روش های بهبود آلرژی فصلی

0
925
28228.jpeg alt_text
28228.jpeg caption

فرارسیدن فصل بهار، در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک و ایجاد آلرژی فصلی می شود. بر اساس آمار، با آغاز فصل بهار حدود 8% از افراد بزرگسال و 7% از کودکان آلرژی فصلی را تجربه می کنند. آلرژی فصلی نوعی بیماری ژنتیکی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد، و در صورتی که یکی از والدین یا هر دو، دچار آلرژی باشند، احتمال اینکه فرزند آن ها نیز دچار آلرژی باشد، بسیار بالا می رود. به طور معمول این آلرژی از کودکی شروع می شود و ممکن است با افزایش سن، برای مدتی بهبود یابد، اما می تواند مجدداً شدت بگیرد.

سیستم ایمنی بدن و آلرژی

آلرژی یکی از بدترین مشکلاتی است که هر فردی ممکن است دچار آن باشد. حساسیت زیاد سیستم ایمنی و واکنش بیش از حد آن نسبت به آلرژن ها، که موادی در ظاهر بی خطری برای بدن هستند، باعث ایجاد آلرژی می شود. به عبارت دیگر، سیستم ایمنی بدن در زمان مواجهه با عوامل بیماری زای خارجی دست به کار شده و از بدن در برابر آن ها دفاع می کند، اما وقتی فردی دچار آلرژی است، در زمان مواجه شدن با ماده آلرژن، سیستم ایمنی بدن فرایند دفاع را آغاز کرده و هیستامین ترشح می کند.

هیستامین باعث افزایش نفوذپذیری مویرگ ها نسبت به گلبول های سفید خون و پروتئین های دیگری که در دفاع از بدن نقش ایفا می کنند، می شود. از سوی دیگر، ترشح هیستامین باعث بروز علائم التهابی همچون تورم، خارش و قرمزی می شود. به طور کلی، قرار گرفتن در معرض گرده گیاهان، گرد و غبار، مو، پشم، یا پر جانوران، نیش حشرات، استفاده از برخی شوینده ها، مصرف برخی غذاها، عوارض ناشی از مصرف برخی داروها، حساسیت به بعضی از مواد آرایشی، استفاده از بدلیجات، قرار گرفتن در معرض سرما، نور یا گرما، باعث آغاز واکنش های آلرژیک می شود.

علاوه بر این، درختانی همچون: گردو، افرا، سرو، چنار، بلوط و صنوبر به دلیل داشتن آلرژن، باعث بروز واکنش های آلرژیک می شوند. آلرژی در بزرگسالان می تواند به صورت آلرژی تنفسی باشد و در کودکان، به صورت حساسیت پوستی خود را نشان می دهد. اما به طور کلی، آلرژی علائم زیادی دارد و در هر فرد به گونه ای خود را نمایان می‌کند. شایع ترین علائم آن شامل موارد زیر است:

علائم آلرژی فصلی

• عطسه، سرفه و تنگی نفس

• گرفتگی و آبریزش بینی

• بی خوابی و خستگی

• احساس گرفتگی در قفسه سینه

• خارش، آبریزش و ورم چشم

• خارش گلو و دهان

سرگیجه بهاری

• کهیر.

روش های بهبود آلرژی فصلی

پیشنهاد مطالعه: قرمزی چشم ها در فصل بهار

روش های کاهش علائم آلرژی در فصل بهار

روش های زیادی برای کاهش علائم آلرژی در فصل بهار وجود دارد، اما باید توجه داشت که این روش ها تنها با کاهش تحریک سیستم ایمنی نسبت به ماده آلرژن، موجب آرام کردن سیستم ایمنی و کنترل علائم آلرژیک می شوند و موجب درمان آلرژی نمی شوند. اما عدم کنترل آلرژی می تواند باعث تشدید آن، بروز آسم و ابتلا به اگزمای پوستی شود، بنابراین نباید نسبت به آن بی تفاوت بود. موارد زیر به بهبود علائم آلرژی کمک می کند:

• آنتی هیستامین

این داروها باعث سرکوب تولید هیستامین و فرایند التهابی در بدن می شوند.

• اسپری یا قطره بینی

استفاده از این داروها باعث رفع گرفتگی بینی می شود و برخی اسپری های استروئیدی، باعث کاهش التهاب بینی می شوند.

• قطره چشم

استفاده از این دارو باعث تسکین خارش، آبریزش و ورم چشم می شود.

• واکسن آلرژی

در مواردی که آلرژی فرد شدید باشد و با استفاده از موارد فوق بهبود پیدا نکند، تزریق واکسن توصیه می شود.

• داروهای گیاهی

استفاده از برخی داروهای گیاهی به صورت دمنوش، باعث رفع گرفتگی بینی و کاهش علائم آلرژی می شود.

روش های بهبود آلرژی فصلی

همان طور که ذکر شد، آلرژی فصلی درمان ندارد، بنابراین بهترین کار این است که از آغاز واکنش های آلرژیک جلوگیری شود. رعایت نکات زیر می تواند مانع از بروز علائم آلرژی فصلی می شود:

-ماسک زدن

-تهویه مناسب محیط و بستن پنجره ها در فصل بهار

-گردگیری و تمیز کردن مرتب منزل

-دوش گرفتن قبل از خواب

-شستشوی منظم لباس ها

-کمتر بیرون بروید

-استفاده کمتر از محصولات شیمیایی حاوی آمونیاک.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص آسم و آلرژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید