شیردهی بعد از پروتز سینه

0
883
شیر دهی بعد از پروتز سینه

اگر فکر می‌کنید که بعد از پروتز سینه نمی‌توانید به فرزند خود شیر بدهید بهتر است بعد از مطالعه این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا دوباره فکر کنید! روش‌های بزرگ کردن، لیفت و کوچک کردن سینه می‌توانند بر روی اعصاب و مجاری سینه تأثیر بگذارند و در نتیجه شیردهی را تحت تاثیر قرار دهند.

کاشت سینه در زیر عضله معمولاً تولید شیر را کمتر از ایمپلنت‌های بالای عضله سینه تحت تأثیر قرار می‌دهد. مقدار شیر ساخته شده به تعداد مجاری متصل و عملکرد اعصابی که شیردهی را تحریک می‌کند بستگی دارد. نوزادان مادرانی که جراحی سینه انجام داده‌اند باید از نظر افزایش وزن کافی به دقت تحت نظر باشند. ممکن است مادران برای افزایش تولید شیر و یا مکمل شیر مادر یا شیر خشک نیاز به حمایت داشته باشند.

 

حتما مطالعه کنید: بهترین دکتر پروتز سینه

آیا با وجود پروتز در سینه، امکان شیردهی وجود دارد؟

اکثرت جامعه ذهنیت اشتباهی نسبت به پروتز سینه دارند و فکر می‌کنند که زنان پس از کاشت سینه یا کوچک کردن سینه نمی‌توانند شیر بدهند. هنگام بارداری یا برنامه‌ریزی برای بچه‌دار شدن، بسیاری از زنانی که جراحی سینه انجام داده‌اند (بزرگ کردن یا کوچک کردن سینه) این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توانند شیردهی داشته باشند یا خیر. علیرغم آنچه برخی از زنان ممکن است تصور کنند، پاسخ مثبت است. از آنجایی که این افراد تصور غلطی نسبت به پروتز سینه و آناتومی بدن دارند این اشتباه پیش میاید.

 

حتما مطالعه کنید: آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود؟

 

آناتومی بدن در جراحی پروتز سینه

در طی جراحی بزرگ کردن سینه، پروتز سینه بین دیواره قفسه سینه و سینه شما قرار می‌گیرد و هیچ تداخلی با مجاری سینه یا غدد پستانی که شیر از آنها دفع می‌شود، ندارد. البته در جراحی کوچک کردن سینه به ناچار برخی از بافت‌های غده‌ای سینه برداشته می‌شوند، اما در بیشتر موارد بافت سینه کافی برای تولید شیر پس از جراحی باقی می‌ماند.

جراحی کوچک کردن سینه به این معنا نیست که نمی‌توانید شیر بدهید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که مادر شیر کاملی داشته باشد. در صورتی که در عمل جراحی پستان نوع برش به شکلی باشد که، اعصاب سینه و نوک سینه قطع شود، ممکن است عرضه شیردهی محدود شود. برخی از مادران ممکن است سینه‌های رشد نیافته (هیپوپلاستیک) داشته باشند.

هیپوپلازی پستان، یا بافت غدد ناکافی، سینه‌هایی هستند که لوله‌ای شکل و نامتقارن به نظر می‌رسند که باعث می‌شود برخی از زنان مبتلا به این بیماری به دنبال جراحی ترمیمی باشند. مادرانی که سینه های هیپوپلاستیک داشته‌اند ممکن است نتوانند شیر کافی تولید کنند و نارسایی در شیردهی داشته باشند. بنابراین قبل از عمل جراحی مشورت کردن با جراح ترمیمی و در میان گذاشتن دغدغه‌های بعد از عمل با پزشک الزامی است.

برای مثال اگر قصد دارید تا بعد از بارداری و اتمام شیردهی عمل بزرگ کردن یا کوچک کردن سینه خود را به تعویق بیندازید، پزشک معالج باید مجددا شرایط شما را بررسی کند چون بافت سینه شما بعد از بارداری و شیردهی تغییر می‌کند. 

جلوگیری از مشکلات شیردهی پس از پروتز سینه

اکثر مادرانی که جراحی سینه انجام داده‌اند می‌توانند مقداری شیر تولید کنند. برخی از جراحی‌ها بیش از سایر جراحی‌ها بر تولید شیر تاثیر می‌گذارند. رعایت نکات زیر از مشکلات شیردهی با پروتز سینه جلوگیری می‌کند:

  • حتما آب به اندازه لازم و کافی مصرف کنید و بدن خود را هیدراته تگه دارید. 
  • تغذیه مادر هم در دوران بارداری و هم در دوران شیردهی بسیار اهمیت دارد و باید کالری بیشتری را به بدن خود برساند.
  • شیردهی منظم به نوزاد باعث افزایش شیر مادر می‌شود.
  • – بلغور، جو دوسر و پروتئین‌ها را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا به افزایش شیر مادر کمک قابل توجهی می‌کند.

شیر دهی بعد از عمل پروتز سینه

 

حتما مطالعه کنید: ورزش بعد از پروتز سینه

 

آیا در صورت کاشت پروتز سینه سیلیکونی برای مادر شیر دادن به نوزاد بی خطر است؟

اخیراً هیچ گزارشی مبنی بر مشکلات بالینی در نوزادانی که مادرانشان دارای پروتز سینه سیلیکونی هستند، گزارش نشده است. معمولا، اکثر مادرانی که جراحی سینه یا نوک سینه انجام داده‌اند می‌توانند مقداری شیر تولید کنند، اما همه این مادران قادر به تولید شیر کامل برای  نوزادان خود نیستند. داشتن شیر کامل برای یک تجربه موفق شیردهی ضروری نیست، زیرا می‌توان از گونه‌ای مکمل شیردهی استفاده کرد.

در صورتی که مادر جراحی ماستکتومی انجام داده باشد، چگونه شیردهی انجام دهد؟

زنانی که سرطان سینه داشتند و با ماستکتومی جزئی یا کامل درمان شده‌اند، ممکن است توانایی شیردهی یا تولید شیر مادر را کاهش دهند. ماستکتومی جزئی یا کامل می‌تواند منجر به برداشتن بافت پستان و آسیب به اعصاب ضروری درگیر در شیردهی شود.

زنان با ماستکتومی کامل یک سینه باید برای شیردهی یک طرفه برنامه‌ریزی کنند. زنان با ماستکتومی و پرتودرمانی باید آمادگی این را داشته باشند که تولید شیر به میزان قابل توجهی در سمت آسیب دیده کاهش می‌یابد. یک سینه می‌تواند شیر مادر کافی برای رشد سالم نوزاد تولید کند.

با این حال، کسانی که ماستکتومی دو طرفه انجام داده‌اند باید به نوزاد خود توجه داشته باشند تا کاهش پیدا نکند. زنان ممکن است پس از درمان سرطان سینه تجربیات مختلفی در رابطه با شیردهی داشته باشند و ممکن است با طیف وسیعی از چالش‌های اجتماعی و روانی مواجه شوند.

پروتز سينه و شيردهي

 

حتما مطالعه کنید: پارگی پروتز سینه 

 

تغییرات پروتز بعد از شیردهی

مادرانی که سینه طبیعی دارند بعد از دوره بارداری و شیردهی تغییراتی را در سینه خود حس می‌کنند. یکی از این تغییرات رایج شل شدن سینه است. این اتفاق در مادرانی که پروتز در سینه دارند نیز پیش میاید. مادرانی که عمل جراحی پروتز انجام داده‌اند بعد از دوره شیردهی ممکن است احساس کنند که پوستشان شل شده و جای پروتز آن‌ها حرکت کرده. این تغییرات را حتما باید با پزشک معالج خود در میان بگذارند.

چه مدت بعد از پروتز سینه می‌توان به بچه شیر داد؟

توصیه می‌شود که حداقل تا یک ماه و تا خوب شدن کامل برش‌های جراحی، شیردهی انجام نشود.

جراحی پروتز در دوران حاملگی امکان‌پذیر است؟

خیر، به هیچ عنوان در دوران حاملگی جراحی پروتز سینه انجام نمی‌شود و قبل از عمل تست حاملگی گرفته می‌شود.

مصرف دارو می‌تواند به بهبود زخم‌های جراحی بعد از پروتز سینه کمک کند؟

در صورتی که پزشک معالج تشخیص دهد که تاثیرگذار است، مصرف قرص ویتامین و مکمل‌ها مانعی ندارد.

چه مدت طول می‌کشد تا حس نوک سینه برگردد؟

اگر حس نوک پستان را که غدد شیری را تحریک می‌کند طی عمل جراحی از دست داده‌اید، ممکن است چند سال طول بکشد تا حس نوک پستان شما برگردد.

5/5 - (17 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید