خواص درمانی پای مرغ

0
5,332
50443.jpeg alt_text
50443.jpeg caption

با این که اغلب پای مرغ، به عنوان یک جز دور ریختنی محسوب می‌شود، در بسیاری از کشورها از جمله مکزیک، آمریکای جنوبی و جامائیکا به عنوان یک غذای رایج حساب می‌شود و می‌توانید آن را به طور معمول در وعده‌های غذایی‌شان ببینید. 

پای مرغ اغلب با خواص درمانی ویژه‌ی آن شناخته می‌شود که عموما به دلیل مقادیر بالای کلاژن آن است. با این حال از آن جایی که اغلب سرخ می‌شوند و یا با سس سرو می‌شوند، ممکن است به سالم بودن آن شک کنید.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با خواص درمانی پای مرغ آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

خواص درمانی پای مرغ

مواد مغذی پای مرغ

نکات منفی احتمالی پای مرغ

 

 

خواص درمانی پای مرغ

خواص درمانی پای مرغ با مقادیر بالای کلاژن آن مرتبط است.

به سلامت پوست و ظاهر آن کمک می‌کند. 

مطالعات نشان داده‌اندکه کلاژن موجود در پای مرغ می‌تواند به شفافیت و آبرسانی پوست کمک کند. یک مطالعه‌ی 6 ماهه که بر روی 105 زن مبتلا به سلولیت متوسط( ناهمواری‌های سطح پوست) انجام گرفته، نشان داده ک مصرف منظم کلاژن در این گروه نسبت به گروه کنترل، به طور قابل توجهی سلولیت پوست را کاهش داده است. 

علاوه بر این مطالعه‌ی دیگری که بر روی 805 نفر صورت گرفته بود، نشان داد که کلاژن تاثیر ویژه‌ای بر روی ترمیم پوست و جلوگیری از پیری دارد. 

از سوی دیگر مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که کلاژن می‌تواند آبرسانی به پوست را افزایش داده و  در کاهش چین و چروک‌های ناشی از اشعه‌ی ماورا بنفش و آفتاب سوختگی موثر باشد. 

کلاژن همچنین سطح هیالورونیک اسید را افزایش می‌دهد. هیالورونیک اسید یک مولوکول محتوی آب است که می‌تواند در پیشگیری از پیر شدن پوست موثر باشد.

 

 

می‌تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند. 

کلاژن موجود در پای مرغ می‌تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند. 

مطالعات نشان داده اند که کلاژن می‌تواند بازسازی بافت را تحریک کند و علائم استئوآرتیت یا آرتروز را را کاهش دهد. این نوع التهاب مفاصل باعث تخریب غضروف و درنتیجه روی هم ساییدن استخوان‌ها می‌شود. این بیماری در نهایت می‌تواند باعث درد مفاصل، التهاب و کاهش دامنه‌ی حرکت شود. 

یک مطالعه‌ی 3 ماهه بر روی 191 نفر بیمار مبتلا به آرتروز زانو نشان داد که مصرف روزانه‌ی کلاژن دریافتی از پای مرغ به میزان قابل توجهی در کاهش علائم از قبیل درد، خشکی و ناتوانی حرکتی موثر است.

یک مطالعه 3 ماهه بین 139 نفر با درد زانو نتایج مشابهی به دست داد. کسانی که روزانه 5 گرم کلاژن دریافت کردند، پیشرفت قابل توجهی در بهبود علائم از خون نشان دادند و نیاز به سایر روش‌های درمانی به میزان قابل توجهی در این گروه کاهش یافت.

 

می‌تواند به پیشگیری از تخریب استخوان کمک کند. 

کلاژن دریافتی از پای مرغ می‌تواند ساخت استخوان و افزایش تراکم آن را در زنان بعد از سنین یائسگی تحریک کند. 

مطالعه‌ی یک ساله‌ای که بر روی 102 زن انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه 5 گرم کلاژن پپتید( نوعی کلاژن) تراکم و ساخت استخوان را به میزان قابل توجهی نسبت به گروه کنترل تقویت کرد. 

محققین اعتقاد دارند تاثیر کلاژن بر روی ساخت استخوان به این دلیل است که استخوان عمدتا از این پروتئین تشکیل شده است. 

 

 

سایر فواید

به دلیل مقادیر بالای کلاژن، پای مرغ ممکن است فواید زیر را هم داشته باشد:

به کنترل قند خون کمک می‌کند. 

یک مطالعه‌ی حیوانی صورت گرفته نشان داده است که پروتئین‌های موجود در پای مرغ می‌توانند از طریق تحریک پروتئین GLP-1 به کنترل قند خون کمک کنند. این ماده هورمونی است که به تحریک تولید انسولین می‌انجامد.

 

سلامتی قلب را بهبود بخشد.

کلاژن در کنار الاستین( پروتئینی که به انعطاف بافت‌ها کمک می‌کند.)  بخش اصلی تشکیل‌دهنده‌ی دیواره‌ی عروق از قبیل شریان و وریدهاست. محققان ثابت کرده‌اند نسبت صحیح الاستین به کلاژن می‌تواند در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد. 

 

 

 

 

مواد مغذی پای مرغ

پای مرغ محتوی بافت همبندی است؛ پوست، غضروف، تاندون و استخوان. با این حال همچنان مغذی است و مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی دارد. 

2 عدد پای مرغ( 70 گرم) شامل مقادیر زیر است:

کالری: 150

پروتئین: 14 گرم

چربی: 10 گرم

کربوهیدارت: 0.14گرم

کلسیم: 5درصد ارزش غذایی روزانه

فسفر: 5 درصد ارزش غذایی روزانه

ویتامین آ: 2 درصد ارزش غذایی روزانه

فولات یا ویتامین ب9: 15 درصد ارزش غذایی روزانه

حدود 70 درصد پروتئین تشکیل‌دهنده پای مرغ از نوع پروتئین کلاژن است. این پروتئین نوعی پروتئین ساختاری است که در ایجاد شکل، قوام و مقاومت پوست، استخوان و تاندون‌ها نقش دارد. 

چربی پای مرغ عموما در پوست آن است که حین پخت معمولا برداشته می‌شود. با این حال از آن جایی که پای مرغ معمولا سرخ می‌شود یا با سس سرو می‌شود، سطح چربی و کالری‌اش بالا می‌رود. 

 

 

 

نکات منفی احتمالی پای مرغ

نکات منفی پای مرغ عموما با نحوه‌ی پخت آن مرتبط است:

اسید چرب ترانس

پای مرغ عموما سرخ می‌شود که می‌تواند تا حد زیادی فواید درمانی آن را کاهش دهد. پای مرغ سرخ شده حاوی مقادیر زیادی اسید چرب ترانس است که برای سلامتی مضر است. 

از سوی دیگر اسید چرب ترانس می‌تواند مارکرهای التهابی، تری گلیسیرید، LDL( کلسترول بد) را افزایش دهد و سطح HDL( کلسترول خوب) را کاهش دهد. این بدین معنی است که ریسک آترواسکلروز( رسوب چربی در دیواره‌ی عروق) و یا ساخت پلاک در وریدها و احتمال بروز حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر اسید چرب ترانس با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه و پروستات هم مرتبط است. 

 

پاکیزگی و احتمال خفگی

هنگام خرید پای مرغ، آن را به دقت بررسی کنید. پوست کثیف و یا تیره نشان‌دهنده‌ی بهداشتی نبودن آن است. شما باید از خرید پای مرغ‌هایی که بنظر دچار سوختگی با آمونیاک شده‌اند و مثل پینه‌ی بیش از حد رشد کرده بنظر می‌رسند، اجتناب کنید. این سوختگی به دلیل ایستادن مرغ بر روی مدفوع خودش است.  

اگر پای مرغی می‌خرید که تمیز نیست، باید به دقت آلودگی‌های آن را بشویید. 

علاوه بر موارد گفته شده،  پای مرغ محتوی مقادیر زیادی استخوان کوچک است که می‌تواند موجب خفگی در کودکان و بزرگسالان شود.

 

جمع بندی

پای مرغ از تاندون، پوست، غضروف و استخوان تشکیل شده است. حتی اگر ارزش غذایی چندانی نداشته باشد، غنی از پروتئین کلاژن است، که فراوان‌ترین پروتئین در بدن است. کلاژن موجود در پای مرغ می‌تواند به کاهش درد مفاصل، افزایش تراکم استخوان و آبرسانی به پوست کمک کند. 

 

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین تغذیه ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید