دلایل بوجود آمدن و رفع غم باد

0
49,747
453909.jpeg alt_text
453909.jpeg caption

احساس توده در گلو یکی از شرایط رایجی است که افراد ممکن است در طول عمر خود یک بار آن را تجربه کنند. معمولا این احساس بصورت های مختلفی مانند احساس بغض در گلو یا احساس توده در مری توصیف می شود. دلایل مختلفی برای ایجاد این حالت وجود دارد. این حالت ممکن است تنها یک حالت گرفتگی ساده گلو بوده و یا خبر از مشکلات جدی تری بدهند.

گلوبوس یا غم باد

احساس غم باد شرایط بسیار شایعی در میان مردان و زنان با نسبت مساوی است. این حس ناشی از مشکلات سلامتی نبوده و جای نگران کننده ای نیست. اگرچه این حالت ناشی از مشکلات روانی فرد است اما می تواند بر روی سلامت جسمانی اثر گذاشته و قدرت بلع را نیز تحت تاثیر قرار دهد. دلایل بسیاری برای احساس توده در گلو یا همان گلوبوس وجود دارد از بیماری های مختلفی مانند ورم لوزه، فارنژیت گرفته تا بیماری های تیروئید. سایر دلایل آن عبارتند از:

علت احساس غم باد یا توده در گلو

در ابتدا باید بگوییم که اگر در هنگام بلع دچار مشکلات ناشی از احساس توده در گلو هستید بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. اما در میان سایر علل و شرایط موجود برای این احساس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رفلاکس اسید

یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی که می تواند باعث احساس توده در گلو شود، رفلاکس اسید معده به مری می باشد. اسید معده می تواند عضلات مری را ملتهب و متورم سازد.

کشش ماهیچه ای

یکی از دلایل احساس توده در گلو که ممکن است با علائمی مانند برآمدگی گلو همراه باشد، کشش ماهیچه ای است. عدم استراحت مناسب ماهیچه های گلو می تواند به این شرایط ختم شود.

از بین رفتن هماهنگی عضلات

ماهیچه های گلو نیز همانند سایر عضلات بدن ما بین هر انقباض و انبساط از هماهنگی برخوردارند. زمانی که هماهنگی بین این عضلات از بین برود می تواند باعث احساس توده در گلو شود. بلعیدن مواد غذایی و حتی بزاق هم در این شرایط ممکن است با مشکل مواجه شود.

واکنش های احساسی

استرس و اضطراب، غم و اندوه جزو شرایط احساسی هستند ممکن است برای هر کسی به وجود آمده و احساس بغض در گلو را ایجاد کنند.

آبریزش مربوط به پشت بینی

وجود عفونت های سینوسی می تواند باعث تولید حجم بیشتری از مخاط در بینی و سینوس ها شود. در چنین حالتی زمانی که ترشحات بینی برای مدت کمی تخلیه نشوند ممکن است با حرکت این مخاط به سمت گلو و مری به صورت توده در مری احساس شوند.

البته بایستی به این نکته توجه کرد نباید این احساس را با حالت درد در هنگام بلع اشتباه گرفت. بلع دردناک می تواند با عدم مصرف کافی مواد غذایی و کاهش وزن همراه شود در حالیکه این حالت مجزا از آن است و با درمان های خانگی به راحتی می توان آن را مدیریت نمود.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید