آیا تورم غدد لنفاوی در هر نقطه از بدن نشانه سرطان است؟

0
2,127
تورم غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی نقش کلیدی در سلامتی و تندرستی کلی بدن دارد. اما درک نقش غدد لنفاوی در بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که سه عملکرد اصلی آن بر روال روزمره زندگی تأثیرگذار است. به عنوان بخشی از سیستم ایمنی، غدد لنفاوی نقش کلیدی در محافظت شما در برابر بیماری ها ایفا می کنند. سیستم لنفاوی شما همچنین به حفظ تخلیه مایعات و به جذب چربی کمک می کند. داشتن درک اولیه از این سیستم در نحوه تشخیص ناهنجاری ها ضروری خواهد بود.

غدد لنفاوی و عملکرد آنها

حدود 500 تا 600 غدد لنفاوی در بدن وجود دارد که این غدد ساختارهای کوچک لوبیا شکل هستند. این غدد از مایع لنفاوی که تا حدی از گلبول های سفید یا لنفوسیت ها تشکیل شده برای فیلتر کردن مواد خارجی و خطرناک استفاده می کنند.

گاهی اوقات به عنوان گره لنفاوی شناخته می شود که وظیفه آنها جمع آوری و تخلیه مایع از بافت های ما است. این غدد نقش مهمی در توانایی ما برای مبارزه با عفونت و بیماری دارند. غدد لنفاوی در پنج ناحیه بدن به صورت خوشه ای یافت می شوند:

  • پشت گوش
  • گردن
  • زیر بغل
  • قفسه سینه
  • شکم
  • کشاله ران

غدد لنفاوی از جمله بخش های بدن هستند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند تا زمانی که به دلیل تلاش برای مبارزه با عفونت و بیماری، بزرگ یا متورم شوند. می‌توانید تورم غدد لنفاوی را با فشار دادن آرام روی نواحی دارای خوشه‌ها، مانند دو طرف گردن یا اطراف زیر بغل، لمس کنید. علائمی که معمولاً با تورم غدد لنفاوی همراه است شامل:

  • قرمزی در ناحیه گره لنفاوی
  • حساسیت
  • گلو درد
  • تب
  • تعریق شبانه
  • آبریزش بینی

توجه دقیق به تورم غدد لنفاوی در گره های لنفی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که تورم نشان دهنده این است که بدن شما در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری است. تشخیص اینکه غدد لنفاوی در کجای بدن قرار دارند برای پیشی گرفتن از بیماری های بالقوه جدی می تواند مفید باشد.

چرا غدد لنفاوی متورم می شوند؟

غدد لنفاوی زمانی که به طور فعال با عفونت و بیماری مبارزه می کنند متورم می شوند. مواد خطرناک توسط مایع لنفاوی به گره ها رفته و در آنجا با گلبول های سفید ضد عفونت فیلتر شده و دوباره به جریان خون رها می گردند. در بیشتر موارد، ورم غدد لنفاوی گردن و گره های پشت گوش رخ می دهد. این وضعیت معمولاً به دلیل عفونت سینوسی یا سرماخوردگی رخ می دهد، اما برخی از دلایل متداول دیگر که باعث می‌شوند غدد لنفاوی متورم شوند شامل:

  • عفونت ها
  • آنفولانزا
  • مونونوکلئوز
  • HIV
  • اختلالات خود ایمنی
  • سارکوئیدوز
  • ضربه
  • سرطان

مناطق با تورم غدد لنفاوی نشان می دهد که بدن شما در حال مبارزه با بیماری یا عفونت است. در چنین مواردی بایستی به مکان و مدت زمان بزرگ شدن گره های لنفاوی خود توجه کنید. اگر متورم شدن غدد لنفاوی بیش از دو هفته به طور مداوم به طول بینجامد، این می تواند به معنای عفونت جدی تری باشد یا سلول های سرطانی ممکن است باعث بیرون زدگی و التهاب گردند.

آیا غدد لنفاوی متورم و سرطان در ارتباطند؟

در حالی که غدد لنفاوی متورم بیشتر به دلیل عفونت های ویروسی است، این احتمال وجود دارد که نشان دهنده سرطان باشد، با این وجود این شرایط نادر است. در بزرگسالان بالای 40 سال، ورم طولانی مدت غدد لنفاوی با 4 درصد خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. تورم غدد می تواند نشانه اولیه انواع سرطان زیر باشد:

  1. لوسمی: حدود 20 درصد از بیماران لوسمی قبل از تشخیص پزشک با گره های لنفاوی متورم مواجه می شوند. تورمی که بیش از دو هفته به طول بینجامد می تواند نشانه سرطان خون باشد. در این وضعیت غدد لنفاوی اغلب در گردن، کشاله ران و زیر بغل متورم می شوند. ممکن است به عنوان یکی از عوارض جانبی این سرطان خون در گره های لنفی احساس سختی و افزایش اندازه وجود داشته باشند. توجه داشته باشید که اگر گره ها به دلیل این نوع سرطان متورم شوند، لزوما تورم غدد لنفاوی با درد همراه نخواهند بود.
  2. سرطان سینه: یکی از علائم سرطان سینه، تورم غدد لنفاوی زیر بغل است. سرطان می تواند از سینه ها به غدد لنفاوی پیش رود. اگر سرطان سینه به سمت گره لنفی حرکت کند، این وضعیت نشان دهنده این است که بیشتر می‌تواند در سراسر بدن گسترش یابد و بیماران باید تصویربرداری بیشتری برای یافتن سلول‌های سرطانی اضافی انجام دهند. اگر سلول های سرطان سینه در داخل غدد لنفاوی یافت شوند، مرحله دوم سرطان محسوب می شود. ضروری است که یک پزشک با استفاده از سونوگرافی پستان یا سایر آزمایشات تصویربرداری غدد لنفاوی متورم را مورد بررسی قرار دهد.
  3. لنفوم: غدد لنفاوی متورم به عنوان علائم منطقه ای لنفوم در نظر گرفته می شوند، به این معنی که سرطان به نزدیکی یا اطراف گره وارد شده است. این تورم غدد لنفی ممکن است با تنگی نفس و کم خونی همراه باشد. ورم غدد لنفاوی کشاله ران، گردن و زیر بغل به احتمال زیاد به دلیل وجود شرایط لنفوم بزرگ است.
  4. سارکوم کاپوزی: ویروس 8 هرپس انسانی عامل ایجاد کننده این نوع سرطان است. کمتر از یک درصد از آمریکایی ها به این ویروس مبتلا هستند بنابراین ممکن است آن را بسیار غیر معمول تلقی کنند. به طور معمول، غدد لنفاوی تحت تأثیر سارکوم کاپوزی در اطراف ناحیه کشاله ران قرار دارند. این اغلب با تورم پا نیز همراه است.
  5. سرطان متاستاتیک: این شرایط به سرطانی اشاره دارد که در سراسر بدن، از طریق لنف و عروق خونی منتشر می شود. در متاستاز، تومورهای سرطانی جدید پس از جدا شدن از محل منشا گرفته اولیه سلول های سرطانی، تشکیل می شوند.

تصویربرداری رادیولوژی برای غدد لنفاوی متورم

در حالی که بسیاری از آسیب‌های جزئی باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند، توجه به تغییرات در گره‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند چرا که ممکن است به معنای اتفاق جدی‌تری باشد.

تشخیص تورم غدد لنفاوی

آزمایشات تصویربرداری رادیولوژی ممکن است برای بررسی بیشتر و بیوپسی احتمالی بافت گره ضروری باشند. تصویربرداری به تکنسین ها کمک می کند تا گره ها را شناسایی و مشخص کنند و همچنین سرطانی یا خوش خیم بودن گره ها را مورد بررسی قرار دهند. تست های تصویربرداری برای گره های متورم عبارتند از:

  1. اسکن MRI: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی برای تشخیص بی نظمی در بدن استفاده می شود. پزشک ممکن است برای غربالگری تومورها، غدد متورم و حتی سرطان سینه درخواست انجام MRI بدهد.
  2. سی تی اسکن: سی تی اسکن می تواند گره های بزرگ شده را در کل بدن تشخیص دهد. این تصویربرداری همچنین در روش بیوپسی برای هدایت برداشتن بافت مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. سونوگرافی: برای بیمارانی که گره های ملتهب در اطراف گردن، شکم یا زیر بغل خود دارند، سونوگرافی می تواند به متخصصان و پزشکان کمک کند تا گره های غیرطبیعی را از گره های سالم ارزیابی و متمایز کنند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر متوجه تغییرات زیر در غدد لنفاوی خود شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • گره هایی که بیش از 2 هفته از بزرگ شدن آنها می گذرد.
  • لمس گره ها سخت است.
  • گره ها بدون هیچ دلیل واضحی بزرگ می شوند.
  • گره های متورم مداوم همراه با تب ثابت هستند.

منبع

اگر بزرگ شدن غدد لنفاوی در هر جایی از بدن تان رخ می دهد و یا طول ماندگاری آنها بیش از دو هفته است، بهتر است با یکی از متخصصین عفونی طبینجا بصورت آنلاین در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید