سندرم شب خوری و عجایب ناشناخته‌ای که باید درباره آن بدانید

0
1,811
شب خوری
شب خوری نوعی اختلال خوردن است که همراه با مختل شدن مکرر خواب اتفاق می افتد. افراد مبتلا به این شرایط احساس می کنند که بدون خوردن قادر به خوابیدن مجدد نیستند. این افراد در طول یک شب چندین بار از خواب بیدار می شوند که این باعث ایجاد احساس شرمندگی و افسردگی در آنها می گردد. پزشکان این شرایط را با ترکیبی از داروهای ضد افسردگی درمان می کنند.

NES چیست؟

سندرم خوردن در شب (NES) یک اختلال خوردن است که همراه با خواب قطع شده (بی خوابی) رخ می دهد. NES باعث می شود افراد در طول شب از خواب بیدار شوند تا غذا بخورند، این وضعیت معمولاً چندین بار در طول شب اتفاق می افتد. بدون درمان NES حفظ وزن سالم دشوار می گردد. همچنین خطر مشکلات سلامتی مانند دیابت و فشار خون بالا را افزایش می دهد.
اگر مبتلا به سندرم شب خوری باشید، ممکن است احساس کنید اگر غذا نخورید نمی‌توانید بخوابید. ممکن است احساس کنید که کنترلی بر تمایل خود به خوردن در نیمه شب ندارید. بسیاری از افراد مبتلا به NES نیز افسردگی یا اضطرابی را تجربه می کنند که اغلب در طول شب بدتر می شود.
برای کمک به افراد مبتلا به NES، پزشکان معمولا ترکیبی از درمان ها را توصیه می کنند که شامل داروهای ضد افسردگی، درمان شناختی رفتاری و تکنیک هایی برای اصلاح چرخه خواب و غذا خوردن است.

شیوع

از هر 100 نفر یک نفر به سندرم غذا خوردن در شب دچار است. سندرم شب خوری در بین افراد زیر از شیوع بالاتری برخوردار است:
  • دارای اضافه وزن یا چاقی.
  • مبتلا به افسردگی یا اضطراب.
  • سوء مصرف کننده مواد مخدر یا الکل.
  • مبتلا به سایر موارد اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی یا اختلالات پرخوری.

تفاوت بین سندرم خوردن شبانه و اختلالات خوردن مرتبط با خواب SRED

NES نوعی راه رفتن در خواب یا سایر رفتارهای غیرعادی خواب (پاراسومنیا) نیست. این با اختلال خوردن مرتبط با خواب (SRED) متفاوت است زیرا افرادی که مبتلا به NES هستند هنگام غذا خوردن کاملا بیدار می شوند.
افراد مبتلا به سندرم خوردن شبانه، بیدار شدن و غذا خوردن در طول شب را به خاطر می آورند. اما افراد مبتلا به اختلالات خوردن مرتبط با خواب در حالی که خواب هستند غذا می خورند و روز بعد هیچ خاطره ای از آن ندارند.

علائم سندرم شب خوری

علائم سندرم شب خوری معمولاً چند هفته تا چندین ماه به طول می انجامد. آنها عبارتند از:
  1. بیدار شدن برای غذا خوردن: افراد مبتلا به NES معمولا بیش از چهار بار در هفته بی خوابی را تجربه می کنند. آنها برای چند هفته یا ماه برای خوردن (گاهی چند بار در شب) از خواب بیدار می شوند. آنها احساس می کنند که باید شکم پر داشته باشند تا دوباره بخوابند.
  2. خوردن کالری زیاد در شب: افراد مبتلا به این اختلال بیش از 25 درصد از غذای روزانه خود را در شب می خورند. آنها ممکن است شب ها دیروقت قبل از رفتن به رختخواب، در طول شب یا هر دو حالت غذا بخورند. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم شب خوری به جای خوردن یک وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی یا میان وعده های کوچکتری در طول شب می خورند. آنها معمولاً هوس خوردن غذاهایی با کالری، کربوهیدرات یا قند بالا دارند.
  3. کاهش اشتها در طول روز: هایپرفاژی (گرسنگی شدید و پرخوری) در اواخر عصر و در طول شب اتفاق می افتد. افراد مبتلا به شب خوری ممکن است برای صبحانه گرسنه نباشند. برخی از افراد تا بعد از ظهر احساس گرسنگی نمی کنند.
  4. افسردگی و اضطراب: شرایط سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب اغلب همراه با خوردن شبانه رخ می دهد. افراد مبتلا به NES معمولاً احساس می کنند که کنترلی روی غذا خوردن خود ندارند. آنها ممکن است احساس شرم، غمگینی یا خجالت کنند.

علت شب خوری

پزشکان دقیقاً از علت بروز خوردن در شب اطلاع ندارند. آنها معتقدند که این شرایط ناشی از عوامل متعددی است، از جمله:
  • اختلالات ریتم شبانه روزی: ریتم شبانه روزی، همان ساعت طبیعی بدن است که زمان احساس خستگی، هوشیاری و گرسنگی را کنترل می کند. اگر مبتلا به این وضعیت هستید، ساعت داخلی بدن شما آنطور که باید عمل نمی کند. بدن شما هورمون هایی را ترشح می کنند که باعث می شود به جای روز در شب احساس گرسنگی و هوشیاری کنید.
  • ژن ها: ژن ها می توانند در میان خانواده ها گسترش داشته باشند، بنابراین پزشکان بر این باورند که ژن ها ممکن است در ابتلا به این اختلال نقش داشته باشند.
  • سلامت روان: بسیاری از افراد مبتلا به سندرم شب خوری دارای اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب هستند.
  • سایر اختلالات: افراد مبتلا به سندرم خوردن در شب بیشتر به سایر اختلالات خوردن و اختلالات سوء مصرف مواد مبتلا هستند. این افراد همچنین بیشتر در معرض چاقی هستند. اما ارتباط بین این اختلالات و NES مشخص نیست.
  • رژیم غذایی روزانه: خوردن شبانه گاهی اوقات می تواند ناشی از عدم دریافت کالری کافی در طول روز باشد. افرادی که مصرف غذای خود را در طول روز محدود می کنند، ممکن است بیشتر در شب پرخوری کنند.

درمان خوردن در شب

برای درمان خوردن شبانه، ارائه دهنده شما ممکن است یک درمان یا ترکیبی از چندین درمان را توصیه کند. درمان ها عبارتند از:
درمان شناختی رفتاری (CBT)، نوعی از گفتار درمانی است که می تواند به شما کمک کند رفتارهای نگران کننده را تغییر دهید و عادات سالم تری اتخاذ کنید. CBT ممکن است به شما کمک کند در طول روز بیشتر غذا بخورید و گرسنگی شبانه را کنترل کنید.
داروهای ضد افسردگی، مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، برای تقویت خلق و خو و تنظیم احساسات شما مورد استفاده قرار می گیرند.
تمرینات ذهن و بدن، مانند آرام سازی پیشرونده عضلانی، به شما کمک می کند آرام شوید و دوباره به خواب بروید.
نور درمانی (فوتوتراپی)، با استفاده از نور مخصوص حدود 15 تا 30 دقیقه هر روز، این لامپ به تغییر ریتم شبانه روزی شما کمک می کند، بنابراین در شب احساس خواب آلودگی خواهید کرد.
ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم و کنترل می کند. پزشک شما ممکن است مصرف مکمل های ملاتونین را برای کمک به خوابیدن و باقی ماندن در خواب شبانه توصیه کند.
برنامه مدیریت وزن، تا بتوانید وزن سالم خود را حفظ کنید، غذاهای مغذی را انتخاب کنید و احساس بهتری داشته باشید.

پیشگیری

ممکن است قادر به جلوگیری از خوردن شبانه نباشید. اما می توانید اقداماتی را برای بهبود سلامت و داشتن خوابی آرام انجام دهید:
انتخاب غذاهای سالم: مطمئن شوید که فقط غذاهای سالم در خانه دارید. خلاص شدن از شر غذاهایی که چربی و قند بالایی دارند می تواند به شما کمک کند از زیاده روی مصرف آنها در شب اجتناب کنید.
رعایت بهداشت خواب خوب: اتاق خواب خود را در دمای راحتی نگه دارید و سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی بخوابید. قبل از خواب از مصرف کافئین و استفاده از وسایل الکترونیکی خودداری کنید.
مراقب سلامت روان خود باشید: سعی کنید استرس را با مدیتیشن و تنفس عمیق مدیریت کنید. اگر احساس ناراحتی یا اضطراب می کنید، با پزشک خود در این باره صحبت کنید. مشاوره و درمان می تواند به شما در مدیریت احساسات و بهبود خلق و خوی شما کمک کند.
فعال ماندن در طول روز: ورزش و فعالیت بدنی منظم در طول روز به شما کمک می کند تا شب بهتر بخوابید.
چنان چه خوردن شبانه باعث آزار روحی و جسمی تان شده، می توانید در این باره با متخصصین روانشناسی طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید