حساسیت و آلرژی به کیوی

0
41,969
405563.jpeg alt_text
405563.jpeg caption

میوه کیوی یکی از موادغذایی خوشمزه و خوش آب و رنگ است که می‌تواند جزئی از رژیم غذایی روزانه‌تان باشد، مگر این که به آن حساسیت داشته باشید. 

در متن پیش رو قصد داریم شما را با حساسیت به کیوی، علل و علائم آن آشنا کنیم.

 

در این مقاله می‌خوانید:

حساسیت و آلرژی به کیوی

علت بروز حساسیت به کیوی

علائم حساسیت به کیوی

ریسک فاکتورهای ابتلا به حساسیت به کیوی

عوارض حساسیت به کیوی

آیا کودک من به کیوی حساسیت دارد؟

در صورت حساسیت به کیوی، چه غذاهایی می‌توانم مصرف کنم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

 

 

 

حساسیت و آلرژی به کیوی

کیوی یک میوه‌ی سرشار از مواد مغذی است که برای اولین بار از کشور چین به سایر نقاط جهان معرفی شد؛ برای بیش از 30 سال است که ثابت شده است کیوی در برخی افراد خاص باعث بروز واکنش می‌شود.
افراد مبتلا به آلرژی به کیوی ممکن است پس از مصرف آن دچار علائمی از قبیل سوزش و خارش دهان و یا راش پوستی شوند. 

 

 

علت بروز حساسیت به کیوی

حساسیت به کیوی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن برخی پروتئین‌های موجود در میوه را به عنوان اجزای آسیب‌زا می‌شناسد؛ مثل باکتری‌ها و یا ویروس‌ها. در مرحله بعد سیستم ایمنی بدن گلبول‌های سفید و پروتئین‌هایی از قبیل آنتی‌بادی IgE را آزاد می‌کند که در نهایت منجر به بروز واکنش آلرژیک می‌شود.
پاسخ سیستم ایمنی بدن منجر به بروز علائم مختلف می‌شود. محققان بسیاری از پروتئین‌های موجود در کیوی را از قبیل اسیتدین، پروتئین شبه تاماتین و کیولین را مرتبط با بروز واکنش آلرژیک می‌دانند. 

افراد مبتلا به آلرژی به کیوی ممکن است به برخی مواد دیگر هم واکنش نشان دهند؛ از قبیل:

لاتکس

گرده

موز

هلو

سیب

آووکادو

فندق

پاپایا

هویج

زیتون

آناناس

سیب‌زمینی

دانه کنجد

 

 

علائم حساسیت به کیوی

علائم مربوط به حساسیت به کیوی ممکن است محدود به دهان و نواحی‌ که در تماس با میوه بوده‌اند، باشد؛ علائم ممکن است شدید باشد و کل بدن را درگیر کند. 

 

علائم خفیف شامل موارد زیر است:

خارش دهان، لب‌ها و زبان پس از تماس با میوه

راش پوستی

 

در برخی افراد ممکن است علائم شدید و یا حتی تهدیدکننده‌ی حیات باشد؛ در صورت بروز هر یک از علائم زیر فورا به اورژانس مراجعه کنید:

تنفس دشوار یا علائم آسم

تورم گلو و دهان

بی‌حسی گلو و لب‌ها

درد شدید شکمی

سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری

حالت تهوع و استفراغ، و یا اسهال

افزایش تعداد ضربان قلب

افت ناگهانی فشار خون که با عنوان شوک آنافیلاکسی شناخته می‌شود

 

برخی افراد ممکن است از خود علائمی نشان دهند که با عنوان «سندروم آلرژی دهانی» شناخته می‌شود. طی این سندروم لب‌ها و دهان فرد به محض تماس اندک با کیوی یا هر ماده‌ی غذایی حساسیت‌زای دیگری شروع به خارش می‌کند. سندروم آلرژی دهانی همچنین ممکن است منجر به تورم و یا راش پوستی شود. 

 

 

 

ریسک فاکتورهای ابتلا به حساسیت به کیوی

چنانچه به لاتکس آلرژی داشته باشید، احتمال این که به کیوی و میوه‌هایی از این قبیل نظیر موز و آووکادو حساسیت نشان بدهید، افزایش می‌یابد. این به این دلیل است که اجزای حساسیت‌زا در لاتکس مشابه موادی است که ممکن است در برخی میوه‌ها و گیاهان خاص پیدا شود. 

 

 

عوارض حساسیت به کیوی

اگر به کیوی حساسیت داشته باشید، احتمال این که به مواد غذایی دیگری هم حساسیت نشان دهید، بالا می‌رود. این به این دلیل است که اجزایی که باعث حساسیت و آلرژی می‌شوند در برخی مواد غذایی مشترک است. برخی علائم شدید از قبیل تنگی نفس، بافت ناگهانی فشار خون و کاهش سطح هوشیاری نیاز به مراجعه‌ی اورژانسی دارد؛ حتی اگر دسترسی به آنتی‌هیستامین و یا اپی‌نفرین داشته باشید. 

 

 

آیا کودک من به کیوی حساسیت دارد؟

کودکان باید به تدریج با غذاهای جدید آشنا شوند. پس از معرفی یک غذای جدید به کودک چند روزی صبر کنید تا در صورت بروز حساسیت، علت آن مشخص شود. کیوی از جمله موادی است که می‌تواند منجر به بروز حساسیت شود. پیش از دادن این میوه به کودک خود با پزشک مشورت کنید؛ به ویژه اگر در خانواده سابقه حساسیت به برخی مواد غذایی وجود دارد. کودکان عموما حساس‌تر از بزرگسالان هستند اما خبر خوب این است که حساسیت با بزرگ شدن ممکن است کاهش یابد. 

با این حال درصورت بروز حساسیت، ممکن است بار اول علائمی از خود نشان ندهد و در برخورد دوم منجر به بروز علامت شود. در کودکان و نوزادان علائم حساسیت به کیوی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد؛ از جمله:

قرمزی یا تورم اطراف لب‌ها و دهان

لکه‌های پوسته‌پوسته یا قرمز بر روی پوست

تحریک‌پذیری

بیش از حد گریه کردن

تنگی نفس

همچنین ممکن است متوجه شوید که کودکتان ناراحتی معده دارد. ممکن است استفراغ کنند، شکمشان نفخ داشته باشد و یا پس از غذا خوردن دچار اسهال شوند. در صورت بروز هر یک از علائم گفته‌شده و یا شک به آلرژی غذایی لازم است سریعا کودکتان را به یک پزشک نشان دهید. 

 

 

در صورت حساسیت به کیوی، چه غذاهایی می‌توانم مصرف کنم؟

واکنش شما به کیوی ممکن است خفیف باشد، اما ممکن است در موارد بعدی تبدیل به یک واکنش شدید شود. اگر به کیوی خام حساسیت داشتید، مصرف میوه‌های خام را محدود کنید. پختن آن ممکن است پروتئینی را که منجر به بروز واکنش آلرژیک می‌شود، از بین ببرد و بروز آلرژی را کم کند. با این حال در صورتی که به کیوی حساسیت شدیدی نشان دادید، بهتر است مصرف همه انواع آن را متوقف کنید. 

6 نوع مختلف گونه کیوی وجود دارد و ممکن است واکنش سیستم ایمنی شما برحسب نوع کیوی متفاوت باشد. برخی انواع آن سبز روشن و برخی دیگر طلایی رنگ هستند. در صورتی که کیوی با سالاد یا هر غذای دیگری مخلوط شده باشد، ممکن است تشخیص آن برایتان مشکل باشد. درصور تی که مبتلا به حساسیت به کیوی هستید، بهتر است با ظاهر همه انواع کیوی به خوبی آشنا باشید، تا بتوانید آن را در غذاهای مختلف تشخیص دهید. 

در زیر به برخی نکات کوتاهی که می‌توانند در پیشگیری از بروز آلرژی موثر باشند، اشاره می‌کنیم:

هنگام خوردن سالاد میوه، اسموتی و یا بستنی میوه‌ای احتیاط کنید؛ ممکن است هر یک از این‌ها محتوی کیوی باشند. 

خانواده، دوستان و رستوران میبزبان را از آلرژی خود باخبر کنید. در برخی افراد ممکن است آلرژی بسیار شدید باشد و لازم است همه افرادی که وظیفه تهیه غذا را به عهده دارند، در استفاده از کیوی و یا هر ماده‌ای که برای شما ایجاد حساسیت می‌کند، احتیاط کنند. 

همیشه لیبل مواد را بخوانید- حتی اگر قبلا هم آن را خریده بودید. دستور پخت و مواد اولیه ممکن است فرق کرده باشد و محتوی چیزی باشد که به آن حساسیت دارید. 

پیش از خوردن موز، آووکادو و شاه‌بلوط احتیاط کنید. در صورتی که به کیوی حساسیت داشته باشید، ریسک حساسیت به این میوه‌ها هم در شما بالا می‌رود. 

 

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت بروز اولین علامت آلرژی یا حساسیت لازم است به پزشک مراجعه کنید. اگر پس از مصرف میوه، دهان و یا لب‌هایتان دچار خارش و یا سوزش شدند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند علامتی از یک آلرژی شدید به میوه‌ها باشد. 

یک متخصص آسم و آلرژی می‌تواند یک سلسله تست انجام دهد تا آلرژی شما را ارزیابی کند. آن‌ها همچنین می‌توانند تشخیص دهند که شدت آلرژی چقدر است و آیا فرد به سایر مواد هم حساسیت دارد یا خیر. 

اگر مبتلا به آلرژی شدید باشید، پزشک ممکن است توصیه کند همواره با خود آنتی‌هیستامین و یا اپی‌نفرین تزریقی داشته باشید، تا در صورت بروز حمله آلرژی استفاده کنید. 

چنانچه دچار تنگی‌نفس شدید، لازم است فورا به اورژانس مراجعه کنید. 

 

 

شما می‌توانید از طریق سامانه طبینجا و به صورت آنلاین از متخصصین آسم، آلرژی و ایمونولوژی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید