دستگاه تنفسی ونتیلاتور یا تنفس مصنوعی چیست ؟

0
7,992
252455.jpeg alt_text
252455.jpeg caption

در بحبوهه اوج گیری دوباره شیوع کرونا میزان افراد تحت بستری در بیمارستان ها افزایش یافته است. این مسئله باعث شده که برخی از مبتلایان به کووید 19 نیازمند قرار گیری در زیر دستگاه تهویه مصنوعی یا همان دستگاه ونتیلاتور گردند. اما این که دستگاه تنفسی ونتیلاتور چه عملکردی دارد، می تواند برای برخی از افراد سوال برانگیز و یا حتی نگران کننده باشد. 

دستگاه تنفسی ونتیلاتور چیست؟

عملکرد ریه ها در افراد به طور طبیعی وارد کردن مقدار اکسیژن مورد نیاز به بدن و خارج کردن دی اکسید کربن از آن است. این در حالتی است که برخی بیماری ها و شرایط به موقتی و یا دائم می توانند عملکرد ریه ها را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین دستگاه ونتیلاتور به کمک این افراد می آید و مقدار اکسیژن مورد نیاز بدن را به کمک تجهیزات و ابزار آلاتی هم چون لوله های مخصوص وارد بدن این بیماران می نماید. بعد از ورود اکسیژن به ریه ها، دستگاه بعد از مکث چند لحظه ای و اجازه برای خروج دی اکسید کربن، دوباره عمل پمپ کردن اکسیژن را تکرار می نماید. 

چه زمانی نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی وجود دارد؟

 معمولا بیمارانی که به صورت دائمی دارای مشکلات تنفسی می باشند مانند بیماران مبتلا به آسیب مغزی دائم، نارسایی ریه و سکته مغزی، شرایطی هم چون کما یا بیماری های موقتی درگیر کننده دستگاه ریوی مانند بیماران مبتلا به ذات الریه نیازمند بهره گیری از دستگاه تنفسی ونتیلاتور می باشند. البته باید خاطر نشان کرد که تمامی بیماران دارای مشکلات تنفسی نیازمند قرار گیری در زیر دستگاه ونتیلاتور نمی باشند. بعد از بررسی وضعیت تنفسی و شرایط حاکی از نارسایی تنفسی که از تصویر سی تی اسکن، آزمایش میزان اکسیژن خون و سایر تست های ارزیابی به عمل می آید، پزشکان متخصص بیهوشی اقدام به کارگذاری لوله تنفسی برای بیمار می نمایند. 

نحوه قرار گیری لوله تنفسی

افزایش تعداد دفعات تنفس به 28 بار در دقیقه، افزایش دی اکسید کربن خون یا CO2 و تغییرات محسوس دیگر در سایر فاکتورهای خونی می توانند نشانگر فرا رسیدن زمان جا گذاری لوله تنفسی باشند. پزشکان برای این که قادر به کار گذاری لوله باشند معمولا از داروهای شل کننده بدین منظور استفاده می کنند. بدین ترتیب هم از بی قراری های بیمار کاسته شده و هم به راحتی قادر به جاگذاری لوله تنفسی یا تراکئوستومی از راه حلق برای وی می باشند.

جداسازی بیمار از دستگاه ونتیله

مسلما مشاهده صحنه قرار گیری یکی از اعضای خانواده در زیر دستگاه تنفسی ونتیلاتور می تواند آزار دهنده باشد ولیکن این دستگاه می تواند نیازهای حیاتی بیمار را تا حد زیادی مرتفع نماید و کادر خدمات بهداشتی درمانی و پزشکان تمام تلاش خود را برای بازگشت دوباره تنفس بیمار انجام خواهند داد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید