دررفتگی لگن و درمان آن

0
1,362
602439.jpeg alt_text
602439.jpeg caption

دررفتگی لگن ناشی از ضربه ی اورژانس ارتوپدی می باشد اگرچه تشخیص دررفتگی خلفی لگن اغلب ممکن است به سرعت داده شود تشخیص مهدی و اورژانسی نرفت گی و همچنین درمان اورژانسی این اختلال به خصوص در افرادی که ممکن است است ضربات متعدد ناشی از تصادفات را داشته باشند کمی بحث برانگیز است.ضربه غیر نافذ با انرژی بسیار زیاد شایع‌ترین علت نرفت گیلگن میباشد البته گاهی اوقات ممکن است مفاصل مصنوعی لگن با ضربات کمتر هم جابجا شوند مطالعات متعدد نشان داده است که جا اندازی اورژانسی دررفتگی لگن در کاهش عوارض بعدی و معلولیت‌های فرد در آینده خواهد داشت .در نتیجه توصیه می شود که حتماً افرادی که دچار تصادف شده اند از نظر در رفتگی لگن بررسی بشوند.

 

 

دررفتگی مادرزادی لگن

 

 

در رفتگی لگن

دررفتگی مادرزادی لگن نیز درکودکان دیده می‌شود که به عنوان دیسپلازی رشد و نمو (DDH )هم نامیده شده است حدود دو تا چهار مورد از هر هزار تولد مبتلا به این بیماری هستند که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد آن ها دختر می باشند. غربالگری روتین برای تشخیص این بیماری بر اساس دو معاینه بالینی پزشکی برای نوزادان و شیرخواران انجام می شود البته بعد از معاینه با سونوگرافی برای کودکانی که احتمال این بیماری برایشان مطرح هستند تایید می‌شود. در رفتگی لگن در حوادث ورزشی کمتر شایع است آسیب مفاصل کوچک مثل انگشتان ،مچ دست ،قوزک پا و زانو شایع تر هستند. اما جدی و خطرناک بودن عوارض و معلولیت  ناشی از دررفتگی لگن زیاد است و به همین علت تشخیص و درمان سریع این آسیب از نظر پزشکان متخصص طب ورزشی اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

علل در رفتگی لگن

 ضربه شدید مثل تصادف  موتوریا اتوموبیل با  عابر پیاده شایع ترین علت دررفتگی لگن می باشد این نوع از آسیب همچنین همراه با حوادث ناشی از ورزشهای سنگین مثل فوتبال آمریکایی، راگبی، دویدن ،بسکتبال، مسابقه ماشین رانی می ‌باشد، تشخیص و درمان سریع این آسیب ها جلوی عوارض طولانی مدت مثل نکروز سر استخوان لگن و و آرتروز مفصلی را خواهد گرفت.

 

درمان در رفتگی لگن

درمان دررفتگی لگن معمولاً توسط ارتوپد یا متخصص طب اورژانس بر اساس شرایط بیمار در اورژانس یا اتاق عمل تحتهوشی بیهوشی و آرام بخشی بیمار با داروهای ضد درد و آرامبخش انجام می‌شود برای جا اندازی از مانور های مختلفی استفاده می گردد تا سریعتر استخوان ران در حفره لگن قرار گیرد و جلوی عوارض بعدی از جمله کاهش خونرسانی به سر استخوان و نکروز سر استخوان گرفته شود که این امر نیاز فرد به جراحی جهت تعویض مفصل را کاهش خواهد داد

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه زبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید