماما

 

 

تفاوت متخصص زنان و زایمان و ماما چیست؟

در آغاز بهتر است از مشترکات این دو گروه صحبت کنیم؛ این هر دو دانش پزشکی برای مراقبت و پیگیری موارد زیر را دارا هستند:

-مراقبت‌های بارداری

-زایمان

-پیشگیری از بارداری

-مسائل و بیماری‌های زنان

 

 

تحصیلات دانشگاهی

در کشور ایران متخصصین زنان و زایمان لازم است ابتدا در رشته‌ی تحصیلی پزشکی عمومی مدرک دکترا کسب کنند؛ پس از آن با شرکت در آزمون تخصص دستیاری وارد دوره‌ی دستیاری زنان و زایمان می‌شوند. این دوره حدود چهارسال طول می‌کشد و علاوه بر یادگیری مراقبت‌های بارداری، پیشگیری از بارداری، تشخیص و درمان بیماری‌های زنان، انجام برخی جراحی‌ها از جمله سزارین را آموزش می‌بینند. در کشور ایران مردان اجازه ورود به رشته‌ی تخصصی زنان و زایمان را ندارند.

اما رشته‌ی مامایی جز رشته‌های دوره‌ی کارشناسی است و افرادی که می‌خواهند ماما شوند، لازم است پس از شرکت در آزمون کنکور سراسری وارد رشته‌ی مامایی شده و به مدت چهار سال در این رشته تحصیل کنند. فارغ‌التحصیلان از رشته‌ی مامایی می‌توانند در صورت علاقه در گرایش‌های مختلف این رشته و در مقطع فوق لیسانس ادامه تحصیل بدهند.

ماماها علاوه بر آموزش و یادگیری مراقبت‌های حین بارداری و پس از آن ، زایمان طبیعی را هم حین تحصیل می‌آموزند. در کشور ایران مردان اجازه ‌ی تحصیل در رشته‌ی مامایی را ندارند.

علاوه بر تفاوت‌هایی که ماماها با متخصصین زنان و زایمان در تحصیلات و مدرک دانشگاهی دارند، حوزه‌ی فعالیت‌شان هم متفاوت است. ماما ها اغلب بر ضرورت انجام زایمان طبیعی یا واژینال تاکید دارند و به مراقبت‌های دوران بارداری و پس از آن می‌پردازند. آموزش‌های آن‌ها عموما بر مواردی نظیر تغذیه دوران بارداری، شیردهی و مراقبت از نوزاد تاکید دارد.

با وچود این که ماماها اغلب جز یک تیم مراقبت و سلامت بارداری هسند که ممکن است متخصص زنان و زایمان هم در آن حضور داشته باشد، غالبا بر کاهش مداخلات پزشکی حتا درصورتی که ضروری باشد، تاکید دارند.

براساس شواهد فواید تکیه بر آموزش‌های ماما حین و پس از بارداری شامل:

-کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان

-کاهش مداخلات غیرضروری پزشکی

-افزایش رضایت از مراقبت‌های بارداری

-کاهش به دنیا آمدن نوزادان نارس

-کاهش نرخ زایمان سزارین

 

 

مراقبت‌های بارداری

عموما دریافت مراقبت‌های بارداری از سوی یک ماما به مراتب ارزان‌تر و به صرفه ‌تر از یک متخصص زنان و زایمان است. با این حال بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید که بهتر است مراقبت‌های سلامت حین بارداری را از ماما درافت کنید و یا یک متخصص زنان و زایمان.

اگر بارداری کم‌خطری دارد، چه پزشک زنان و زایمان و چه ماما را انتخاب کرده باشید، باید به طور منظم مراقب سلامت بارداری خود را ملاقات کنید. به این معنی که در 6 ماهه‌ی اول بارداری هر ماه یک بار، در ماه 7 و 8 دوبار در ماه و در ماه آخر هم هر هفته باید ایشان را ملاقات کنید.

عموما برای دریافت مراقبت‌های حین بارداری ماماها وقت بیشتری برای توضیح دادن به شما می‌گذارند. دلیل آن هم این است که آموزه‌های دانشگاهی آن‌ها نسبت به متخصصین زنان و زایمان بیشتر مرتبط ا این حوزه است.

حین این ملاقات‌ها ممکن است ماما بر مراقبت‌های جامع بارداری تاکید کند و توصیه‌هایی برای دریافت سایر راه‌حل های درمانی-درصورت نیاز- نظیر ماساژدرمانی و حتا عمل جراحی به شما بکند.

 

 

زایمان

همانطور که اشاره شد یکی از تفاوت‌های اصلی متخصصین زنان و زایمان و ماماها در حوزه‌ی زایمان است. ماماها به انجام زایمان طبیعی و تکنیک‌های طبیعی کنترل درد تاکید دارند. ( البته این بدان معنی نیست که اگر شما بخواهید از تکسین‌دهنده‌های درد حین زایمان استفاده کنید، آن ها مانع از شما شوند.)

از سوی دیگر آن‌ها شما را تشویق می‌کنند تا زمانیکه از نظر پزشکی ضرورتی ندارد، زایمان سزارین انجام ندهید. از سوی دیگر همه‌ی متخصصین زنان و زایمان هم به انجام زایمان به صورت سزارین تاکید ندارند.

فراموش نکنید ماما یا متخصص زنان حین زایمان ممکن است با ماما یا پزشک همیشگی شما فرق کند. در این صورتی است که دردهای شما ناگهانی و غیرمنتظره شروع شود!

توصیه‌هایی برای انتخاب بین متخصص زنان و زایمان و ماما

درنهایت کدام یک بهر است؟ همه چیز بستگی به این دارد که چه چیزهایی حین بارداری برای شما مهم و در اولویت است؛ از سوی دیگر مهم است که شما در گروه‌ه بارداری‌های پرخطر قرار می‌گیرید و یا خیر.

 

 

ممکن است متخصص زنان و زایمان را ترجیح دهید، اگر…

متخصص زنان و زایمان قطعا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود، در صورتی که در گروه بارداری‌های پرخطر باشید و نیاز به انجام زایمان به طریق سزارین و یا برخی درمان‌ها و مراقبت‌های خاص حین بارداری داشته باشید.

از آن جا که متخصصین زنان و زایمان زنان غیرباردار را نیز معالجه می‌کنند، ممکن است اگر یک بار نزد متخصص خاصی مراجعه کرده باشید، ترجیح بدهید که بارداری خود را نیز با وی ادامه دهید.

 

 

 

ممکن است ماما را ترجیح دهید، اگر…

در صورتی که بارداری شما در گروه بارداری‌های کم‌خطر است، ماما می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. همچنین اگر به دنبال دریافت مراقبت‌های جامع بارداری و توصیه‌هایی برای کاهش درد حین زایمان طبیعی و نیز کاهش مداخلات پزشکی هستید، ماما می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

حتا اگر بارداری شما یک بارداری پرخطر است، می‌توانید با یک ماما در ارتباط باشید؛ اما قبل از هر چیز مطمیئن باشید که ماما جز یک تیم مراقبت‌های بارداری است و یا با یک متخصص زنان و زایمان در ارتباط است.

 

 

جمع‌بندی

انتخاب هر یک از این دو، متخصص زنان و زایمان و یا ماما، مزایا و معایبی دارد. هیچ کدام به طور قطع بهتر از دیگری نیست و همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد. مهم است که کدام یک می‌تواند در طول بارداری به شما آرامش خاطر بیشتری بدهد.

با پزشک خود مشورت کنید و در نهایت بهترین کار را انجام دهید. 

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه‌ طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید