سردرد صبحگاهی و علل آن

0
971
365487.jpeg alt_text
365487.jpeg caption

سردردها یکی از علل شایع مراجعه‌ی روزانه‌ی بیماران به مطب‌ها و درمانگاه‌ها هستند. در حین مراجعه عوامل مختلفی هستند که لازم است پزشک درمورد کیفیت سردردتان ارزیابی کند؛ از جمله شدت، محل و مدت زمان آن. اما یکی دیگر از مواردی که پزشک احتمالا از شما می‌پرسد این است «سردرد چه زمانی از طول روز شما را درگیر می‌کند؟» سردردهای صبحگاهی و سردردهایی که شما را از خواب بیدار می‌کنند، از جمله سردردهایی هستند که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با سردردهای صبحگاهی، علت و پیشگیری از آن‌ها آشنا کنیم. در ادامه مختصری هم درباره‌ی ارتباط سردردهای صبحگاهی با تومورهای مغزی خواهیم گفت.

 

علت سردرد صبحگاهی چیست؟

سردردهای صبحگاهی به دلایل مختلفی رخ می‌دهند. ممکن است گهگاه این نوع سردرد را تجربه کرده باشید و یا بطور مداوم با آن درگیر باشید. بطور میانگین یک نفر از هر 13 نفر سردرد صبحگاهی را تجربه کرده‌اند. علت سردرد صبحگاهی ممکن است به دلیل تغییر در فیزیولوژی و کارکرد بدنتان باشد. در ساعت‌های اولیه‌ی صبح موادی که بطور طبیعی درد را در بدن کم می‌کنند، کم تر تولید می‌شوند؛ از سوی دیگر بدن مکن است مقدار بیشتری آدرنالین تولید کند که می‌تواند باعث بروز سردردهای میگرنی شود. کمبود و یا اختلال خواب هم می‌توانند از دیگر علت‌های شایع بروز سردردهای صبحگاهی باشند. افراد درگیر با مشکلات خواب بین 2 تا 8 برابر نسبت به جامعه‌ی نرمال بیشتر احتمال دارد سردردهای صبحگاهی را تجربه کنند. 

 

میگرن و سردردهای صبحگاهی

میگرن یکی از علل بسیار شایع سردرد است. بیش از 29.5 میلیون نفر از مردم آمریکا با میگرن درگیر هستند. این نوع سردردها عموما حالت ضربان‌دار داشته و  کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. میگرن می‌تواند یکی از علت‌های بروز سردردهای صبحگاهی باشد. نیمی از سردردهای میگرنی بین ساعت‌های 4 تا 9 صبح رخ می‌دهند و بین 30 تا 50 درصد افراد درگیر با میگرن از اختلال خواب شکایت دارند. 

 

 

 

سردرد های صبحگاهی

بی‌خوابی

بی‌خوابی می‌تواند الگوی خوابتان را تحت‌تاثیر بگذارد. بی‌خوابی یکی از علت‌های شایع سردردهای صبحگاهی است. دلایلی که بی‌خوابی باعث می‌شود نتوانید خواب کافی داشته باشید:

-بیدار نگه داشتن شما زمانی که سعی می‌کنید به خواب بروید

-بیدار کردن‌تان در میانه‌ی خواب

-خواب بی‌کیفیت و بدون استراحت

کمبود خواب ناشی از بی‌خوابی میتواند باعث سردرد میگرنی هم بشود.

راه‌های زیادی برای درمان بی‌خوابی وجود دارد و برای همین لازم است حتما این موضوع را با پزشکتان درمیان بگذارید. پزشک ممکن است از شما بخواهد الگوی خوابتان را پیگیری کنید تا بتواند به شما کمک کند. درمان بی‌خوابی ممکن است به کمک دارو و یا روان‌درمانی انجام شود. در بسیاری از موارد ترکیب هر دو برای درمان ضروری است. درمان بی‌خوابی باید منجر به خواب بیشتر و اصلاح سرددرهای صبحگاهی شود.

 

افسردگی و اضطراب

براساس مطالعه‌ی انجام شده توسط انجمن پزشکی آمریکا شایع‌ترین علت سردردهای مزمن صبحگاهی، اضطراب و افسردگی است. مشکلات اعصاب و روان هم خود می‌توانند باعث بروز کم‌خوابی شوند که خود آن نیز یکی از علت‌های شایع بروز سردردهای صبحگاهی است.  اگر از مشکلات روحی و روانی شکایت دارید، حتما پزشک خود را درجریان بگذارید. اکثر مواقع این مشکلات با روان‌درمانی، دارو و یا ترکیب هر دو قابل حل هستند. مدیریت هریک از این‌ها به کم شدن و درمان سردردهای صبحگاهی کمک می‌کند.

 

آپنه‌ی خواب 

اختلال خواب ناشی از آپنه یا خرناس کشیدن می‌تواند علت سردرد صبحگاهی شما باشد. خرناس ممکن است بی‌دلیل رخ دهد یا یکی از علائم آپنه‌ی خواب باشد. آپنه‌ی خواب می‌تواند بارها تنفس را حین خواب قطع کند. عموما سردردهای مرتبط با آپنه‌ی خواب کمتر از 30 دقیقه به طول می‌انجامند. آپنه‌ی خواب نیاز به درمان‌های اختصاصی دارد که در این صورت بهتر است با یک متخصص ریه مشورت کنید.

 

ساییدن دندان‌ها روی هم

دندان روی هم ساییدن که به نام «دندان‌قروچه» هم شناخته می‌شود، ممکن است در نیمه‌های شب و در میانه‌ی خواب رخ دهد و باعث سردرد هنگام صبح شود. این سردرد عموما در ناحیه‌ی شقیقه احساس می‌شود. دندان قروچه همچنین می‌تواند با مشکلات دیگری از قبیل آپنه‌ی خواب مرتبط باشد و باعث خراب شدن دندان‌ها و درد فک شود. استفاده از محافظ دندان، تکنیک‌های کاهش اضطراب و یا تغیر سبک زندگی از جمله روش‌هایی هستند که به درمان این مسئله کمک می‌کنند.

 

کشیده شدن عضلات

سردد صبحگاهی ممکن است به علت کشیده شدن عضلات گردن حین خواب رخ دهد. ممکن است لازم باشد پوزیشن خوابیدن و یا نوع بالش‌هایی را که استفاده می‌کنید، بررسی کنید تا این نوع سردرد زودتر تسکین یابد. بالش‌ها به شما در پیدا کردن وضعیت مناسب برای گردن و ستون فقرات کمک می‌کنند. پیدا کردن بالش مناسب ممکن است نیاز به آزمون وخطا داشته باشد. بالش باید سر و گردن شما را در وضعیتی مشابه هنگام ایستادن قرار دهند. بالش‌های نرم ممکن است سرو گردن شما را به اندازه‌ی کافی بالا نگه ندارند و از سویی بالش‌های سفت ممکن است سر و گردنتان را خیلی محکم بالا نگه دارند. سعی کنید بالش خود را عوض کنید تا پوزیشن مناسب برای خوابیدن پیدا کنید.

 

دارو و یا مصرف الکل

سردردهای صبحگاهی ممکن است به دلیل مصرف دارو و یا الکل باشند. داروها می‌توانند الگوی خوابتان را تغییر داده و باعث سردرد صبحگاهی شوند. نوشیدن زیاد الکل می‌تواند باعث اختلال خواب و سردرد صبحگاهی شود که به آن اصطلاحا« هنگ‌اور» می‌گویند.

 

تومور مغزی

همه‌ی افرادی که سردردهای شدید را تجربه می‌کنند، این نگرانی را دارند که علت سردردشان تومور هست و یا خیر. تنها 5 نفر از هر صدهزارنفر سالانه با تومور اولیه‌ی مغزی شناخته می‌شوند. بنابراین احتمال این که سردرد شما تنها یک سردرد ساده و بی‌ارتباط با تومور مغزی باشد، بسیار بیشتر است. پزشکان درصورت بروز هر یک از علائم زیر ممکن است به تومور مغزی شک کنند:

-افسردگی

-کاهش قدرت تمرکز

-تهوع و استفراغ

-اختلالات شخصیتی

-اختلال تکلم

-تشنج

-سردردهای شدید و یا دائمی و یا تغییر الگوی سردرد

-مشکلات بینایی و یا تورم اطراف چشم

-ضعف و یا فلجی

اگر هریک از مشکلات فوق را دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر پزشکتان را درجریان بگذارید. لخته‌ی خون در عروق مغزی، سکته‌ی مغزی، جراحت به سر و فشار خون بالا از علل کم‌تر شایع سردرد های صبحگاهی هستند. در پایان توصیه می‌کنیم در صورت بروز سردرد صبحگاهی و تکرار شدن آن حتما با یک پزشک مشورت کنید. در قدم اول توصیه می‌کنیم آرامش خود را حفظ کنید و همواره به یا داشته باشید که موارد خطرناک نظیر تومور و یا لخته‌ی خون از علت‌های کمتر شایع این نوع سردرد هستند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید