در مورد کرونا ویروس چه باید کرد؟

0
794
72968.jpeg alt_text
72968.jpeg caption

عفونت کروناویروس می تواند طیفی از علایم ایجاد کند. عفونتها از خفیف تا جدی متغیر است. اگر منجر به ذات الریه، نارسایی تنفسی یا شوک سپتیک شود، ویروس می تواند مرگبار شود. کسانی که بیشتر در معرض خطر مرگ هستند، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.

کرونا ویروس چیست؟

کرونا برای اولین بار در دهه 1960 شناسایی شد، اما ما نمی دانیم آنها از کجا آمده اند. آنها نام خود را از شکل تاج مانند دریافت می کنند. بعضی اوقات، اما نه اغلب اوقات، یک کورو ویروس می تواند هم حیوانات و هم انسان را آلوده کند. بیشتر ویروس های کورو ویروسی مانند سایر ویروس های سرماخوردگی علایم می دهند. تقریباً هر کس حداقل یک بار در زندگی خود به یک عفونت کورو ویروسی مبتلا می شود .

علائم متداول کرونا ویروس

ویروس کرونا

علائم بیشتر کورونا ویروس ها مانند هر عفونت تنفسی فوقانی دیگر آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و گاهی تب است. در بیشتر موارد ، شما نمی دانید كه آیا كورونا ویروس یا ویروس سرماخوردگی مختلف، مانند رینو ویروس دارید. شما می توانید آزمایشات آزمایشگاهی، از جمله کشت بینی و گلو آزمایش خون را انجام دهید، تا بدانید که آیا سرماخوردگی شما ناشی از کرونا ویروس ایجاد شده است با خیر اما ضرورتی ندارد. نتایج آزمایش باعث تغییر در علائم و روند درمان شما نمی شود و معمولاً طی چند روز از بین می روند. اما اگر یک عفونت کروناویروس به دستگاه تنفسی تحتانی مثلا ریه ها سرایت کند، می تواند به خصوص در افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، باعث ذات الریه شود.

در مورد کرونا ویروس چه باید کرد؟

هیچ واکسنی برای کروناویروس وجود ندارد. برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس، همان کارهایی را انجام دهید که از سرماخوردگی پیشگیری کنید:

  • دستان خود را کاملاً با صابون و آب گرم یا با یک ضدعفونی کننده دست الکل بشویید.
  • دست و انگشتان را از چشم ، بینی و دهان دور نگه دارید.
  • از تماس نزدیک با افراد آلوده خودداری کنید.

شما به همان روشی که سرماخوردگی را درمان می کنید، عفونت کورونا ویروس را نیز می توانید درمان می کنید:

  • استراحت فراوان کنید.
  • مایعات بنوشید.
  • برای رفع گلو درد و تب از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. اما به کودکان یا نوجوانان زیر 19 سال آسپرین ندهید. به جای آن از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • بخور آب گرم نیز می تواند به سهولت در گلو درد و خراش کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت شدت یافتن علایم، تنگی نفس شدید،عدم کنترل تب،ضعف و بی حالی شدید، تهوع و استفراغ مکرر یا وجود بیماریهای زمینه ای مثل دیابت، فشارخون بالا، بیماریهای تضعیف کننده ایمنی یا مصرف داروهای حاوی کورتن همراه با علایم شدید تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید