تشدید آسم در فصل بهار

0
1,705
446277.jpeg alt_text
446277.jpeg caption

آسم نوعی بیماری التهابی مزمن مجاری هوایی است. در سیر ایجاد علائم آسم، سلولهای پوشاننده سطح داخلی نای و مجاری تنفسی تحتانی، در پاسخ به ترکیبات آلرژن محیطی، مواد التهابی آزاد می کنند. این مدیاتورهای التهابی  موجب افزایش تولید ترشحات تنفسی شده و به تجمع این ترشحات موجب باریک شدن و انسداد راه های هوایی به ویژه مجاری کوچک تنفسی می‌شود. این موضوع موجب محدودیت ورود هوای تنفسی به داخل ریه ها می شود و فرد احساس تنگی نفس میکند. این مدیاتورهای التهابی همچنین موجب تورم سلول های پوشاننده مجاری هوایی می شوند و از این طریق نیز قطر مجاری هوایی کاهش پیدا کرده و به صورت مضاعف میزان هوای ورودی به سیستم تنفسی را محدود می کنند.

بیشترین شیوع بیماری آسم

بیشترین شیوع بیماری آسم در کشورهای صنعتی و شهرهای شلوغ است.  مطالعات اپیدمیولوژی نشان داده است که شیوع آسم در زنان بالغ بیشتر از مردان است. آسم در تمامی گروه‌های  سنی شیوع دارد. شایع‌ترین علامت آسم سرفه و خس خس سینه است سرفه ها شبها شدیدتر بوده و به دنبال عوامل محرکی همچون خندیدن هوای سرد و ورزش کردن شدت پیدا میکند شروع سرفه ها به صورت ناگهانی و حمله ای است گاهی اوقات آنقدر شدید بوده که موجب بروز احساس تنگی نفس و خفگی در فرد می‌گردد.

این سرفه ها می تواند بر کیفیت خواب شبانه فرد تاثیر منفی می گذارد و این افراد در اوایل صبح احساس خستگی و خواب آلودگی دارند. یکی از شایع‌ترین علتهای تشدید حمله آسم در شهرهای بزرگ و صنعتی دود اتومبیل ها و مواد آلاینده در هوا است.  این مواد همچون آلرژن عمل کرده و موجب راه اندازی واکنش التهابی در مجاری تنفسی می شود به همین جهت توصیه می شود که افراد مبتلا به آسم در محیط‌ های دور از مناطق شهری و شلوغ زندگی کنند.

علل افزایش و تشدید علائم آسم

عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی همچون ویروس سرماخوردگی، آنفولانزا و می توانند سبب افزایش و تشدید علائم آسم در مبتلایان شوند به همین جهت توصیه می شود این افراد سالانه واکسن آنفولانزا تحت نظر پزشک تزریق کنند. ورزش کردن و فعالیت در هوای سرد و خشک برای مبتلایان به آسم مضر هست و به آنها توصیه می شود که در محیط های گرم حرکات ورزشی سبک انجام دهند برخلاف ورزشهای هوازی همچون فوتبال، والیبال و …ورزشهای آبی و همچنین نرمش کردن برای آنها مفید است و موجب افزایش ظرفیت تنفسی آنها می شود.

مواد غذایی محرک همچون ادویه ها و برخی میوه ها می‌توانند سبب بروز حمله آسم شوند بهتر است این افراد لیستی از غذاهای محرک تهیه کنند و از مصرف آن‌ها پرهیز نمایند.  مصرف شیر گاو و کمبود ویتامین دی دو فاکتور عمده تغذیه ای هستند که باعث افزایش ریسک بروز آسم در کودکان میشوند. مواجهه روزانه با مواد آلرژی‌زا همچون پر پرنده و ترکیبات شیمیایی شغلی می‌توانند موجب مزمن شدن و عدم بهبودی علائم آسم شود.

به این افراد توصیه می‌شود محل کار و محیط زندگی خود را از این مواد آلرژی زا مصون نگه دارند زیرا مواجهه روزانه و مکرر با آنها باعث شکست درمان در مبتلایان میشود.  مصرف برخی داروها در مبتلایان به آسم توصیه نمی شود این داروها عبارتند از ایبوپروفن ، سالیسیلات ها و… بهتر است تحت نظر پزشک داروهای مناسبی جایگزین شود.

تشدید آسم در فصل بهار

پیشنهاد مطالعه: تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

فصل بهار و تشدید آسم

مطالعات نشان داده است که شیوع از در فصلهای سرد و فصل بهار بیشتر از فصول گرم و تابستان هست در فصل بهار گرد افشانی گلها موجب بروز علائم این افراد می گردد گرده گل ها با هوای تنفسی وارد مجاری نای می شود و موجب تحریک سلول های پوشاننده این مجاری و مست و ماستوسیت های بافتی شده و هیستامین آزاد می کنند به دنبال این رهاسازی هیستامین ، مجاری باریک شده و ترشحات تنفسی افزایش پیدا می کنند.

شواهد نشان می‌دهد که تغییر ناگهانی دما و فصل از زمستان به بهار یکی دیگر از مواردی هست که موجب تحریک سیستم تنفسی و بروز علائم آسم می شود.  علائم آسم می تواند کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد و همچنین در موفقیت و آینده شغلی او نیز تاثیر منفی می گذارد تحقیقات نشان داده است که سالانه مخارج قابل توجهی صرف کنترل علائم و داروهای مصرفی افراد مبتلا به آسم می شود.

حمله آسم خطرناک بوده و می تواند موجب مرگ و میر افراد نیز شود به همین جهت لازم است مبتلایان تحت نظر پزشک متخصص از درمان های مناسب بیماری آسم به صورت مرتب استفاده کنند، اینکار از بروز حمله در آنها را جلوگیری کرده و موجب بهبود کیفیت زندگی آنها و افزایش طول عمر مبتلایان به آسم می شود.

پیشگیری از حساسیت های فصلی و بروز آسم

توصیه می شود افرادی که از حساسیت های فصلی و بروز آسم در فصول خاصی از سال رنج می برند، از نکات زیر استفاده کنند:

• لازم هست این افراد پنجره اتومبیل و منزل خود را بسته نگه داشته تا از ورود گرد و خاک جلوگیری کنند.

رختخواب این افراد باید به طور مرتب و هفتگی شسته شود و گرد و غبار اضافی روی سطح آنها پاک گردد.

پیاده روی در فضای آزاد در فصل بهار برای این افراد می تواند زیان آور باشد زیرا میزان مواجهه آنها با گرده گل ها و گیاهان را افزایش می دهد.

و در نهایت ، لازم هست مبتلایان پیوسته اسپری ها و داروهای مصرفی خود را به همراه داشته و با کوچکترین علائمی از آسم سریعاً استفاده کرده و موجب رفع آن شوند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید