دردهای سینه در زنان و درمان آن

0
1,030
212351.jpeg alt_text
212351.jpeg caption

یکی از دردهای شایع در زنان، دردهای سینه یا ماستالژیا است که 70 درصد زنان در طول زندگی خود گاهی دچار این درد می شوند، اما تنها 15 درصد این دردها نیاز به درمان پزشکی دارد. درد سینه ممکن است به صورت ادواری یا غیرادواری باشد. در حالت اول، علت درد تغییرات هورمونی است، که علت 75% شکایت ها از درد سینه را شامل می شود و 2 هفته مانده به قاعدگی درد بیشتر می شود. درد غیرادواری به صورت درد یا سوزش و سفتی پایدار بروز پیدا می کند و ممکن است در یکی از سینه ها دیده شود و ناشی از جراحت و آسیب باشد، که اغلب بعد از یائسگی بروز پیدا می کند. به طور کلی، درد سینه معمولاً به صورت احساس درد، سوزش تیز و یا سفت شدن بافت سینه و حساسیت آن تجربه می شود. همان طور که ذکر شد درد سینه دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در ادامه به آن پرداخته شده است:

 

1) تغییرات هورمون‌ها

زمانی که درد سینه به صورت دوره ای و در ارتباط با قاعدگی باشد، احتمالاً تحت تأثیر هورمون های جنسی است. بروز درد سینه در زمان قاعدگی، بارداری و یائسگی نشان می دهد که بروز این دردها تحت تأثیر تغییرات هورمون های جنسی است.

2) کیست های سینه

کیست های سینه توده هایی هستند که از مایع پر شده اند و رایج ترین توده های پستانی هستند که در سن 35 تا 50 سالگی در زنان دیده می شوند و معمولاً بعد از یائسگی از بین می روند. این کیست ها به دلیل تغییرات فیبروکیستیک ایجاد شده و می تواند به اندازه چندمیلی متر یا چند سانتی متر؛ و به تعداد کم یا زیاد باشد.

 

 

 

علل درد سینه زنان

3) عفونت غضروفی و دنده ها

این عفونت نوعی آرتریت است که در محل اتصال دنده ها و جناغ به وجود می آید و می تواند موجب درد همراه با سوزش شود؛ زمانی که علت درد مربوط به سینه نباشد، این درد می تواند با درد سینه ادغام شود.

 

4) ورم پستان

ورم پستان در دوران شیردهی به دلیل بسته شدن مجرای شیردهی رخ می دهد و با تب، درد، گرم شدن، ورم سینه و خستگی همراه است.

 

5) مصرف برخی داروها

مصرف برخی از داروها می تواند باعث افزایش درد سینه شود. این داروها عبارتند از: داروهای ناباروری، داروهای پیشگیری از بارداری هورمونال خوراکی، مصرف استروژن پس از یائسگی، داروهای ضدافسردگی، بعضی از دیورتیک ها، استروئیدها (انادرول) و داروهای مرتبط با فشارخون (متیل دوپا یا الدومت).

 

6) استرس و دردهای عصبی

استرس می تواند باعث بروز مشکلات جسمانی یا بیماری های روان تنی شود. زمانی که درد سینه علت جسمی خاصی ندارد، ممکن است به دلیل استرس و فشارهای روانی ایجاد شده باشد.

 

7) سینه بند نامناسب

استفاده از سینه بند نامناسب (خیلی سفت یا خیلی شل) موجب عدم پوشش درست پستان و بروز دردهای سینه می شود.

 

8) سرطان پستان

سرطان سینه التهابی و بعضی از تومورها ممکن است موجب احساس درد و ناراحتی در پستان شوند.

 

9) مشکلات آناتومیکی

گاهی درد سینه به دلیل مشکلات آناتومیک و یا دلایلی از جمله وجود کیست، ضربه، آسیب دیدن سینه و یا جراحی های قبلی ایجاد می شود، که به صورت غیردوره ای رخ می دهد و علت بروز درد سینه در این موارد، خارج از بافت سینه قرار دارد و به دلیل وجود مشکلاتی در، و یا سایر نواحی می باشد.

 

10) تعادل نداشتن اسیدهای چرب

عدم تعادل اسیدهای چرب در سلول های بدن می تواند موجب حساسیت بافت سینه به میزان هورمون های موجود در خون شود.

 

11) اندازه سینه

بزرگ بودن سینه ها می تواند موجب بروز دردهای غیرادواری سینه شود. در واقع زنانی که سینه های بزرگی دارند علاوه بر درد سینه، درد گردن، شانه و پشت را نیز متحمل می شوند.

 

12) جراحی پستان

جراحی پستان حتی بعد از بهبود برش های جراحی، تا مدت ها می تواند موجب درد سینه شود.

زنانی که دچار دردهای سینه هستند، می توانند با استفاده از راهکاری زیر درد و ناراحتی خود را کاهش دهند:

  • استفاده از سینه بند مناسب
  • کاهش مصرف کافئین و سدیم
  • استفاده از کمپرس های سرد و گرم برای سینه ها
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • حفظ تناسب اندام
  • مصرف ویتامین های B1، B6 و E
  • استفاده از مسکنهایی همچون آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن
  • استفاده از روش های کاهش استرس، اضطراب و تنش

گاهی برای درمان درد سینه به مداخلات پزشکی نیاز است. پزشک از طریق معاینه بالینی پستان، ماموگرافی، سونوگرافی و بیوپسی یا نمونه برداری از پستان می تواند علت درد سینه را مشخص کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید