سرفه ناشی از آلرژی

0
4,944
سرفه ناشی از آلرژی
سرفه ناشی از آلرژی

سرفه ناشی از آلرژی

سرفه  کردن یکی از واکنش های دفاعی بدن است که برای خارج کردن محرک های خارجی آسیب رسان ریه، از آن استفاده می کند. در واقع، ورود محرک های خارجی به گلو و راه های هوایی، باعث تحریک شدن اعصاب این نواحی و ارسال پیام به مغز می شود، در نتیجه در واکنش به این محرک ها، فرد شروع به سرفه کردن می کند. به عبارت دیگر، سرفه کردن به پاکسازی گلو و مجاری هوایی کمک می کند تا نفس کشیدن آسان شود. برخی از سرفه ها ناشی از آلرژی هستند که در ابن مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.

سرفه ناشی از آلرژی و علل بروز آن

دلایل زیادی ممکن است باعث بروز سرفه شود که در برخی مواقع طبیعی است، اما گاهی اوقات سرفه کردن می تواند نشان دهنده بیماری باشد. به طور کلی، سرفه ممکن است به صورت حاد یا مزمن باشد. سرفه های حاد در کمتر از 3 هفته بهبود پیدا می کنند، اما سرفه های مزمن در بزرگسالان بیشتر از 8 هفته و در کودکان بیشتر از 4 هفته فرد را درگیر می کند.

ابتلا به آلرژی، آسم، برونشیت، ریفلاکس، ترشحات پشت حلق، آسیب تارهای صوتی و مصرف دخانیات باعث بروز سرفه های مزمن می شود. در افراد مبتلا به آلرژی یا حساسیت های تنفسی، ورود ماده خارجی باعث تحریک سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی بر ضد آن ماده خارجی می شود، در نتیجه بدن به ماده خارجی، حتی اگر ضرری برای بدن نداشته باشد، واکنش نشان داده و باعث بروز واکنش های آلرژیک می شود، در نتیجه پوست، سینوس ها، راه های هوایی و دستگاه گوارش دچار التهاب می شود. شدت این التهاب در هر فردی متفاوت است و ممکن است خفیف تا شدید باشد و باعث شوک آنافیلاکسی شود.

سرفه ناشی از آلرژی و عوامل ایجاد کننده آن

همانطور که بیان شد، آلرژی، در اثر حساسیت سیستم ایمنی بدن به ماده خارجی یا آلرژن ایجاد می شود. در اغلب مواقع گرده گیاهان باعث بروز واکنش های آلرژیک می شوند. اما به طور کلی، عوامل مختلفی همچون: نوع آلرژن، راه ورود آلرژن به بدن، سن و ژنتیک، روی ابتلای فرد به آلرژی اثر می گذارد. تقریباً 10-20 درصد مردم ایران به آلرژی فصلی مبتلا هستند. آلرژی باعث بروز علائمی همچون عطسه، سرفه ناشی از آلرژی، تنگی نفس، آبریزش بینی، خارش بینی، چشم ها، حلق و سقف دهان می شود.

التهاب مجاری تنفسی و وجود ترشحات پشت حلق در افراد مبتلا به آلرژی، باعث بروز سرفه ناشی از آلرژی می شود که می تواند بسیار آزاردهنده باشد. این سرفه های معمولاً سرفه خشک هستند، اما ممکن است به دلیل زیاد بودن ترشحات مجاری تنفسی، سرفه همراه با خلط باشد. به این ترتیب، در افراد مبتلا به آلرژی، دو عامل باعث بروز سرفه می شود:

1) ورود ماده آلرژن

ورود ماده آلرژن همچون گرده گیاهان، به بینی و مجاری تنفسی، باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و ملتهب شدن این نواحی می شود، در نتیجه در واکنش به التهاب ایجاد شده، فرد شروع به سرفه ناشی از آلرژی کردن می کند.

2) ترشحات پشت حلق

وقتی ورود ماده آلرژن باعث ملتهب شدن مخاط بینی شد، ترشحات بینی افزایش پیدا می کند و از پشت بینی وارد حلق می شود که به آن ترشحات پشت حلق گفته می شود، این موضوع باعث ملتهب شدن این قسمت و بروز سرفه می شود. تشخیص علت سرفه سخت است، اما معمولاً اگر سرفه با علائمی همچون عطسه، آبریزش بینی، پرآبی چشم و خارش گلو باشد، ناشی از ابتلای فرد به آلرژی است.

سرفه ناشی از آلرژی و روش درمان آن

 

سرفه ناشی از آلرژی
سرفه ناشی از آلرژی

برای درمان سرفه های ناشی از آلرژی باید از داروهای کنترل کننده آلرژی، همچون آنتی هیستامین ها، که توسط پزشک تجویز شده است، استفاده کنید تا سرفه ناشی از آلرژی و سایر علائم آن را برطرف کند. علاوه بر درمان دارویی، استفاده از روش های خانگی زیر، باعث بهبود سرفه ناشی از آلرژی می شود:

• مصرف آب گرم حاوی عسل

– مصرف آب گرم حاوی عسل، التهاب گلو را کاهش داده و باعث تسکین سرفه می شود.

• مصرف زیاد آب و مایعات

– مصرف زیاد آب و مایعات، مانع از خشک شدن بینی شده، التهاب بینی و گلو را کاهش داده و به دفع ماده آلرژن کمک می کند .

• قرار نگرفتن در هوای آلوده

– قرار نگرفتن در هوای آلوده، مانع از التهاب بیشتر حلق و گلو شده و به تسکین سرفه ها کمک می کند.

• مرطوب نگه داشتن محیط

– مرطوب نگه داشتن محیط اطراف باعث کاهش التهاب مخاط بینی و کاهش سرفه می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص آلرژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید