شکستگی استخوان بینی در کودکان

0
1,821
426594.jpeg alt_text
426594.jpeg caption

بینی یکی از اجزای اصلی صورت است که در ایجاد زیبایی صورت حائز اهمیت می باشد و هرگونه آسیب و شکستگی آن می تواند اثرات روانی بدی را روی روحیه فرد داشته باشد. شکستگی بینی به هرگونه ایجاد شکاف در استخوان تیغه بینی گفته می‌شود  که به دلایل متفاوتی ممکن است ایجاد شود. در این مقاله به بررسی علل شکستگی بینی در کودکان، علائم و درمان آن می پردازیم. شکستگی بینی و آسیب صورت یکی از شایع‌ترین شکایات در بین کودکان به خصوص در فصل تابستان است. در این فصل به علت رایج شدن بازی هایی مثل دوچرخه سواری ، کشتی گرفتن و حتی دعوا کردن پسر بچه ها در بیرون از منزل، احتمال شکستگی استخوان بینی بیشتر می شود. همچنین در فصل تابستان با توجه به شرکت کردن در کلاسهای ورزشی تابستانی از جمله بسکتبال و والیبال ، احتمال برخورد توپ به صورت کودک وجود دارد. در این موارد معمولاً علائمی از جمله کبودی و بزرگ شدن بینی به علت تورم بافت نرم اتفاق می‌افتد.  

کم کردن تورم بینی

بهترین کار در این مرحله استفاده از کمپرس های گرم و سرد برای کم کردن تورم بینی است. زیرا در مواقعی که بینی ورم کرده، نمی توان به درستی آن را معاینه کرد و از شکستگی یا عدم شکستگی آن اطمینان حاصل نمود. در این موارد معمولاً توصیه به استفاده از کمپرس سرد برای یک روز و کمپرس گرم برای دو روز می شود و سپس معاینه مجدد درخواست می‌ گردد.  تشخیص شکستگی با معاینه بعد از کاهش تورم بینی می باشد.  هر گونه غیر قرینگی در لمس استخوان بینی می‌تواند دال بر شکستگی باشد. همچنین بدشکل شدن بینی نیز یکی از علائم شکستگی استخوان بینی است.  گرفتن گرافی معمولاً در این موارد کمکی نمی‌کند. 

علل شکستگی استخوان بینی :

  • زمین خوردن
  • دعوا کردن
  • برخورد توپ به صورت
  • تصادف 

عوارض بعد از شکستگی بینی

عوارض بعد از شکستگی بینی می تواند شامل موارد زیر باشد :

خونریزی از بینی، کبود شدن بینی، کبودی زیر چشم، لق شدن استخوان بینی زیر دست و صدادار شدن ان، کوچک شدن سوراخ بینی با ایجاد توده در بینی، انحراف دیواره بینی ، کیپ شدن بینی، بروز مشکلات تنفسی، ترشحات چرکی از بینی و بسته شدن مجاری غدد اشکی، که در این موارد ممکن است نیاز به انجام اقدامات بیشتر و گاهی استفاده از آنتی بیوتیک باشد. چنانچه شکستگی تیغه بینی در اسرع وقت درمان نشود، به علت بد جوش خوردن می تواند منجر به بد شکل شدن استخوان بینی گردد که ممکن است با عمل های جراحی زیبایی قابل برگشت باشد.  

درمان شکستگی بینی 

در اکثر موارد آسیب دیدگی بینی با استفاده از مسکن و کمپرس ها قابل درمان می‌باشد. اگر شکستگی با جابجایی استخوان اتفاق افتاده باشد ممکن است نیاز به جا انداختن ان باشد. در مواردی که شکستگی شدید بوده ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی وجود داشته باشد که تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. بهتر است حداقل به مدت یک تا دو هفته بعد از ترمیم شکستگی بینی به کودک اجازه شرکت در فعالیتهای ورزشی به خصوص کشتی گرفتن داده نشود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید