شایعترین علامت بیماری مالاریا

0
1,634
778337.jpeg alt_text
778337.jpeg caption

مالاریا نوعی بیماری انگلی بوده که بر اساس آمارهای اپیدمیولوژیک، سالانه حدود ۲۰۰ملیون نفر در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا میشوند.

بیشترین شیوع مالاریا 

بیشترین شیوع مالاریا در مناطق گرم سیری و مرطوب دیده می شود، گرچه در مناطق معتدل هم ممکن هست وجود داشته باشد. بیشترین شیوع مالاریا در کشورهای گرمسیر آفریقای جنوبی و کشورهای نزدیک به خط استوا می باشد. اتیولوژی و علت بیماری نوعی انگل به نام پلاسمودیوم بوده که چهار نوع این انگل در انسان، توانایی ایجاد بیماری دارد و عبارتند از پلاسمودیوم فالسیپاروم، ویواکس ومالاریه و اوال. ناقل اصلی این انگل نوعی پشه به نام آنوفل بوده که حین نیش زدن انسان، از طریق بزاق خودش، انگل را به انسان منتقل می کند. پس از ورود به بدن انسان، انگل به کبد رفته و در آنجا تکامل پیدا می کند و سپس به جریان خون آزاد میشود و داخل گلبولهای قرمز شده و در نهایت سبب پاره شدن آنها میشود.

شایعترین علامت بیماری مالاریا

شایعترین علامت بیماری مالاریا، تب های متناوب هست. تب معمولا به دنبال پاره شدن و تخریب گلبول های قرمز صورت می گیرد و منظور از تب متناوب این هست که دو روز بیمار درجه حرارت نرمال دارد و یک روز تب دار هست که البته زمان دوره های تب در انواع مخنلف مالاریا کمی متفاوت هست. مبتلایان احساس خستگی و ضعف طاقت فرسا داشته و معمولا از تعریق،لرز و سر درد رنج می برند. گروهی از بیماران درد شکم و دردهای عضلانی دارند‌. پلاسمودیوم در اولین مرحله ورود به بدن، وارد کبد شده و از طریق تاثیری که روی کبد دارد سبب مهار گلوکونئوژنز شده و موجب افت قند خون میشود. علاوه بر این برخی داروهایی هم که در درمان مالاریا استفاده می شود، موجب افت قند خون می گردد. در مواردی مالاریا می تواند عوارض شدید همچون درگیری شدید کبدی و مغزی بدهد و منجر به مرگ شود. در مرحله ای از مالاریا که گلبول های قرمز دچار تخریب میشوند،به صورت حاد،فرد دچار همولیز و کم خونی می شود.

تشخیص مالاریا

تشخیص مالاریا به واسطه علائم بالینی و رویت انگل پلاسمودیوم در لام خون محیطی داده می شود. انتقال این بیماری به واسطه پشه آنوفل داده میشود و این بیماری در بین افراد مختلف واگیردار نمی باشد.

پیشگیری از مالاریا

بهترین و موثرترین راه جهت پیشگیری از مالاریا، کنترل پشه آنوفل هست.این پشه در شروع تاریکی هوا بیشترین فعالیت را دارد. افرادی که قصد مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا دارند،لازم هست از داروهایی که برای درمان مالاریا استفاده می شود، به عنوان پیشگیری استفاده کنند. برای درمان، از داروهای آنتی مالاریا استفاده میشود که از این دسته میتوان به هیدروکسی کلروکین، مفلوکین و..اشاره کرد و با توجه به عوارضی که این داروها دارند، لازم هست تحت نظرپزشک استفاده شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید