درمان کاهش حس بویایی در بیماران مبتلا به کووید 19

0
1,709
123124.jpeg alt_text
123124.jpeg caption

کووید 19 عفونت ویروسی اخیر که شیوع جهانی پیدا کرده است و متاسفانه همچنان در حال قربانی کردن تعداد زیادی از افراد جامعه است. این بیماری میتواند تمام رنج های سنی از نوزاد تا افراد بزرگسال و مسن را درگیر کند. طیف علایم بالینی از موارد بدون علامت تا علامتدار متوسط (تب، بدن درد، سرفه) و شدید (تنگی نفس و تب بالا) متفاوت است. 

کاهش حس بویایی و کووید 19 

یکی از علایم شایع در مبتلایان به کووید 19 از دست دادن حس بویایی و چشایی است که بسیاری از افراد مبتلا از ان رنج می برند و دنبال راه حلی برای از بین بردن ان هستند. گرچه کاهش حس بویایی مشکلی ساده بنظر می رسد ولی میتواند به همان نسبت کلافه کننده باشد. در این مقاله برانیم تا در مورد راه های درمان کاهش حس بویایی ناشی از کووید 19 صحبت کنیم و به راه کارهایی که در مقالات علمی اشاره شده می پردازیم.  در مورد حس بویایی حالتی تحت عنوان کاهش حس بویایی داریم و انوسمیا یا از دست دادن کامل حس بویایی.  گرچه کاهش حس بویایی در بیماران مبتلا به کووید 19 بسیار شایع است ولی باید به موارد دیگری که باعث کاهش حس بویایی همزمان می شود هم فکر کرد و موارد دیگر کاهش حس بویایی را هم در نظر گرفت. زیرا ممکن است توجه زیاد به کووید 19 موجب گمراهی و عدم تشخیص علت دقیق کاهش حس بویایی اتفاق افتاده به علل دیگر شود. 

ویژگی کاهش حس بویایی در کووید 19 

کاهش حس بویایی در کووید 19 بصورت ناگهانی اتفاق می افتد و اغلب افراد همزمان سایر علایم بیماری کووید 19  مثل درد عضلانی، بدن درد، علایم تنفسی و تب را نیز دارند.  کاهش حس بویایی ناشی از کووید 19 معمولا در افراد جوان و اغلب در خانم ها رخ میدهد اگرچه موارد زیادی در افراد مسن و جنس مذکر نیز گزارش شده است. 

درمان و راه کارهای کاهش حس بویایی

اولین قدم این خواهد بود که ایمنی شخصی خود رو بالا ببریم. حس بویایی و چشایی در درک محیط پیرامون بما کمک می کنند و ما از حس بویایی برای درک موارد خطر استفاده میکنیم  مثلا زمانی که بوی دود یا گاز حس میکنیم متوجه خطر در محیط اطراف خود می شویم و سریعا جان خود را نجات می دهیم. در نتیجه در مواقعی که دچار کاهش حس بویایی شدید از حسگرهای دود و گاز استفاده کنید. حس چشایی و بویایی هنگام خوردن غذا کمک میکنند تا به سلامت مواد غذایی غذایی پی ببریم.  پس در این موارد به تاریخ انقضای غذاها دقت کنید. درمان اختصاصی برای کاهش حس بویایی وجود ندارد و کاهش حس بویایی ناشی از کوویود 19 تا به الان قابل برگشت گزارش شده است. یک راه حل کمک کننده بو کردن مکرر یا بعبارتی تمرین بویایی است. استنشاق برخی از بوهای خوش مثل گل رز روزی سه الی چهار بار و هر بار برای چند مرتبه بسیار کمک کننده است. بو کردن لیموی تازه، اکالیپتوس، گل میخک نیز کمک کننده است. 

برخی از درمان های دیگر هنوز اثبات نشده ولی استفاده از انها در مقالات پیشنهاد شده و کمک کننده است :

1. استفاده از ویتامین A داخل بینی

2. مصرف خوراکی امگا 3 در قالب مکمل های خوراکی

این موارد حاصل تجربه پزشکانی است که در این زمینه تجربه کافی داشته اند ولی هنوز مکانیسم اثر آنها مشخص نیست.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید