شایع ترین علل کمر درد چیست؟

0
2,293
700209.jpeg alt_text
700209.jpeg caption

کمردرد مشکل و شکایت شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند. آمار نشان می‌دهد که ۸۰٪ از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده‌اند

در ایالات متحده معمول‌ترین دلیل ناتوانی مرتبط با کار و علت عمده غیبت از کار کمردرد می‌باشد و بعد از سردرد شایعترین مشکل مربوط به سیستم عصبی در نظر گرفته می‌شود.

کمردرد می‌تواند بر اساس مدت زمان بروز علائم به عنوان حاد (کمتر از چهار هفته) نیمه مزمن (۴-۱۲ هفته) و مزمن (بیش از ۱۲ هفته) طبقه بندی گردد.

دلایل عمده کمر درد چیست؟

کمردرد دلایل مختلفی دارد. این باور وجود دارد که بیشتر کمردردها به جهت پیچ خوردگی یا کشیدگی ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم پشت اتفاق می‌افتد فعالیت بیش از حد ماهیچه‌های کمر می‌تواند به آسیب یا پارگی رباط‌های پشت مونجر شود که این به نوبه خود به احساس درد منتهی خواهد شد. دیسک‌های بین مهره‌ای نیز می‌توانند دچار آسیب‌هایی از جمله پارگی دیسک، فتق دیسک کمر و… گردند.

فتق دیسک بین مهره ای یکی ازعلل درد کمر بوده و عارضه‌ای هست که بعلت ضربه یا بلندکردن جسم سنگین یا گاهی خود به خود در ستون فقرات اتفاق می‌افتد و طی آن دیسک بیرون زده به طناب نخاعی فشار وارد کرده و سبب درد کمر و گز گز پا میشود.درد این افراد به دنبال نشستن های طولانی مدت،تشدید میشود.

دومین علت درد کمر، تنگی کانال نخاعی میباشد.دراین اختلال به علت تنگی کانال نخاعی،به رشته های عصبی فشار وارد شده و منجر به علائم عصبی میشوند.

این افراد به دنبال راه رفتن دچار تشدید درد در ناحیه کمر و ساق ما می شوند و با خم شدن به جلو علائمشان تخفیف پیدا می کند.

علت بعدی که می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی و کمردرد شوند، می‌توان به گردش خون ناکافی به دلیل تنگ شدن عروق، فشار بر اعصاب ستون فقرات، کمبود مواد معدنی در بدن همچون کلسیم، منیزیم یا پتاسیم داروهای کاهنده فشار خون اشاره کرد..

پوکی استخوان در مهره های کمری،از علل شایع کمر درد در سنین بالای ۷۰ سال هست و پیشگیری  و کاهش مخاطرات آن،از اهداف اصلی در شاخه طب سالمندان می باشد.

بدخیمی در ستون فقرات و یا متاستاز به مهره ها از علل کمتر شایع کمردرد هست که این افراد معمولا درد شبانه همراه با کاهش وزن دارند.

بیماری های روماتولوژی نظیر اسپوندیلیت انکیلوزان، روماتویید آرتریت و آرتروز هم میتواند سبب کمر درد شود‌.

اگر فردی دچار کمر درد شود چه کاری باید انجام دهد؟

در هر سنی کمر درد علل مختلفی دارد.وقتی فردی به کمر درد مبتلا میشود لازم هست تحت معاینه فیزیکی و بررسی های پاراکلینیکی قرار بگیرد تا پزشک بر حسب علل کمر درد،درمان مناسب را برای وی شروع کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید