خواص شگفت انگیز انگور

0
1,045
125948.jpeg alt_text
125948.jpeg caption

خواص شگفت انگیز انگور

 

انگور یکی از میوه های محبوب دنیاست که به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین های گوناگونی، همچون سدیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، فنول، پلی فنول، فیبر و ویتامین K، A، C و B6 خواص گوناگونی برای سلامت بدن دارد. مصرف انگور موجب تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های مختلف می شود. انگورها به چند دسته سبز، قرمز، آبی، بنفش و سیاه تقسیم می شوند. خاصیت آنتی اکسیدانی در انگورهای سیاه و قرمز بیشتر از انگورهای سبز است، به همین دلیل برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی_عروقی، فشارخون بالا و کلسترول بالا مفید هستند. از سوی دیگر، انگورهای سبز از پوکی استخوان جلوگیری می کنند و انگورهای زرد موجب تقویت بینایی می شوند. در ادامه به معرفی خواص مختلف انگور پرداخته شده است:

 

۱) درمان آسم

 انگور خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارد و مصرف آن به دلیل افزایش رطوبت ریه ها، موجب کاهش حملات آسم می شود.

 

۲) تقویت استخوان ها

 انگور به دلیل داشتن مس، آهن و منگنز موجب استحکام استخوان ها شده و مانع بروز پوکی استخوان می شود. علاوه بر این، منگنز موجب بهبود سوخت و ساخت پروتئین ها، کلاژن سازی و عملکرد سیستم عصبی می شود.

 

۳) پیشگیری از بیماری قلبی

 مصرف انگور موجب افزایش میزان اکسید نیتریک خون، و مانع از لخته شدن خون در بدن می شود. از سوی دیگر، آنتی اکسیدان های موجود در این میوه، از جمله رسوراترول و کوئرستین از اکسیداسیون کلسترول بد خون و اثرات منفی آن روی رگ ها خونی می کاهند و موجب کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی می شوند؛ همچنین این دو آنتی اکسیدان فلاونوئیدی سموم خون را از آن جدا کرده و نقش پاک کنندگی دارند.

 

 

 

خواص انگور

 

 

۴) درمان میگرن

مصرف انگور به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از بروز سردردهای میگرنی جلوگیری می کنند. 

 

۵) درمان یبوست

 انگور به دلیل داشتن اسید ارگانیک، قند و سلولز، جزو میوه های ملین محسوب می شود و از بروز یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، این میوه موجب بهبود عملکرد ماهیچه های روده و معده و درمان یبوست مزمن می شود. 

 

۶) تسکین سوء‌ِهاضمه

 انگور یکی از خوراکی های سبک است که با کاهش حرارت بدن، موجب کاهش سوءهاضمه و سوزش معده می شود.

 

۷) کاهش خستگی

 کمبود آهن موجب بروز خستگی و ضعف می شود، مصرف آب انگور سفید و روشن، آهن و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در تعادل نگه داشته و موجب افزایش انرژی و بهبود عملکردهای بدن می شود. این نکته قابل ذکر است که آب انگور تیره، موجب کاهش سطح آهن بدن می شود.

 

۸) کنترل دیابت

 براساس مطالعات صورت گرفته، عصاره انگور موجب کنترل قند خون و بیماری دیابت می شود.

 

۹) درمان اختلال‌های کلیوی

 مصرف انگور به دلیل داشتن آب زیاد موجب افزایش حجم ادرار، کاهش میزان اسیدیته آن و در نتیجه کاهش تنش و فشار بر روی کلیه ها می شود.

 

۱۰) توازن سطح کلسترول

 همانطور که ذکر شد، انگور کلسترول خون را کاهش می دهد. این میوه به دلیل داشتن رسوراترول، تروستیلبن و ساپونین موجب کاهش جذب چربی و کاهش کلسترول خون می شود.

 

۱۱) فعالیت ضدباکتریایی

 انگور دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی است و علاوه بر برطرف کردن عفونت های باکتریایی بدن، موجب افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس های فلج اطفال و هرپس سیمپلکس، که عامل تبخال لب و تبخال تناسلی است، می شود.

 

۱۲) پیشگیری از سرطان

 انگور به دلیل داشتن آنتوسیانین و پروآنتوسیانیدین از رشد و تکثیر عوامل سرطان زا جلوگیری می کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، آب انگور سیاه یا بنفش موجب مهار مسیر تبدیل اندروژن به استروژن، کاهش ترشح استروژن و جلوگیری از پیشرفت سرطان سینه می شوند. رسوراترول موجود در این میوه از بروز سرطان سینه جلوگیری کرده و علاوه بر آن مانع از رشد سلول های سرطانی در لنف، کبد، معده، روده بزرگ، پوست و لوسمی می شود.

 

۱۳) کاهش خطر آلزایمر

 انگور به دلیل داشتن رستوراترول موجب کاهش میزان پپتید آمیلوئید بتا در بیماران آلزایمری می شود. مصرف این میوه موجب سلامت مغز و تأخیر در بروز بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی می شود.

 

۱۴) جلوگیری از آسیب های بینایی

 براساس مطالعات صورت گرفته، گنجاندن انگور در رژیم غذایی، موجب سلامت چشم ها و جلوگیری از بیماری های تهدید کننده بینایی، و کاهش 36 درصدی احتمال ابتلا به تباهی لکه ی زرد می شود. همچنین مصرف این میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان مانع از بروز بیماری های ناشی از افزایش سن همچون آب مروارید می شود.

 

۱۵) تقویت سیستم ایمنی بدن

 مصرف انگور قرمز، به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین هایی همچون C، K و A موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

 

16) سلامت پوست

 رسوراترول موجود در انگور از بروز علائم پیری همچون مشکلات پوستی جلوگیری کرده و براساس مطالعه صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا، در صورت ترکیب با داروی آکنه، مانع از فعالیت باکتری های ایجاد کننده آکنه می شود.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید