تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

0
2,351
416718.jpeg alt_text
416718.jpeg caption

تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

آسم نوعی بیماری تنفسی است که به دلیل التهاب مزمن نایژک ها و پر شدن آن  ها با مخاط ایجاد می شود، این امر باعث انقباض عضلات این مسیر، محدودیت در تنفس و بروز آسم و تنگی نفس می شود. علل ایجاد آسم در هر فردی متفاوت است. آلرژی یکی از علل ابتلا به آسم است، برای مثال: بروز واکنش های آلرژیک به دلیل آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، عطرها و محصولات شوینده، کپک، گرد و غبار، آب و هوای سرد یا گرم، سولفیت  ها، و یا ابتلا به بیماری هایی همچون سرماخوردگی، آنفلوانزا، سینوزیت و قرار داشتن در معرض استرس شدید باعث افزایش احتمال ابتلا به آسم می  شوند. تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه، دشواری در صحبت و احساس فشردگی در قفسه سینه از علائم این بیماری هستند.

 

بهبود و یا تشدید بیماری ها با نوع تغذیه و رژیم غذایی

 

نوع تغذیه و رژیم غذایی می  تواند باعث بهبود و یا تشدید بیماری  ها، از جمله آسم، شود. در حقیقت داشتن تغذیه سالم و مناسب مانع از ضعیف شدن بدن و بروز التهاب می  شود، در نتیجه احتمال بروز بیماری  هایی همچون آسم کاهش پیدا می  کند. در کنار این که داشتن یک رژیم غذایی سالم، شامل میوه ها، سبزیجات، گوشت  های ارگانیک و چربی  های سالم باعث تقویت بدن و کنترل آسم می  شود، مصرف برخی از مواد غذایی بر این بیماری اثر قابل توجهی داشته و موجب بهبود این بیماری می  شود. در ادامه به رژیم غذایی مناسب جهت بهبود آسم پرداخته شده است.

 

تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

 

ماهی چرب

 استفاده از ماهی  ها به دلیل داشتن اسید چرب امگا3 باعث بهبود علائم آسم می  شوند. براساس مطالعه صورت گرفته در این زمینه، مصرف ماهی چرب و تازه، باعث کاهش چشمگیر احتمال بروز آسم در کودکان می شود. در مطالعه دیگری مشخص شد که مصرف موادغذایی حاوی اسیدهای چرب امگا3، باعث کاهش احتمال ابتلا به این بیماری می شود. در واقع مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 همچون ماهی چرب، گردو و … باعث کاهش التهاب می  شوند، در نتیجه علائم آسم و شدت این بیماری را کاهش داده و سبب بهبود بیمار می  شوند.  

 

ویتامین D

 کمبود ویتامین D، که یکی از آنتی  اکسیدان  های مهم بدن است، باعث افزایش احتمال ابتلا به آسم می  شود. براساس مطالعه صورت گرفته، افرادی که دچار آسم یا اختلالات ریه بودند، در مقایسه با سایر افراد، سطح ویتامین D کمتری داشتند. و در مطالعه  ی دیگری نشان داده شد که کودکان مبتلا به آسم که کمبود ویتامین D دارند، دچار عوارض ریوی بیشتری می  شوند. این ویتامین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن ساخته می  شود، استفاده از مکمل حاوی ویتامین D نیز در این زمینه کمک کننده است.

هویج

 براساس مطالعات صورت گرفته، مصرف هویج به دلیل داشتن آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن، باعث بهبود کیفیت زندگی و کاهش احتمال ابتلا به آسم می‌شود. در مطالعه دیگری نشان داده شد که کمبود بتاکاروتن باعث شیوع بیشتر آسم و بروز علائم شدیدتر می  شود. سیب زمینی شیرین، اسفناج، بروکلی و سبزیجات برگدار نیز حاوی بتاکاروتن هستند.

موز

 براساس مطالعه صورت گرفته، کمبود پتاسیم در کودکان باعث اختلالات ریوی و بروز آسم می  شود. از آنجایی که موز منبعی سرشار از پتاسیم است، مصرف آن باعث بهبود عملکرد ریه  ها و کاهش احتمال ابتلا به آسم می  شود. براساس مطالعه صورت گرفته، مصرف موز در کودکان مبتلا به آسم، باعث بهبود خس خس سینه و علائم بیماری شد. سیب زمینی شیرین، اسفناج، کیوی، آووکادو و … نیز منابع خوبی از پتاسیم هستند. 

سیب

 

بهبود بیماران آسمی

 

 

 براساس مطالعات صورت گرفته، مصرف روزانه یک سیب، باعث کاهش احتمال ابتلا به آسم و بهبود عملکرد ریه  ها می شود.

منیزیم

براساس مطالعات صورت گرفته، پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث پایین آمدن حجم ریه  ها و شدید شدن علائم بیماری آسم می  شود. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی منیزیم مانند: اسفناج، شکلات تلخ، ماهی سالمون و کاهو باعث بهبود این بیماری می شود. در پایان قابل ذکر است که، گنجاندن میوه  ها و سبزیجات تازه، مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3، قرار نگرفتن در معرض عوامل آلرژی  زای خارجی و توجه به حساسیت  های غذایی می تواند باعث بهبود آسم و علائم آن شود.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید