عرق شبانه سر و بدن نشانه چیست؟

0
3,507
تعریق شبانه

عرق شبانه نوعی تعریق شدید در طول خواب است. این نوع تعریق با عرق کردن گاه به گاه افراد در اثر خواب عمیق، قرار گرفتن در یک اتاق گرم یا داشتن پتوهای زیاد متفاوت است.

عرق شبانه اغلب به اندازه ای سنگین است که لباس ها و ملحفه های شما بیش از اندازه خیس می شوند تا جایی که مجبور می شوید آنها را عوض کنید.

بسیاری از زنانی که در دوران یائسگی هستند ممکن است تعریق شبانه را تجربه کنند. اما اطلاعات این مقاله برای آن دست از افرادی است که دچار عرق شبانه بدون منشاء یائسگی یا یک مشکل شناخته شده سلامتی هستند.

اگر مبتلا به تعریق شبانه هستید که اغلب اتفاق می افتد، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک احتمالا انجام آزمایشاتی را از شما درخواست می نماید تا وجود علل ثانویه دیگر را رد نماید.

علت عرق شبانه

تعریق شبانه می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. علل احتمالی آن عبارتند از:

  • تولید بیش از حد هورمون تیروئید
  • اضطراب
  • مصرف بیش از حد الکل
  • آپنه خواب
  • عفونت ها می تواند شامل عفونت سل ریوی (TB)، عفونت دریچه های قلب یا HIV باشد.
  • برخی از سرطان ها، از جمله لوسمی و لنفوم هوچکین

تست های تشخیصی

پزشک سوالاتی در مورد دوره های عرق کردن و سابقه سلامتی شما خواهد پرسید. ممکن است از شما سوالاتی در این باره پرسیده شود:

  • دوره های تعریق شبانه شما چقدر است و چه مدت طول می کشد.
  • آیا تحت مصرف داروی جدیدی قرار دارید.
  • آیا علائم دیگری مانند تب، درد یا کاهش وزن برنامه ریزی نشده را تجربه می کنید.

علاوه بر این شما همچنین تحت یک معاینه بالینی کامل قرار خواهید گرفت. بسته به نتایج آزمایش شما، ممکن است تست هایی داشته باشید. برای مثال، ممکن است آزمایش خون یا تصویر برداری اشعه ایکس برای کمک به یافتن علت تعریق خود انجام دهید.

درمان تعریق شبانه

موثرترین درمان برای تعریق شبانه برای هر بیمار متفاوت است و همیشه باید توسط یک پزشک مورد نظارت قرار گیرد. برخی از روش‌های درمانی بالقوه شامل تغییرات در محیط و رفتار، درمان شناختی رفتاری (CBT) و دارو هستند.

تغییرات در محیط و سبک زندگی

یک رویکرد استاندارد برای تعریق شبانه، به‌ویژه آنهایی که مربوط به یائسگی هستند، این است که با انجام تغییرات ساده شروع کنید. چنین رویکردی می‌تواند دفعات و شدت تعریق‌های شبانه را به حداقل برساند و در عین حال سلامت کلی و خواب را بهبود بخشد.

خوابیدن در اتاق خواب سردتر

در حالی که اتاق خواب گرمتر دلیل اصلی تعریق شبانه نیست، ممکن است باعث تسهیل یا تحریک آن شود. نگه داشتن دمای اتاق در یک دمای پایین تر و استفاده از ملافه سبک تر می تواند از تجمع گرما در طول شب در بدن جلوگیری کند. همچنین بهترین تشک برای تنفس را در نظر بگیرید، نه به ذکر ملحفه های خنک کننده.

پوشیدن لباس‌های تنفسی

لباس‌های تنگ گرما را به دام می‌اندازند، بنابراین بهتر است لباس‌های سبک وزن و گشاد بپوشید که با موادی قابل تنفس، جریان هوا را برقرار می کنند. پوشیدن لباس های لایه لایه نسبت به تنظیم دمای محیط راحت تر است.

اجتناب از مصرف کافئین، الکل و غذاهای تند

همه این موارد می توانند باعث افزایش دمای بدن و تحریک عرق کردن شوند. اجتناب از مصرف آنها، به خصوص در عصر، ممکن است عرق شبانه را کاهش دهد.

نوشیدن آب سرد

مصرف مقدار کمی آب خنک قبل از رفتن به رختخواب به برخی از افراد مبتلا به تعریق شبانه کمک می کند تا دمای مطلوب تری داشته باشند.

حفظ وزن سالم

برخی تحقیقات ارتباط بین وزن بیشتر بدن و تعریق شبانه را شناسایی کرده اند. اضافه وزن یا چاقی می تواند به سایر مشکلات سلامتی، از جمله مواردی که بر خواب تأثیر می گذارد، مانند آپنه خواب کمک کند.

استفاده از تکنیک‌های آرامشی

یافتن راه‌هایی برای آرام کردن خود می‌تواند به خواب رفتن را آسان‌تر کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که تکنیک هایی مانند کنترل تنفس ممکن است به کاهش معنی دار گرگرفتگی در زنان یائسه کمک کند.

بسیاری از این نکات با نکات گسترده‌تری برای خواب سالم همپوشانی دارند که می‌توانند به تدریج اجرا شوند تا عادت‌های مرتبط با خواب شما برای خواب پایدارتر و با کیفیت‌تر به نفع شما را اجرایی کنند.

داروها

اگر داروهای موجود باعث تعریق شبانه شوند، تغییر نسخه، دوز یا زمان مصرف دارو ممکن است عرق شبانه را برطرف کند. اگر تعریق شبانه ناشی از عفونت زمینه ای یا مشکل هورمونی باشد، دارو ممکن است به رفع آن کمک کند.

برای زنان یائسه، اگر درمان‌های رفتاری مؤثر واقع نشوند، ممکن است داروهای تجویزی در نظر گرفته شوند. انواع مختلفی از داروها، به ویژه هورمون درمانی، می توانند تعریق شبانه را کاهش دهند، اما این داروها می توانند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشند. یک پزشک بهترین فردی است که می تواند در مورد مزایا و معایب هر داروی خاص صحبت نماید.

درمان های جایگزین با محصولات حاوی استروژن مانند کوهوش سیاه، شبدر قرمز یا سویا در درمان گرگرفتگی ناشی از یائسگی تایید نشده اند. حتی اگر این مکمل ها بدون نسخه در دسترس باشند، بیماران همیشه باید قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنند تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود.

چه زمانی باید برای تعریق شبانه به دکتر مراجعه کنیم؟

عرق شبانه چند باره معمولاً چندان نگران کننده نیست. اما اگر اغلب تعریق شبانه را تجربه می کنید یا علائم دیگری همراه با آن دارید، بهتر است با یک پزشک در این باره صحبت کنید. علائم دیگر ممکن است شامل تب، لرز، درد یا کاهش وزن برنامه ریزی نشده باشد.

شاید بهتر باشد از دفترچه ای به منظور ثبت مدت زمان تعریق و علائم دیگری که دارید، استفاده کنید. این موارد به پزشک شما در یافتن علت دقیق تعریق در شب کمک خواهند کرد.

منبع

چنانچه بدون دلیل قانع کننده ای دوره های تعریق شبانه را تجربه می کنید، بهتر است با یکی از متخصصین داخلی طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید