دلایل انجام سی تی آنژیوگرافی و مزایا و معایب آن

0
3,220
102534.jpeg alt_text
102534.jpeg caption

سی تی آنژیوگرافی اصطلاح رایجی برای روش آنژیوگرافی مقطعی کامپیوتری می باشد که از دستگاه سی تی اسکن برای این روش تشخیصی استفاده می شود با این تفاوت که در آن با کمک یک ماده حاجب از عروق خونی تصویر برداری صورت می گیرد.
نحوه عملکرد سی تی آنژیوگرافی بدین صورت است که ماده حاجب از طریق ورید بازو تزریق می شود و با گذشت از عروق خونی به قلب می رسد. معمولا مدت زمان این جریانات در نظر گرفته می شود بدین صورت که ماده حاجب باید بعد از سپری شدن مدت زمان 10 ثانیه به قلب برسد، این زمان برای رسیدن به عروق شکمی 20 ثانیه بوده و در مورد عروق پا حدود 30 ثانیه خواهد بود.

دلایل انجام سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی کاربردهای فراوانی دارد. یکی از اساسی ترین کاربردهای آن بررسی عروق خونی و نحوه عملکرد آن ها در خون رسانی به بافت ها و اندام های دیگر می باشد. اندام های بسیار مهم مصرف کننده اکسیژن عبارتند از مغز، کلیه ها و کبد، ریه، لگن، پاها و بازوان می باشد. با این حال پزشکان به دلایل مختلفی قصد بررسی عروق را دارند از جمله این شرایط می توان به مواردی مانند تومورها، لخته های خونی، آنوریسم، گرفتگی یا پارگی عروق، ناهنجاری عروقی ایجاد شده و یا مشکلات مادرزادی اشاره نمود.
البته بیان این نکته حائز اهمیت است که برخی از پزشکان برای ارزیابی عروق خونی پس از عمل جراحی از این روش تشخیصی استفاده می کنند.

 

آمادگی قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی

معمولا بهتر است دو الی سه ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی فرد ناشتا باشد یعنی هیچ گونه مواد غذایی نخورد و نیاشامد چرا که ممکن است بر اثر اضطراب ناشی در فرد، پزشک داروی بیهوشی یا آرام بخشی را تزریق نماید، که این داروها در برخی از افراد می توانند حالت تهوع را با خود به همراه داشته باشند. علاوه بر داروهای آرام بخش، برخی از بیماران برای کنترل ضربانات قلبی ممکن است داروهای کنترل کننده ای را دریافت کنند.

 

مزایا و معایب سی تی آنژیوگرافی

این روش همانند آنژیوگرافی برای بررسی گرفتگی عروق کرونری مورد استفاده قرار می گیرد. ولی در برخی از موارد مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند. سی تی آنژیوگرافی نسبت به آنژیوگرافی روشی غیر تهاجمی تر، سریع و با عوارض جانبی کمتری می باشد. افراد بعد از انجام این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهند داشت. سی تی آنژیوگرافی به دلیل این که از اشعه ایکس برای تصویربرداری استفاده می شود احتمال ابتلا به سرطان در موارد بسیار نادری وجود خواهد داشت. چنان چه سابقه آلرژی یا حساسیت نسبت به مواد حاجب در افراد وجود داشته باشد، پزشک از برخی داروهای استروئیدی برای کاهش حملات حساسیتی استفاده خواهد نمود. به دلیل این که ماده حاجب از طریق کلیه ها دفع خواهد شد بنابراین افراد مبتلا به نارسایی های کلیوی بیشتر در معرض خطرات ناشی از مواد حاجب ید دار قرار می گیرند. در برخی از موارد احتمال عبور ماده حاجب از ورید به زیر پوست وجود دارد که در چنین مواردی احتمال آسیب پوستی و عروق خونی وجود خواهد داشت.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید