عوارض داروهای ضد افسردگی

0
2,049
668937.jpeg alt_text
668937.jpeg caption

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی

افرادی که دچار افسردگی متوسط تا شدید هستند توسط روانپزشک تحت درمان دارویی قرار میگیرند. این دارو ها کمک می کنند تا علائم کاهش پیدا کنند.ممکن است در کنار مصرف دارو مشاوره  درمانی توصیه شود.

داروهای ضد افسردگی

 داروهای ضد افسردگی تعادل مواد شیمیایی اصلی داخل مغز را تنظیم می کنند. این داروها هم مثل سایر داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. عوارضی مثل اضطراب، رویا های عجیب و غریب، خشکی دهان و اسهال که معمولاً طی یک تا دو هفته اول از بین میروند. گاهی اوقات ممکن است کاهش میل جنسی یا تاخیر در انزال ایجاد شود. همه  افراد دچار عوارض جانبی نمی شوند و اغلب داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی یکسانی در افراد ندارند.

شایع‌ترین عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی

عوارض داروهای ضد افسردگی

 این عوارض بستگی به ساختار ژنتیکی و شرایط سلامتی فرد دارند. در صورت بروز عوارض جانبی دارو به خصوص در هفته های اول مصرف دارو با پزشک تان مشورت کنید تا در صورت نیاز دوز دارویی و نوع دارو تغییر داده شود.

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی کاهش میل جنسی یا کاهش توانایی رسیدن به ارگاسم است. تقریباً نیمی از بیمارانی که تحت مصرف داروهای ضد افسردگی هستند، مشکلات مرتبط با رابطه جنسی را گزارش کرده اند.

یکی دیگر از عوارض این گروه از داروها اختلال نعوظ است اما فراموش نکنید که هیچ‌گاه نباید داروی ضد افسردگی را به صورت خودسرانه قطع کنید. این کار بایستی با مشورت پزشک صورت گیرد. پزشک ممکن است داروی از گروه دیگری را برای کاهش عارضه جنسی تجویز کند.

یکی از عوارض جانبی که هنوز هم چندان تایید نشده افزایش وزن است. برخی از بیماران مصرف کننده داروهای ضد افسردگی از افزایش یا کاهش وزن شکایت داشتند. اما به گفته محققین علاوه بر مصرف داروهای ضد افسردگی بایستی سایر عوامل موثر بر وزن مثل رفتارهای فردی و نوع مواد غذایی و خوراکی فرد در طی بیماری در نظر گرفته شود. با این وجود برخی از مطالعات پزشکی نشان داده که مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی می توانند باعث افزایش وزن و بیماری های مرتبط با افزایش وزن و گوارشی مثل دیابت نوع ۲، افزایش فشار خون و فلج معده شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده اثرات منفی داروها که هم بر گیرنده های سروتونینی هم دوپامینی اثر می کنند کمتر از داروهایی مثل سیتالوپرام، سرترالین و پاروکستین است که تنها مهار کننده بازجذب سروتونین هستند و باعث افزایش وزن می گردند.

تغییر در روند خواب هم از عوارض مصرف داروهای افسردگی است. برخی از داروهای ضد افسردگی انرژی زا بوده و ممکن است برای افرادی که خیلی خواب آلود هستند مناسب باشند. برخی دیگر ممکن است اثر خواب آوری بیشتری داشته باشند و بهتر است برای افرادی که مضطرب هستند تجویز شوند به عنوان مثال دارویی مثل: میرتازاپین که می‌تواند باعث افزایش وزن و خواب شود ممکن است برای افرادی که دچار اختلال کاهش وزن و اختلال خواب هستند، مناسب باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید